Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Hogy alakult át a pezsgőfogyasztás az elmúlt években Magyarországon? Mik a legfontosabb trendek napjainkban?
Már egy ideje érzékelhető, hogy általánosságban évente pár százalékkal növekszik a pezsgőfogyasztás Magyarországon, ami ugyan nem annyira szembetűnő, de mindenképp egy pozitív tendencia. Értékben ugyanakkor évről évre látványosan növekszik a magyar pezsgő fogyasztása, ami annak tudható be, hogy a fogyasztók minden kategóriában egy szintet feljebb léptek, és inkább a minőség alapján választanak pezsgőt.
Mely pezsgőtípusok most a népszerűek, illetve miket keresnek a fogyasztók?
Több mint egy évtizedig körülbelül 60 százalékban az édes pezsgők domináltak Magyarországon, aminek az lehetett az oka, hogy a magyarokhoz inkább a mediterrán ízlés áll közel, aminek köszönhetően döntően az édes ízeket preferáljuk. Az elmúlt években azonban egyértelmű változás megy végbe ezen a területen, egyre nagyobb teret hódítanak ugyanis a száraz pezsgők, és évente 2-4 százalékkal növekszik az ebből a típusból eladott mennyiség, miközben az édes stagnál.
Mennyire tud a Törley a gyártással reagálni arra, hogy egyre felkapottabb ital a pezsgő?
Folyamatosan figyeljük a nemzetközi, illetve az európai trendeket, és már egy jó ideje látszott, hogy az úgynevezett szárazodás, valamint rozésodás egyértelműen be fog gyűrűzni Magyarországra is, és rövid időn belül teret nyernek maguknak. Igyekeztünk erre időben reagálni, ezért az elmúlt és az idei év termékfejlesztései szinte csak arról szólnak, hogy az édes kategóriát folyamatosan elhagyjuk, ezért olyan termékeket fejlesztünk ki, amelyek inkább a félszáraz, száraz kategóriába tartoznak. Idén dobtunk piacra egy brut rozét, a transzfer családban bevezettünk egy brut Törleyt, de a BB Spumante esetében is előrukkoltunk egy félszáraz típussal.
Mennyire kell folyamatosan átalakítani a brandet, illetve a különböző, Törleyhez kapcsolódó márkákat a piac változó igényei miatt?
A cégnek nagyon sok márkája van, és több termékkategóriában is jelen vagyunk, a pezsgő mellett ugyanis csendes bort is előállítunk. A pezsgő és a bor is olyan italok, amelyek a tradícióból élnek, így amikor átalakításról beszélünk, mindig nagyon óvatosnak kell lennünk, ilyenkor ugyanis meg kell felelnünk az új trendeknek, kihívásoknak, a modern elvárásoknak, miközben vigyáznunk kell arra, hogy ne szakadjunk el a múlttól. A Törley Pezsgőpincészetnek van olyan terméke, amivel a tradíciót képviseljük, és van, amivel a modernebb, innovatívabb irányt jelenítjük meg, de a fogyasztók igényeit minden változtatásnál és átalakításnál szem előtt kell tartanunk.
Az utóbbi években egyre több országban indult el a prosecco-őrület, így vannak olyan piacok, ahol az új trendekkel is versenyeznünk kell. A cégcsoporton belül van két prosecco-márkánk, az egyik a Mionetto, a másik pedig a Freixenet. Habár külföldön tényleg hódítanak a proseccók, a magyar fogyasztók nem adtak akkora teret az italnak, mint például a csehek és a szlovákok.
Nehéz bejutnia a Törleynek, illetve a magyar pezsgőknek a csúcséttermekbe?
