Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Habár folyamatosan hallhatjuk, hogy éves alapon is fékezésbe kezdett az élelmiszerek drágulási üteme, a KSH statisztikáiból azért egyáltalán nem ezt olvashatjuk ki. A tíz leginkább dráguló termék és szolgáltatás közül hat is élelmiszer, ráadásul olyanok, amik elég gyakran kerülnek a kosarakba - vagy legalábbis került, mert mint most kiderítettük, a magyarok most már többször is alaposan átgondolják, mit vesznek, és sok dologról lemondtak a 2022-ben indult brutális drágulási hullám kezdete óta.
Ha éves alapon nézzük meg a KSH friss adatait, akkor látni, hogy a kristálycukor tavaly és idén július között igen jelentősen, mintegy 57,5 százalékkal drágult. Ezt követte 33,7 százalékkal a 2,8 százalékos UHT tej, míg a dobogó harmadik fokára a csirkemellfilé állhatott a maga 27,6 százalékos drágulással. Érdemes megemlíteni azt is, hogy éves alapon a 10 legjobban dráguló termék közül hat is élelmiszer.
A sárgarépa kivételével minden felsorolt termék valamilyen fokon feldolgozott, a drágulás döntően a feldolgozók költségnövekedése miatt van. A dráguló energia, a nagyobb munkabér-kiadások és a növekvő EPR-költség, valamint a drága üzemanyag emeli az élelmiszeripar kiadásait, amelyeket kénytelen valamilyen fokon érvényesíteni az átadási áraiban az ágazat. A sertés ára hosszú időn keresztül aránylag magas volt, vagyis a feldolgozók drágán vették az alapanyagot, emellett ráadásul minden egyéb költségük is nőtt. Sokáig azonban nem tudtak áremelést érvényesíteni a kereskedelemmel folytatott tárgyalásokon, mára azonban ezt az igényt (feltehetőleg csak részben) sikerült átvinni az átadási árakba
- mondta Braunmüller Lajos. Hozzátette még azt is, hogy a sertéshúsnál sokáig nem lehetett drágulást eszközölni, mostanra azonban igen, de ezt már a vásárlók is megérzik.
A szakember rámutatott arra is, hogy a drágulásnak meg is lett a maga eredménye: a vásárlók még mindig kétszer-háromszor is meggondolják, hogy mit vásárolnak:
Egyértelműen látszik az elmúlt évek fogyasztási válságában, hogy a vásárlók lényegesen kevesebbet vásárolnak a különböző termékkategóriákból. A prémiumnak számító kategóriákban persze nagyobb a visszaesés, de látható, hogy mennyiségben még az alapvető élelmiszerekből is kevesebbet vásárolnak. Ennek oka nem az, hogy ténylegesen kevesebbet fogyasztanak, hanem valószínűleg kevesebb megy pocsékba. Sokkal jobban odafigyelnek a vásárlók a döntéseikre és bizony kevesebbet vesznek még az alapvető termékekből is.
Van, ami tényleg olcsóbb lett
Nagypéter Sándor, a Délalföldi Kertészek Szövetkezetének (Délkertész) elnök-ügyvezetője azonban kifejtette, hogy számos olyan zöldségféle van most is, aminek nem nő, hanem valóban csökken az ára.
A frisspiaci zöldségek tekintetében -paprikafélék, paradicsomfélék, kígyóuborka stb. - estében amennyiben megnézzük az elmúlt évet, akkor mindenki azt tapasztalhatja, hogy árcsökkenés volt egész évben az előző évhez képest. Ezek az árcsökkenések már a pulton is tapasztalhatóak voltak, ami azt is jelenti, hogy a termelőnek jelentős áresése következett be. A paprikafélék estében legalább 5-7%-os árcsökkenés, míg a paradicsomok esetében a több mint 20%-os termelői árvisszaesés is tapasztalható időarányosan. A jelenlegi fogyasztási válságban, ami egész Európára igaz, hogy ugyan nincsenek értékesítési gondok a mennyiségi oldalról, viszont az árak alakulásáról már nem lehet mondani túlságosan jó véleményt
- mondta az elnök, hozzátéve, hogy a fogyasztók vásárlóerejének a szűkülése okán az ár egyre csökken. A 2023-ban elkezdődő inflációs válság komolyan érződik a háztartások pénztárcáin, a zöldségek árai pedig a 2021-2022-es árszintre mentek vissza.