Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
A Falatozz.hu ételrendelő portál felmérése alapján a tavaszi karantén időszak alatt az 5 legnépszerűbb házhoz rendelt étel hazánkban - sorrendben - az alábbi volt: 1. gyros tál, 2. palacsinta, 3-4. hawaii illetve magyaros pizza, 5. rántott sajt. A gyros tál ugyan veszített a népszerűségéből, de továbbra is megtartotta vezető helyét. A legnépszerűbb étel típus pedig továbbra is a pizza. A hazai online ételrendelési piac a tavaszi karantén alatt, nem meglepő módon jelentősen növekedett. A Falatozz.hu adatai alapján az új megrendelők száma +59%-kal növekedett, az átlagos kosárérték pedig +12-15%-os emelkedést mutatott.
Nemzetközi kitekintésben a pandémia és a tavaszi karantén alatti angol piacról számos elemzést készített az AHDB (Agriculture and Horticulture Development Board). Az eredmények szintén megerősíti a fogyasztói szokásokban a gyorsételek szerepének növekedését. A tavaszi karantén alatt az angol fogyasztók a pizza és a kebab irányába váltottak. Ezen két ételtípus fogyasztása jelentősen növekedett ebben az időszakban. A teljes angliai gyorséttermi szektor karantén alatti visszaesését elsődlegesen a gyorséttermi láncok (melyek a bevételek közel 60%-át adják) okozták. A gyorséttermi láncok esetében ugyanis a fogyasztás, illetve rendelés többsége helyben történik. Emiatt karantén és a kijárási korlátozások hatására több gyorséttermi lánc is bezárt, vagy jelentősen csökkentett kapacitással működött. A 12 hetes angliai zárlat feloldását követően viszont az angol gyorséttermi piac nagyon gyorsan regenerálódott, már a karantén feloldását követő első 2 hétben elérte, sőt meghaladta a koronavírus előtti szintet.
A felmérések szerint az USA-ban is növekedett a pandémia idején az ún. komfort ételek fogyasztása. 3-ból 2 amerikai fogyasztott többet ezen ételekből. A legnépszerűbb sorrendben: a pizza, a hamburger és a jégkrém volt. A karantén alatt az amerikaiak az ún. komfort ételekre, illetve termékekre átlagosan hetente 71 USD-vel többet költöttek. Az amerikaiak 69%-a pedig azt nyilatkozta, hogy a pandémia után is fenntartja ezen ételek növekvő fogyasztási szintjét.
A koronavírus hatására megváltozott környezetben a fentiek alapján kedvezőbb helyzetben vannak a gyorsételeket készítő kisebb éttermek. Az elmúlt időszakban a minket körül vevő negatív környezet miatt a fogyasztók előszeretettel fordultak a közkedvelt, "boldogsághormont" jelentő gyorsételek felé, a tendencia pedig a közeljövőben tovább folytatódhat - a gazdasági visszaesés és ennek következtében csökkenő elkölthető jövedelem mellett az éttermi étkezések helyett az emberek inkább az olcsóbb alternatívát jelentő gyorséttermi étkezéseket választhatják.
Felhasznált források:
https://www.borsonline.hu/aktualis/kiderult-ez-az-etel-a-magyarok-favoritja-a-karanten-alatt/200136
https://falatozz.hu/blog/a-koronavirus-atszabta-az-etelrendelesi-piacot-is
https://ahdb.org.uk/news/consumer-insight-takeaways-back-in-growth-following-coronavirus-shock
https://ahdb.org.uk/news/kebabs-and-pizza-help-boosttakeaway-sales
Írta: Magyar Attila - Takarékbank Agrárcentrum