Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Balázs Ildikó, az Auchan Magyarország Kft. vállalati kapcsolatok igazgatója, a Tej Terméktanács társelnöke, mint fogalmazott a fogyasztóknál a tejtermékek esetében az ár az elsődleges szempont. A jelenlegi inflációs helyzet miatt jelentősen, már több mint 40%-kal nőtt a saját márkás termékek iránti kereslet a fogyasztók körében.
Érdemes megemlíteni, a fogyasztóknak ízlenek a növényi alapú termékek, amik alternatívát nyújtanak az állati termékek esetében. Ez a szektor nagyon erős. Már az ár sem határozza meg, hogy ezeket a termékeket válasszák.
Mezőszentgyörgyi Dávid, a Juh és Kecske Ágazati Szakmaközi Szervezet ügyvezető igazgatója, a MATE intézetigazgatója a kerekasztal-beszélgetés során elmondta, hogy Európa kecsketejből, kecske-és juhhúsból nem önellátó. Az uniós fogyasztásnak nagyjából 20%-a importból származik. Ha olyan piacot szeretnénk, aminek biztosan van felvevő piaca, akkor Új-Zélanddal és Ausztráliával is versenyezni kell.
Tavaly nagyot drágultak a tejtermékek, ami idén túlkínálathoz vezetett. A magas árak miatt a tejtermékek fogyasztása komoly csökkenésnek indul. Van, ahol 5%, a desszerteknél pedig 20%-kal csökkent a volumen. A fluktuációt jól tudtuk kezelni. Féltünk a 2023-as évtől, féltünk alapanyagot szerzeni. Tavaly 7%-kal kevesebb alapanyagra szerződtünk le erre az évre, mert nem akartunk fulladni a tejben. Amit viszont nem tudtunk kezelni, az a volumen-csökkenést, exportban és belföldön is vesztettünk piacot
- fogalmazott Gerbrant Redmer de Boer, a Sole-Mizo Zrt. igazgatósági tagja.
Hozzátette, laktózmentes termékekkel előre tudtak lépni, valamint a cukormentes termékekben is, emellett a fenntarthatóságot, állategészégügyet és a GMO-kérdést is nagyon komolyan veszik. A cég viszont nem csökkentette a marketingköltségvetést. Azt azonban nem lehet kizárni, hogy jövőre lesznek áremelések.
Harcz Zoltán, a Tej Terméktanács igazgatósági tagja kifejtette, hogy nagyon intenzív 12 éven vannak túl. Az idei év pedig nagyon rosszul néz ki. A tejfelvásárlás jelenleg 4,2%-ot esik a tavalyi év azonos időszakához képest. Kedvezőtlen tendenciák voltak megfigyelhetőek, ráadásul az import sajtok - főleg lengyel és német - dömpingszerűen jöttek be. Ha csökken az infláció-csökkenés Európa-szerte, akkor lehet javulás, enyhülhet a túlkínálat.
Sukola András, az Extra Tej Kft. cégvezetője elmondta, hogy az első félév pozitívumaiból élnek jelenleg, így tudnak túlélni. Rengeteget változtak a tejárak, sokszor maradtak „mínuszban” az értékesítés során.
Az elmúlt időkben tapasztalható nehézségek óriási pofont adtak a tejtermelőknek is.
Balázs Ildikó, mint fogalmazott 2024 nehéz év lesz. A kereslet növelését nem nagyon várják, de az árverseny nagyon fontos lesz. Emellett a fejlesztések területén is nagyon össze kell dolgozni. Harcz Zoltán a növényi italokkal kapcsolatban fontos dologra hívta fel a figyelmet:
A korrekt tájékoztatás elengedhetetlen. A marketingesek képzelete végtelen, ami a fantázianeveket illeti. Nagyon el kellene különíteni ezeket a termékeket a boltokban, hogy mindenki azt vehesse, amit szeretne, és „ne nyúlhasson félre.”
A Portfolio Agrárszektor 2023 konferenciáról eddig megjelent cikkeink:
Képek forrása: Agrárszektor