Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
A 4-es főutat már a madarak legveszélyesebb útjaként tartják számon. Itt a Jásznagykun-Szolnok ki szakaszra gondolnak, hogy ott egy 65 kilométeres részen egy nap alatt 113 bagolytetemet találtak a Hortobágyi Nemzeti Park munkatársai. Az okokkal kapcsolatban Orbán Zoltán elmondta, hogy a probléma felismerése viszonylag új keletű és a nem megfelelő emberi tevékenység okoz gondot ezúttal is - írja az Infostart. Mint fogalmazott, a fő gondot az jelenti, hogy alapvetően változott meg az elmúlt 60-70 évben a mezőgazdálkodási technológia. Egyre inkább megszűntek azok a magas kórós szántószegélyek, ahol alapvetően megtalálták az életfeltételeiket a növények és az állatok.
Ha ezeket is felszántják a gazdák, a szántó pedig megközelíti az útszegélyt nagyjából 4 vagy 5 méterig, akkor ez azt jelenti, hogy például a kis rágcsálóra vadászó baglyok számára a nagyüzemi mezőgazdasági terület a sok száz, akár több ezer hektár az ökológiai sivatag, ahol nincs táplálék. És akkor fel lehet tenni a kérdést, hogy hol van táplálék? A szántó és a közút közötti néhány méteres szegélyen, ahol vannak bokrok, fák, de sajnos egyáltalán nem ritka, hogy már a bokrok és a fák is hiányoznak erről a területről, amit a közútkezelő éppen a balesetveszély megelőzése érdekében rövidre nyír.
Tehát az agrártájból ide tudnak menekülni a kis rágcsálók, itt tudnak élni, és természetesen ez mágnesként vonzza a kisebb rágcsálókkal táplálkozó állatokat, éjszaka a baglyokat is. A szakértő szerint a jóléti országokban, nyugaton és Magyarországon is a baglyok esetében az egyik legjelentősebb negatív civilizációs hatás az autók általi elütés. Nyugaton például már kutatják a megoldást, de egyelőre azt látni, hogy erre problémára csak igen költséges megoldást fognak találni.
Talán a sebességcsökkentés lehetne az egyik megoldás. De a legeslegjobb megoldás lenne, ami minden tekintetben orvosolná a nagyüzemi mezőgazdasági élőhely fa- és más egyedszámpusztító hatását, a természetközeli agrárgazdálkodás. Vagyis a szántók szegélyrészén hagyjanak meg egy 20-30 méter széles nem kezelt szegélyt. Akkor nem szorulnak a rágcsálók és velük ragadozóik az út szélére.