Az értékesítésünket két kategóriába lehet sorolni, ezeknek azonban a termékek kivételével nem sok köze van egymáshoz. Az egyik a kiskereskedelem, a másik pedig az éttermek, hiszen mindkettő teljesen más értékesítési formát igényel. Amikor egy étterembe szeretnénk betörni valamelyik termékünkkel, akkor a tulajdonost és a sommelier-t is meg kell győznünk arról, hogy a termékünk jól párosítható az ételükhöz, ugyanakkor az is lényeges szempont, hogy egy csúcsétterem hová szánja a pezsgőt, aperitifnek, vagy egy étel, illetve desszert kísérő italának. A legfontosabb azonban mindig a tökéletes minőség, csak ezután jön a marketing, az értékesítési tudás, és a tapasztalat.
Mennyire van a Törley nagy "pezsgőgyárnak" elkönyvelve, mennyire jelent ez hátrányt az értékesítésben?
A Törley Pezsgőpincészet éves szinten közel 35 millió palackot készít és értékesít. Ez alapján mi nagyüzemnek számítunk, és nem is szeretnénk senkiben más látszatot kelteni. Ha vesszük a két értékesítési csatornát, mind a két partnerkörnek tökéletes minőséget kell előállítani. Természetesen a kiskereskedelemben nagyságrendekkel nagyobb mennyiség értékesül, mint a gasztronómiában, vigyáznunk kell arra, hogy megfelelő legyen a listázottságunk, a polcokon való elérhetőségünk, és a fogyasztó márciusban is, és decemberben is megtalálja a pezsgőt a boltokban. A gasztronómiában ugyanakkor arra kell ügyelnünk, hogy az a termékkategória, ami oda kerül, elváljon a kiskereskedelmi csoporttól.
Mi a helyzet az exporttal, döntően mely országokba, és mekkora mennyiségben értékesítenek? Mik a tervek a következő pár évben, mind export, mind új termékek, esetleg fejlesztések tekintetében?
A jelenleg megtermelt mennyiség csaknem egyharmadát a külpiacokon értékesítjük csendes bor, illetve pezsgő formájában, és összesen 40 országban vagyunk jelen a különböző termékeinkkel. A Törleyvel nagyon erősek vagyunk Észtországban, Lettországban, Litvániában, Svédországban, a Hungáriával Kanadában vagyunk jelen, van ugyanakkor egy exportra kifejlesztett márkánk is, a Chapel Hill, amelyet a skandináv államokba, illetve a brit szigetekre értékesítünk. Természetesen szeretnénk új piacokra betörni, illetve adott országokban tovább erősíteni a pozíciónkat, ez azonban nem olyan egyszerű, mint ahogy hangzik. Szinte minden cég Kínáról, illetve Oroszországról álmodozik, egyikről mert rengetegen lakják, másikról pedig mert ott a legdinamikusabb a pezsgőfogyasztás növekedése. A kínai piacon már ott vagyunk, itt azonban bőven van még fejlődési potenciál. A kanadai jelenlétünket szeretnénk tovább növelni, egyelőre ugyanis csak a keleti parton vagyunk erősek, de jó lenne átmenni nyugatra is. Minden régiónak megvannak a maga kihívásai, és nagyon sokszor egy új piacra bekerülni sokkal nehezebb, mint a meglévőkön megerősíteni a pozíciónkat.
Azt azonban kiszerettük volna használni, hogy jövőre 2020 lesz, így ez több termékünkön is megjelenik. Stratégiailag azonban az a legfontosabb, hogy folyamatosan kövessük a piaci tendenciákat, így a mainstream kategóriától a prémiumig próbálunk jól átgondolva fejleszteni, mert be kell látnunk, hogy az áruházak polcai sincsenek gumiból, és nem lehet a végtelenségig terjeszkedni.
Hogy néz ki most a céges háttér? Pontosan milyen márkák tartoznak a Törleyhez?
A Törley Pezsgőpincészettel a legtöbben azonnal a Törley márkát azonosítják, pedig a cég nagyon sok márkával rendelkezik. Törekszünk a fogyasztói igények minél tökéletesebb, szélesebb körű kiszolgálására, így cégünk számos nemzetközi márka például prosecco és champagne itthoni forgalmazója is.
Fotók: Todoroff Lázár