Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Mi kell ahhoz, hogy a juhászat élni tudjon a lehetőségeivel? Megfelelő felkészültségű szakemberek, támogatások, eredményesebb értékesítés, adottságok és genetikai alapok, illetve együttműködés.
Szakembergárda
Nem véletlenül került e lista elejére a szakembergárda. Egyrészt, a juhászatban dolgozók átlagéletkora jóval meghaladja az ötven évet, másrészt e szektorban sem elegendő ma már a szakma ismerete. A korábbiaknál magasabb felkészültségre van szükség a piaci folyamatok, a támogatási lehetőségek kihasználásához. Ennek eléréséhez nélkülözhetetlenek azok a felnőttképzési programok, amelyek az elmúlt év őszén indultak három felsőoktatási intézményben. E téren tehát optimisták lehetünk. A juhászok fel tudják magukat vértezni a szükséges ismeretekkel, szemlélettel.
Támogatások
A támogatások oldalán határozott előrelépést jelent, hogy - a szaktárca tájékoztatása szerint - az elmúlt évi 4,1 milliárd forintról idén 9,4 milliárd forintra emelkedik a juhágazat támogatása. A jogcímek átalakulnak, de a lehetőségek bővülnek. Az állattenyésztés stratégiailag kiemelt helyzete szélesíti az elérhető források körét a második pillérben is. Nagyon fontos annak felismerése, hogy hosszú távon nem maradhatnak a támogatások a jövedelemtermelés meghatározói. Olyan szektort kell építeni, amely a következő évtizedben, esetleg a mostani támogatásoknál jelentősen kisebb összegek mellett is növekedési pályán tud maradni.
Értékesítés
A juhágazat fokozott kivitel-irányultsággal rendelkezik. Három meghatározó termékük közül kettő (vágójuh és gyapjú) túlnyomó többségében külföldön talál vevőre. A tejtermékek még nem képviselnek jelentős arányt a kibocsátásból, de belföldi piacuk szépen fejlődik, bővül.
A hazai juhállomány a következőképpen alakult:
Az Európai Unió nem önellátó juhhúsból. A fogyasztás mintegy 15 százaléka tartósan harmadik országokból, leginkább Új-Zélandról érkezik. A piac mérete stabil, egy főre számolva a fogyasztás 1,8 kg. E piacon a lehetőségeink messze meghaladják jelenlegi adottságainkat. Kivitelünk gerincét a bárányok alkotják, méghozzá mintegy 90 százalékban Olaszországba utazva.
Belföldön alig harminc dekagramm az egy főre jutó juhhús-fogyasztás. Ez jelentősen növelhető a fogyasztó ismereteinek bővítését célzó kampányokkal. E téren számos kedvező tapasztalattal rendelkezünk például a liba, a kacsa vagy a halfogyasztás terén.
2015. január 1-jétől 27 százalékról 5 százalékra csökken az élő, a hasított fél- és negyedszarvasmarha, juh és kecske értékesítésére alkalmazott áfakulcs. Ez is lehetőséget teremt a hazai piac bővítésére.
Sem az export, sem a hazai értékesítés növelése nem nélkülözheti a szervezettség, a közös értékesítés erősítését.
Genetikai adottságok
A genetikai adottságokat a szakma megfelelőnek tartja a juhágazatban. Az EU-csatlakozást követő visszaesés után pedig immár három éve nő a termelők (mintegy 8 ezer) és az állatok száma (1270 ezer) is. (Ebben a 2012 elején indult szerkezetátalakítási programnak is volt szerepe.)
Az elmúlt évben a kedvező csapadék-ellátottság miatt egyaránt megfelelő volt a szálas- és a tömegtakarmány kínálat. Kihasználatlan legelő területeink is bőséggel vannak. Ezek hasznosításában a juhok kifejezetten jó megoldást jelentenek mind a környezet állapota, mind a foglalkoztatottság szempontjából.
A felvásárlási árak ugyan kis arányban (jan.-nov. 102,9%) emelkedtek tavaly, de ha a takarmányárak csökkenését is figyelembe vesszük, akkor kedvező képet kapunk. Hosszabb távra visszatekintve is lassan emelkedő vágójuh árakat látunk.
Együttműködés
A magyarországi juhászat adottságainak, lehetőségeinek kihasználása nem képzelhető el a szervezettség javítása nélkül. Értékesítést támogató szövetkezeteket kell létrehozni. A képzések, a piaci ismeretek bővülése révén alakuló szemlélet talán segít az ezzel kapcsolatos ellenállás csökkentésében is.
Összességében a juhágazat most is nehéz időszakot él. A lehetőségek kézzelfoghatók. A juhászok támogatásokkal jól motiválhatók a kibocsátás növelésére. A javuló juhászati jövőkép nem a forrásokon fog múlni.
Fórián Zoltán
vezető agrárszakértő
Takarékbank Zrt.
Agrár Központ