Portfolio agrárkonferenciák 25% kedvezménnyel!
Meghirdettük az Agrárium, AgroFood és AgroFuture 2025 konferenciáinkat, ahova csak decemberben még 25% kedvezménnyel regisztrálhat!
Ne maradjon le!
wA 2025-ös munkaprogram elfogadása az EU promóciós politikájának 10 éves évfordulóját is jelzi. Eddig az Európai Bizottság több mint 600 kampányt finanszírozott társfinanszírozással, és közös európai szlogenjével – „Enjoy, it's from Europe” –, támogatva az uniós agrár-élelmiszeripari termékek hírnevét az Unióban és világszerte. A 2025-ben kiválasztandó programokhoz rendelkezésre álló összegek az EU-n kívüli országok és az EU belső piaca közötti promócióra oszlanak meg, 63,4 millió euróval az EU-n kívüli és 58,6 millió euróval az EU belső piacán megvalósuló programokat támogatja - írja a NAK.
A munkaprogram az EU-n kívüli, magas növekedési potenciállal rendelkező régiókat és országokat azonosítja fő célpiacokként. Ide tartozik Kína, Japán, Dél-Korea, Szingapúr és Észak-Amerika. Az Egyesült Királyság továbbra is az uniós agrár-élelmiszeripari termékek egyik fő exportpiaca, az uniós agrár-élelmiszeripari exportjának több mint 20%-át teszi ki. Az EU belső piacára szánt költségvetés a következőképpen oszlik meg:
- A belső piacot célzó kampányok információs és promóciós intézkedéseket tartalmaznak az EU minőségi rendszereire összpontosítva, különösen a földrajzi jelzésekre (oltalom alatt álló eredetmegjelölés (OEM), oltalom alatt álló földrajzi jelzés (OFJ) és hagyományos különleges termék (HKT)) 17,1 millió eurós költségvetéssel. Jelenleg több mint 3,500 agrár-élelmiszeripari termék neve áll oltalom alatt, garantálva a fogyasztók számára a valódi termékeket és megőrizve az EU kulturális és kulináris örökségét.
- 28,8 millió eurót szánnak a biogazdálkodásból és fenntartható módon előállított, magasabb állatjóléti normáknak megfelelő termékek tudatosságának és elismertségének növelésére irányuló programokra.
- 12,7 millió eurót különítenek el friss zöldségek és gyümölcsök fogyasztásának ösztönzésére a kiegyensúlyozott étrend részeként.
- További 10 millió eurót különítenek el súlyos piaci zavarok, fogyasztói bizalomvesztés vagy egyéb problémák esetén szükséges intézkedésekre. Ha ezt a költségvetést nem használják fel, az EU-n kívüli országok programjaira irányítják át.
A munkaprogram számos, az Európai Bizottság által közvetlenül végrehajtott kezdeményezést is előirányoz. Ilyen tevékenységek közé tartoznak az EU-n kívüli országokban folytatott promóciós és tájékoztató kampányok, öt jelentős nemzetközi agrár-élelmiszeripari szakvásáron való részvétel, üzleti delegációk részvételével harmadik országokban szervezett magas szintű missziók, valamint az exportőrök számára készült piacra lépési kézikönyvek kidolgozása.
Az Európai Kutatási Végrehajtó Ügynökség (REA) 2025. január 22-én két felhívást tesz közzé – az egyik az úgynevezett „egyszerű” (simple) programokra, amelyeket egy vagy több, azonos uniós országból származó szervezet indít; a másik az „összetett” (multi) programokra vonatkozik, amelyekben legalább két tagállamból származó szervezet vagy egy vagy több európai szintű szervezet vesz részt. Számos szereplő, például termelői szervezetek, valamint az agrár-élelmiszeripari csoportok és szervezetek, amelyek promóciós tevékenységért felelősek jogosultak finanszírozásra pályázni és benyújtani programjavaslataikat. A felhívások három hónapig lesznek nyitva a jelentkezők előtt. A REA Brüsszelben és online 2025. január 29-én és 30-án információs napot tart, amelyre várják a potenciális kedvezményezetteket, hogy betekintést nyerjenek a finanszírozási lehetőségekbe, illetve a pályázati folyamatba. Lehetőségük lesz meghallgatni a sikeres kedvezményezettek beszámolóit is, valamint kapcsolatokat építeni a potenciális projektpartnerekkel.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara két programja kapott eddig EU társfinanszírozást összetett program keretében francia és belga együttműködésben, amellyel a gyerekek és a családok számára népszerűsítette Magyarországon a friss zöldség-gyümölcs fogyasztást 2018-2020 és 2021-2023 között. A hatodik év végére az Európai Friss Csapat program ismertsége Magyarországon 59 %-ot ért el a 6-18 éves gyerekek és 56%-ot a szülők körében. 2023-ban a Trade Magazin szakmai és közönség zsűrije egybehangzóan ítélte oda „Az év legsikeresebb promóciója” díjat élelmiszer kategóriában az Európai Friss Csapat programnak. A jövő évi munkatervvel, valamint a promóciós támogatások végrehajtási rendeletének 2025. január 1-jén hatályba lépő folytatási szabályokra vonatkozó módosításával, a Kamarának újra lehetősége nyílik 2025-ben pályázatot benyújtani a zöldség-gyümölcs fogyasztásösztönzésére a gyerekek és szüleik körében.