2024. november 21. csütörtök Olivér

Kiderült a marhaguru titka: így látja el egész évben hússal a magyar boltokat

agrarszektor.hu
A Hubertus Bt. nem abban látja a sikere titkát, hogy olcsón bérelhetnek földet, hanem abban, hogy az év 52 hetében képesek ugyanazt a minőséget és mennyiséget szállítani az áruházláncoknak, éttermeknek. Szinte példátlan módon az itt előállított marhák kétharmada feldolgozva a hazai vásárlók elé kerül, nem pedig lábon hagyja el az országot. Kemény Gábor, a cég ügyvezető igazgatója elsősorban ebben látja a siker kulcsát.

Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!

Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...

Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!

A Somogy megyei Kéthely-Sáripusztán működő, tevékenységében az egész vertikumot felölő Hubertus Agráripari Bt. az elmúlt két évtized alatt Európában is egyedülálló szarvasmarha-tenyésztő vállalkozássá fejlődött. A "legelőtől az asztalig" itt nemcsak egy jól csengő szlogen, hiszen a takarmánynövény-termesztéstől egészen az élelmiszer-előállításig mindent magában foglal a cég tevékenysége. Saját éttermet is működtetnek, illetve a kereskedelmi láncokkal is együttműködnek annak érdekében, hogy fogyasztóikhoz eljuttassák prémium minőségű feldolgozott termékeiket.

Megvan a méret

Versenyképességükhöz nemcsak a vertikális szervezettség, de az olcsó földbérlet is hozzájárult. Az ágazatban köztudott, hogy a cég tulajdonosa a német Karl Friedrich Braun, aki a Balaton-Nagybereki Állami Gazdaság 1992-es privatizációjakor 99 éves szerződést kötött az akkori Állami Vagyonügynökséggel több mint 7700 hektárnyi állami terület haszonbérletére 10 forintos éves hektáronkénti díjért, cserébe vállalta a lápos területek vízkormányzását, csatornáinak és műtárgyainak rendben tartását, az ehhez szükséges gépek és emberek folyamatos biztosítását. Kemény Gábor, a cég ügyvezető igazgatója ezt így kommentálja: 

Ha a tulajdonos a vízelvezetés állami feladatának átvállalása és a később alkalmazott, aranykoronánkénti 1250 forintos bérleti díj között választhatott volna 1992-ben, akkor az utóbbi mellett döntött volna, az ugyanis az egyszerűbb és gazdaságosabb vállalás.

A 2018-ban 1,4 milliárdos forgalmat elérő cégnek is megvannak a maga nehézségei, amit az is bizonyít, hogy nem minden évben nyereséges. A ma rendelkezésükre álló 8400 hektárból mintegy 2400 hektár a szántó, 2000 hektár a legelő, és még nagyjából ugyanekkora erdő is tartozik a céghez. Sok a lápos, nádas, vizenyős terület. A Hubertus Bt. alapvetően a marhatartásra összepontosít, ez adja az árbevételének felét. Mintegy 1500 kistestű húsmarha és szaporulata adja az állományt. A kilencvenes évek közepén vágtak bele Nagyberek legelőin az angus marha tenyésztésébe. Csaknem 20 év következetes tenyésztőmunkája kellett ahhoz, hogy szarvasmarha-állományuk, a fajtaátalakító keresztezés eredményeképpen, elérje a törzstenyészet státuszt - eleveníti fel a kezdeteket Kemény Gábor.

Igazi steakmarha

Az angus egy Skóciában nemesített marhafajta, ami kitűnő tulajdonságainak köszönhetően mára világfajtává vált. Tenyésztésében leginkább az angolszász igény, azaz a saját faggyújában sülő steakhús játszott szerepet. Korán eléri az ivarérettséget, már 13-15 hónapos korban tenyésztésbe vehető. A tehenek élőtömege viszonylag kicsi, 450-550 kg. Könnyen, nehézség nélkül ellenek, és extenzív körülmények között is jó a borjúnevelő képességük. Genetikailag szarvatlanok, amely tulajdonságot keresztezésekben is megbízhatóan örökítik. Nagyon jó eredményekkel, gazdaságosan hizlalhatók: ideális körülmények között átlagosan akár napi 1-1,1 kilogrammot is tudnak gyarapodni. Vágásuk ideálisan 20-22 hónapos korban, 600-700 kg súlyban történik.

Míg a tejelő tehenek a fejés révén naponta termelnek a gazdaságnak, a húsmarhának csak egyetlen produktuma van, a borjú. Egy húsmarhatartó gazdaságban ezért egyrészt az a cél, hogy egy tenyészállat után minél több borjú szülessen, másrészt az a feladat, hogy azokat gazdaságosan hizlalják fel. Kemény Gábor szerint éppen ezért a kapott támogatások (pl. hízóállat, anyatehén, bikavásárlás, tenyészállat-beállítás támogatása) fontos összetevői a gazdálkodásuknak, és őket is érzékenyen érintené ezek csökkentése vagy megvonása. 

