Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
A földművelésügyi miniszter hozott döntést arról, hogy a tejmarketinges járulék fizetési kötelezettségét kiterjeszti azokra a piaci szereplőkre is, akik nem tagjai a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanácsnak - áll a TT közleményében. A piacszabályozási feladatokat is ellátó szervezet ugyanis csak saját tagjaira nézve hozhat döntéseket, ezért volt szükség az agrártárca kiterjesztő intézkedésére.
A döntés lényege, hogy február 15-től a nem TT-tag, külső piaci szereplőknek is fizetniük kell az évek óta működő terméktanácsi marketingalapba. A terméktanács a termelőket, a feldolgozókat és a kereskedőket tömöríti, de a szervezetben nem minden piaci szereplő tag. A marketing járulék kiterjesztése tehát éppen arra irányul, hogy azok is vállaljanak szerepet a kassza finanszírozásában, akik eddig nem kívántak részt venni a TT közös piacszervezési munkájában, de a fogyasztásösztönző közösségi marketingprogramok piaci előnyeit mégis élvezhették.
- a nagykereskedelemmel foglalkozó tejágazati szereplőkre (tejjel és tejtermékkel a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény 2. § 18. pontja szerinti tevékenységet végző természetes vagy jogi személy)
- a tejfeldolgozókra: (tejet és tejterméket előállító és azt bel- vagy külpiacra értékesítő természetes vagy jogi személy, aki vagy amely megfelel az élelmiszerhigiéniáról szóló 852/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet, valamint az állati eredetű élelmiszerek különleges higiéniai szabályainak megállapításáról szóló 853/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet előírásainak, a tejet és tejterméket engedélyezett üzemben állította elő, és szerepel a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal által közzétett engedélyezett létesítmények nyilvántartásában)
- a tej-kiskereskedőkre (tejjel és tejtermékkel a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény 2. § 13. pontja szerinti tevékenységet végző természetes vagy jogi személy, illetve közös beszerzés esetén a beszerzési szövetséget alkotó vállalkozások összessége).
A terméktanács az agrárszektor.hu-t úgy tájékoztatta, hogy a tejfeldolgozók közül ezentúl többek között a Danone Kft.-nek, a Pannontej Zrt.-nek , az Egertej Kft.-nek, a Kőröstej Kft.-nek, a Fuchs Tej Kft.-nek, a Drávatej Kft.-nek, a Bábel Sajt Kft.-nek és a Győrvártej Kft.-nek kell fizetnie. A kiskereskedők közül pedig a fizetési kiterjesztés elsősorban a Lidlre, az Aldi-ra , Reál-ra, a Metro-ra, az Intersparra, a Groby-ra és a One Euro Market Kft-re vonatkozik majd. E vállalatok tehát - amelyek közül többnek multinacionális cég a tulajdonosa - jelenleg nem tagjai a TT-nek, így marketing hozzájárulást sem fizetnek.
A közlemény szerint a járulékrendszer kiterjesztése arra irányul, hogy a hazai tejágazati szereplők minél jobban felkészülhessenek az uniós kvótaszabályozás április elseje utáni megszűntetésére, amely a verseny jelentős növekedésével jár majd az EU-piacon. A TT tagjai ma a hazai tejtermelés 70 százalékát, a tejfelvásárlás 85 százalékát és a kiskereskedelmi forgalom 60 százalékát képviselik, de a még jobb együttműködés tovább javíthatja a termékpálya szervezettségét, kiszámíthatóbbá és kiegyensúlyozottabbá teheti a tejpiaci környezetet, illetve népszerűsítheti és növelheti a tej- és tejtermékfogyasztást - hangsúlyozza a szervezet.
A piacszervezési hozzájárulás éves mértéke a befizető vállalatok tej-és tejtermék forgalmazásból származó, tárgyévet megelőző éves nettó árbevételének fél ezrelékét teszi ki. A járulék megfizetése helyett a szakmaközi szervezet védjegycsaládjának jogszerű használatát is választani lehet védjegyhasználati díj megfizetése mellett, amelynek éves összege nem haladja meg az 5 millió forintot - fogalmazott közleményében a TT.
Marketing járulék és védjegyhasználat címén az elmúlt években átlagosan évi 40 millió forint folyt be a terméktanács közösségi marketing alapjába. A kiterjesztés utáni becslést nehezíti, hogy tejfeldolgozással ma csaknem 100 cég foglalkozik, amelyek közül 75 mikro-, 10 kicsi, 8 közepes, 7 pedig nagy vállalkozásnak minősül. Emellett pontosan nem ismert a tejnagykereskedők köre sem, de a TT szerint a hatósági ellenőrzések növelhetik a fizetési hajlandóságot, így arra lehet számítani, hogy a terméktanács a három évre meghirdetett új rendszer első évében 100 millió forint feletti marketing járulékbevételre tehet szert.
A kassza bővülése lehetőséget nyújthat arra, hogy a fogyasztókat több, gyakoribb és tudatosabb tej és tejtermék fogyasztásra lehessen ösztönözni. A keretből támogatni lehet a gyermekek és a fiatalok tej és tejtermék fogyasztását (iskolatej) is, illetve segítséget lehet nyújtani az egészségtudatos táplálkozáshoz. A programokat úgy alakítják ki, hogy azokban ne csak a nagyvállalatok, hanem például a hazai kézműves sajtkészítők szempontjai is érvényesüljenek - szögezte le a terméktanács.