2024. november 21. csütörtök Olivér
Koronavírus: erős ütést vitt be a magyar sörgyártóknak a járvány

Koronavírus: erős ütést vitt be a magyar sörgyártóknak a járvány

agrarszektor.hu
Tavaly 7,5%-kal esett az öt legnagyobb sörgyártó forgalma, csak a szuperprémium és az ízesített alkoholmentes termékek bizonyultak válságállónak.

Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!

Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...

Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!

Az öt legnagyobb magyarországi sörgyártó teljes értékesítése 6,177 millió hektolitert ért el tavaly, az előző év óta 7,5%-kal csökkent a forgalom - közölte a Világgazdaság érdeklődésére Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója. A belföldi értékesítés még ezt is meghaladó mértékben, 9%-kal esett, 5,657 millió hektolitert tett ki. Ezzel szemben az export 12%-kal nőtt, az 521 ezer hektoliteres mennyiség a hazai termelés 9,7%-ának felelt meg. Az elmúlt évben az import 799 ezer hektoliter volt, 4,3%-kal több, mint egy évvel korábban. Az igazgató szerint a javuló export-import arány azzal magyarázható, hogy a magyar sörgyártás a régióban is kiemelkedő minőségben termel és szállít a környező országok piacaira. A szövetség tagjain, a Borsodin, a Carlsbergen, a Dreheren és a Heineken Hungárián kívül a Pécsi Sörfőzde járult hozzá adatszolgáltatással a statisztikához.

Az éttermeket, kocsmákat, kisvendéglőket és szállodákat magában foglaló HoReCa-szektort érő negatív gazdasági hatásokat tükrözi, hogy a hordós sör forgalma tavaly az előző évi mennyiségnek csaknem a felére esett, az eladott 297 ezer liter a hazai iparági összforgalom mindössze 4,8%-a. A csapolt sör értékesítése mellett az újratölthető üveges sör forgalma szenvedte el a legnagyobb visszaesést: az ezen a soron szereplő 965 ezer hektoliter 26%-os zuhanásról tanúskodik. Ami a kategóriák szerinti bontást illeti, a szuperprémium és az ízesített alkoholmentes sörök forgalma szinte megegyezett az előző évivel, az előbbiből 308 ezer, az utóbbiból 244 ezer hektolitert adtak el, a többi szegmensben számottevő volt a csökkenés.

Kántor Sándor szerint ez a két adat is alátámasztja a folyamatos innováció szükségességét az iparágban, ezek a magas minőségű, fejlett technológiát igénylő termékek ugyanis nagymértékben hozzájárultak a söripar tavalyi eredményeihez, az üzleti tevékenység fenntarthatóságához. A hiányukban még nagyobb lehetett volna az elmaradás az előző évi bázisidőszak forgalmától. A sörszövetség igazgatója azt is elmondta a Világgazdaságnak, hogy az öt legnagyobb magyar sörgyártó tavaly 75,86 milliárd forinttal járult hozzá a költségvetés bevételeihez, ez 7,5%-kal kevesebb a 2019-es adóbefizetés mértékénél.

A több mint 90 vizsgált élelmiszer-kategória közül a sör értékben a második legnagyobb forgalmú a Nielsen kiskereskedelmi indexében, ennél csak a feldolgozott hús értékesítése generál magasabb összeget. A piackutató Világgazdasággal közölt adatai szerint tavaly a kiskereskedelmi sörforgalom meghaladta a 160 milliárd forintot és a 3,5 millió hektolitert, ami mennyiségben 4%-os, értékben pedig 8%-os bővülésnek felel meg. Ezt összevetve a sörszövetség számaival, arra lehet következtetni, hogy a kiskereskedelmi többleteladás közel sem kárpótolta a söripart a vendéglátóipari értékesítésben elszenvedett károkért.

A 2020. január-decemberi időszakban mért összforgalom 89%-át a hagyományos, nem ízesített sörök tették ki a Nielsen szerint, az alkoholmentes termékek 7%-ot hasítottak ki a piacból. A gyártói márkás sörök adják a forintban mért eladás 87%-át, ami 7 százalékpontos éves növekedés.

A fennmaradó részért felelő saját márkás termékek forgalma 16 százalékponttal kúszott fel a 2019-es szintről. A kategória bolti eladása továbbra is koncentrált: a 400 négyzetméternél nagyobb üzletekben realizálódik a forgalom több mint fele, ez az előző évivel megegyező érték. A szupermarketeket és diszkontokat egyaránt magában foglaló 401-2500 négyzetméteres csatornáké a forgalom csaknem 40%-a, míg a jellemzően hipermarketeket tömörítő, 2500 négyzetméter feletti szegmensé a piac bő ötöde. A kisebb alapterületű, 200 négyzetméter alatti boltokra jut a sörvásárlások 35%-a.

Címlapkép forrása: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
Állattenyésztés

Ki szeretne drágább csirkét venni?

A broilercsirkék tartása drámai fejlődésen ment keresztül, jelenleg azonban egyre növekvő ellenérzéseket vált ki a társadalomban.

FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Kistermelőknek és fiatal gazdáknak most 50% kedvezménnyel! Decemberben ismét Agrárszektor konferencia!
EZT OLVASTAD MÁR?