Itt az infláció hatása: lemondtak a márkáról a magyar vásárlók

Itt az infláció hatása: lemondtak a márkáról a magyar vásárlók

agrarszektor.hu
Erősödik a saját márkás és kényelmi termékek szerepe Magyarországon, illetve egyre jobban kell koncentrálniuk a kiskereskedelmi szereplőknek az egészségtudatos termékekre is - hangzott el a Pénzcentrum által szervezett RETAIL DAY 2024 konferencián. A kiskereskedelem általános helyzetéről és nehézségeiről szóló kerekasztal-beszélgetésen szó volt többek között arról is, hogy az embereken most az látszik, hogy többször is meggondolják, megveszik-e az adott terméket, tudatosabban vásárolnak. 

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Mint azt Madár István, a Portfolio vezető elemzője a RETAIL DAY 2024 konferencia makrogazdasági kitekintőjében összefoglalta, mostanra véget értek a gazdaság nagy sokkjai: az energiaárak visszaestek, az élelmiszerinfláció megállt, a reálbérek elindultak felfelé, megindultak a költések, a kamatok csökkennek, tehát külső egyensúly helyreállt, a forint stabilizálódott. Nagy kérdés, hogy most már jöhet a jóvilág? Egyelőre a karakteres gazdasági élénkülés még várat magára. Másfél éve a magyar gazdaság recesszió állapotában van, a lendület nem látszik - írja a Pénzcentrum. A szakember kiemelte, a kiskereskedelemben 2019-van, gyakorlatilag az 5 évvel ezelőtti szinten vagyunk, nem növekszik a forgalom. Ettől függetlenül a kiskereskedelmi forgalom el fog kezdeni növekedni az idei évben a közgazdasági modellek szerint.  Madár István szerint a kiskereskedelmi különadótól egyelőre még nem köszönhetünk el, velünk marad a következő évben is.

Mi a helyzet a kiskereskedelmi szektorban? 

A kiskereskedelmi szektor romló számairól beszélt elsőként Heiszler Gabriella, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. elnök-ügyvezető igazgatója, aki megerősítette, hogy lassabban indult az év, mint arra számítottak, várják, hogy fellendüljön a költés. Vannak jó jelek, hiszen a vásárló ott van a boltokban. Árucsoportonként nincsenek különbségek, hasonlóan alakulnak a számok. Az általános bizalmi hangulata egy ötös skálán 2-es.

Lucenko Viktória, az Auchan Magyarország vezérigazgatója a hangulatra inkább 3-ast mondott, tehát bizakodóbb. Mint elmondta,

a tavalyi évben a vásárlók inkább jellemzően megtakarítottak, az emberek főleg csak élelmiszert vettek, de idén a jó idő meghozza a vásárlási kedvet. Az idei évben van egy minimális változás, hiszen van végre lehetőség a valós képet látni, nem az infláció miatt nő a kosárérték, hanem mert többet vásárolnak, több terméket az emberek.

A saját hangulata már inkább 4-es, de az eredmények alapján inkább 2-es, ám az látszik, hogy kifelé jövünk a válságból, a tavalyi év után egy kicsit jobbra készül mindenki - fejtette ki Várkonyi Balázs, az Extreme Digital, alapítója, Vatera és Jófogás ügyvezető igazgatója. Bizonyos területek elindultak felfelé, de általánosságban mondható, hogy az online piac megállt, persze a tendencia növekszik 5-8 éves távlatban. Látszik az emberek habitusán, hogy többször is meggondolják, megveszik-e az adott terméket, tudatosabban vásárolnak. 

Az állam szerepvállalásáról is kérdezték Heiszler Gabriellát, hiszen most nem feltétlenül barátságos az állami szabályozási környezet: a SPAR a középpontban van. "Egy viharba kerültünk," egy két hét múlva esedékes sajtókonferenciára ígért további részleteket. A szabályozási rendszer változása oldhatja meg a jelenlegi problémát, hogy ne kelljen naponta böngészni a jogszabályokat. 

A kerekasztal-beszélgetésben elhangzott többek között az is, hogy a magyar KKV-kat online sokkal jobban is lehetne védeni:

A külföldi identitású cégek dinamikusabban nőnek, mint a magyar cégek. A döntések mögé erőteljesebben kellene bevonni a szakmát, akár pozitív diszkriminációt is megérdemelnének a magyar cégek

- fejtette ki Várkonyi Balázs. Lucenko Viktória bízik a vásárlókban, szerinte a magyar vásárló a minőség alapján majd meghozza a döntését. 

Mi kell most a vásárlóknak?

A panel résztvevői szerint egyre inkább erősödik a saját márka szerepe, mely az árrést ugyan gyilkolja, de a fogyasztók szeretik, és ezért fennmarad. Óriási piaci lehetőség még a kényelmi termékekben van, a félkész termékekben, illetve az egészségtudatos termékekben, egyre erősebben kell koncentrálni ezekre a termékekre. 

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?