Konyhakész és minőségi termék

Szakmai berkekben elfogadott tézis, hogy a hizlalást csak nagyobb egyedszámmal lehet gazdaságosan megoldani. A Hubertusnál ez viszonylag nagy volumenben történik, nincs versenytársuk a hazai piacon, de az ügyvezető szerint támogatás nélkül még ebben a méretben is reménytelen lenne a talpon maradásuk. A piacon a rendkívül alacsony költséggel előállított dél-amerikai, ausztrál vagy ír marhahússal kell versenybe szállniuk, az uniós támogatások a termelési költségek kiegyenlítését szolgálják. Pedig a Hubertus a piac legtöbb hazai szereplőjével szemben nem nyersanyagot termel, hanem a feldolgozással magasabb hozzáadott értékű terméket állít elő. Lábon csak a marhák harmada hagyja el az országot, a többit saját maguk dolgozzák fel és értékesítik hazai áruházláncoknak, éttermeknek, illetve felszolgálják saját konyhájukban, a Hubertus Hofban. 

Az év 52 hetében ugyanazt a minőséget nyújtjuk, ehhez persze fontos a méret. Nem innen-onnan összevásárolt marhával szolgáljuk ki a vevőinket, emiatt nem is tartunk tőle, hogy Magyarországon bárki kiszorítana minket a piacról

- jegyzi meg a cégvezető. Szerinte a bázisalapú támogatások mellett a korszerű, versenyképes működés eléréséhez fontos a beruházások támogatása is. A cégnél utoljára 2014-ben technikai fejlesztésre, gépek vásárlására vettek igénybe pályázati forrást. A 2017-es állattartótelep-korszerűsítésre meghirdetett pályázatot az elhúzódó bírálat miatt visszaadták, és inkább saját erőből fejlesztettek. Kemény Gábor úgy látja, egy jól működő, eredményes tevékenységet végző vállalkozásnak a jelenlegi kedvező finanszírozási környezet, az alacsony kamatú források miatt nem érdemes, nem szabad várnia, ha bővítésre van szükség, mert az elmaradt haszon is komoly veszteséget jelent.

A cég húsfeldolgozó üzeme a hizlalóteleptől több száz kilométerre, Pásztón található. Jelenleg az állomány kétharmada kerül a pásztói üzembe, a maradék egyharmadot élőállatként értékesítik. Az állatokat egy zalai vágóhídon ölik le, majd a negyedtesteket szállítják az üzembe. Ez stratégiai lépés volt a cég részéről: a termelést vitték a piac közelébe, a vevőik 90 százaléka ugyanis a fővárosban található. Ez viszonylag kicsi célpiac, azonban gazdaságilag jól működik a modell. Bár lenne lehetősége a vállalkozásnak exportpiacokra is termelni, ők mégis azt a cégfilozófiát követik, hogy az itthon nevelt és feldolgozott marhákat a hazai piacon kínálják megvételre. Kemény Gábor szerint olyan minőséget kínálnak, amely felveszi a versenyt a brazil marhával, de esetükben biztosított a termék nyomon követhetősége is. Ez utóbbit a nemzetközileg akkreditált minőségirányítási rendszerük, az IFS garantálja, amellyel azt is meg tudják mondani, hogy az adott szelet hamburger melyik heti vágásukból származik.

A több évtizedes tenyésztői munka a Terra Pannonia termékcsalád prémium minőségű termékeiben csúcsosodik ki, amelyeket a Pásztói Húsüzemükben a legkorszerűbb technikai feltételek mellett állítanak elő. A kuriózumnak számító 21 napos száraz érlelés teszi lehetővé, hogy a húsok íze és zamata még tökéletesebb legyen. A cég a steak-jellegű húsokra specializálódott, amihez elsősorban üszőkből és az ivartalanított bikaborjakból származó húsokat használják, mert fogyasztói és konyhatechnológiai szempontból is magasabb értéket képviselnek a kedvezőbb márványozottságuk miatt.

Bár extenzív körülmények között viszonylag alacsony költséggel is lehet húsmarhát tartani, de az ügyvezető szerint ahhoz, hogy gazdaságilag is sikeresen végezze bárki ezt a tevékenységet, komoly tudásra és prémium végtermékre van szükség. Kemény Gábor szerint az elmúlt hónapokban is tapasztalható piaci áringadozás, amelynek eredményeként 5-10 százalékkal esett az élőállat átvételi ára, megerősíti őket abban, hogy a saját útjukat kell járni, azaz minél nagyobb hányadban fel kell dolgozni az alapanyagot. A kiskereskedelemben és az éttermekben ráadásul nem jelenik meg soha ilyen negatív tendencia az árakban - érvel az ügyvezető.

A cikket Tóth Krisztina, szabadúszó szakújságíró készítette. 

A cikk nyomtatott formában az Agrárszektor "Az 50 legbefolyásosabb személy a magyar agráriumban" című kiadványában jelent meg.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
Állattenyésztés

Ki szeretne drágább csirkét venni?

A broilercsirkék tartása drámai fejlődésen ment keresztül, jelenleg azonban egyre növekvő ellenérzéseket vált ki a társadalomban.

FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Kistermelőknek és fiatal gazdáknak most 50% kedvezménnyel! Decemberben ismét Agrárszektor konferencia!
EZT OLVASTAD MÁR?