Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
A Lajta sajt nevét a Lajta folyóról kapta, amely Győr-Moson-Sopron vármegyében, Mosonmagyaróvárnál ömlik a Mosoni-Dunába. A sajt az egyik legújabb magyar sajtféleség volt a második világháború előtt, amely mind a belföldi forgalomban, mind a külföldi piacon rövid idő alatt igen kedveltté vált. A sajtot az 1930-as évek végén Takó Imre irányításával és a Tejgazdasági Kísérleti Intézet közreműködésével Egyed István dolgozta ki Mosonmagyaróváron. Amikor a háború után a nagyüzemek államosításával megkezdődött a keménysajt-gyártás növelése, számos újfajta sajt előállítását kezdték meg. Ezek közé tartozott a Lajta is, ami az 1950-es évek elején került ipari termelésbe. Azóta folyamatosan gyártják - írta meg a HelloVidék.
Közel tíz évvel ezelőtt alakítottuk a Tradicionális Magyar Sajtok Egyesületet amelynek a fő célkitűzése az volt, hogy a Győr-Moson-Sopron vármegyében született sajtok valamiféle védelmet kapjanak
- mondta a lap megkeresésére Dr. Unger András. A Tradicionális Magyar Sajtok Egyesületének elnöke szerint, ezzel együtt összesen már két sajtnak a védelmét sikerült megszerezniük.
Mind a két sajt Mosonmagyaróváron született, a Magyar Tejgazdasági Kísérleti Intézetben, az egyik a Moson Megyei Csemege Sajt, amire az uniós védelmet már 2020 áprilisában megkaptuk, a Lajta sajtét pedig most sikerült elnyerni
- hívta fel a figyelmet.
A Moson Megyei Csemege Sajt gyártástechnológiáját még az 1910-es években dolgozták ki Újhelyi Imre irányításával. A szakember szerint mindkét sajtnak a jellegzetessége az, hogy rúzsflórával érik, ami azt jelenti, hogy intenzíven érnek, nagyon jellegzetes pikáns ízük van, és nagyon könnyen emészthetők.
A Moson Megyei Csemege sajt nagyobb, 3-5 kg, míg a Lajta sajt ennél valamivel kisebb. A fő különbség a két sajt között, hogy a csemege sajt éjjel érlelt, a Lajta pedig nem olyan hosszan érlelt, ami miatt jobban is szeretik a fogyasztók
- közölte. Ami a magyar sajtfogyasztást illete a szakember azt mondta, hogy a koronavírus világjárványt megelőző időszakban felívelő pályát írt le a sajtok utáni kereslet. Ám a járvány, az infláció, az orosz-ukrán konfliktus ezt a folyamatot megtörte.
Az éves sajtfogyasztás átlagosan 8 kg körül van idehaza, ami nem olyan sok, ha figyelembe vesszük azt, hogy a franciáknál évente 25 kg sajtot is elfogyasztanak átlagosan
- tette hozzá.
Maga a Lajta sajt ára körül is óriási a szórás, a lap összesítése alapján például a GRobyban 7990 forintot is elkérnek 1 kg sajtért az interrneten, de ha egy picit szemfülesebbek vagyunk akkor 4 ezer forintért is találunk speciális webshopokban. Ugyanakkor az is igaz, hogy nagyon sok helyen átmenetileg hiánnyal kell számolni. Érdekes, de sok nagy külföldi multik oldalán sehol se találni a Lajta sajtból, így elmondható, hogy nem könnyű idehaza hozzájutni jelenleg az ínyencséghez, mivel nincs országos lefedettsége.
Az elszálló energiaárak természetesen ezt az ágazatot is erősen megviselik. Unger András szerint leginkább a tej ára az, ami kihatással van a sajt árának alakulására.
Nehéz jó sajtot csinálni
A Lajta készítése nagy gyakorlatot kíván. A feldolgozásra kerülő tej megfelelő minőségén túl a technológiában előírt hőmérséklet, idő, savfokemelkedés, rögnagyság, páratartalom a legfontosabb tényezők, amelyek betartásával, illetve - bizonyos határok között - szakértelmen alapuló korrigálásával egyenletes és jó minőségű termék állítható elő. Készítésének lépései sokban hasonlítanak a Moson megyei csemegesajtéihoz. Különbséget a nagyobb zsírtartalmú tej, a hosszabb alvadási idő miatti lágyabb állomány, valamint a fajlagosan nagyobb felületen történő kéregflórás érlelés eredményez.
A Lajta sajt 2011 óta viseli a HÍR védjegyet. A földrajzi árujelző oltalom a jogi védelmen túl növeli a termék megkülönböztethetőségét a kereskedelemben, valamint segíti a fogyasztót a vásárlási döntés meghozatalában, az előállítót pedig terméke népszerűsítésében.