Nagy átalakulás időszakában van a teljes nemzetközi pulyka szektor, amelynek fő mozgatórugói között van egyrészt az élelmiszeripari termék iránti kereslet-, valamint az állattenyésztés körülményeinek megváltozása. Ami továbbra sem változik az az év vége jelentősége: a pulykahús fő értékesítési időszaka közeleg hazánkban és a nagyvilágban is, benne az egyik legjelentősebb pulykás nappal, a kulturális hagyományokat is ápoló hálaadás ünnepével, valamint a harácsonnyal - közölte a Magyar Pulykaszövetség, Clay Burrows, az Aviagen Turkey Ltd. ügyvezető igazgatójának előadása alapján.
Csökkenő kereskedelmi volumen az Európai Unióban
Erre az időszakra tevődik a fő kereskedési volumen is, amely az elmúlt 7 éves időtartamot tekintve az EU legnagyobb pulykahús piacain (ideértve Nagy-Britanniát is), összességében csökkenő pályát mutat: egyedül Spanyolországban növekedett évről évre, míg Lengyelországban, Franciaországban, Olaszországban, Németországban és Nagy-Britanniában is csökken az élőállat telepítési mennyiség, ám ennek mértéke országonként eltérő. Ebbe a csoportba tartozik Magyarország is, ahol szintén kevesebb a 2023-as telepítési mennyiség, mint azt megelőzően. A pulykahús világtérképére felkerült az észak-afrikai régió is, ahol pedig pozitív a pulykahús mérlege.
Mindent összevetve az EU-ban két nemzet lett a zászlóvivő: Lengyelország és Spanyolország, amely termelési volumenben is nagyokká váltak, emellett fogyasztásban is növekedtek.
Az Egyesült Államokban rendben vannak a számok
A világ legnagyobb pulykás nemzete továbbra is az USA: 2023-ban az éves egy főre jutó fogyasztás 6,7 kg volt, és ez érték maradt 2024-ben is. Az Egyesült Államok pulykatermelése 2023-ban nőtt, megszakítva az ötéves, egymást követő csökkenő negyedévek sorozatát. Mindez a madárinfluenza-járványok közepette történt, ami nemcsak a kínáltra, hanem a termelők gazdasági helyzetére is negatívan hatott. A szakértők szerint a kereslet javulása leginkább az alacsonyabb takarmányköltségeknek köszönhető, amely olcsóbbá tette a fogyasztók számára a pulykahúst. A nagyobb kereslet pedig segíti a termelőket abban, hogy a korábban elvesztett piaci részesedésüket visszaszerezzék. Az USA pulykatermelése tavaly 6%-kal bővült, elérve 2,5 milliárd kg-ot. Fontos megjegyezni, hogy ez a késztermékekre vonatkozik, nem a nyers húsra.
Az amerikai pulykaágazat jelenleg termékeinek több mint 10%-át exportálja, és a kereskedelem továbbra is jelentős piaci szegmens, amely növekedési potenciállal rendelkezik az iparág számára. Az USA legjelentősebb export piacai Mexikó és Brazília.
A világ továbbra is baromfihúst eszik
A világ húsfogyasztása folyamatosan növekszik. A hústermelés csaknem ötszöröse az 1960-as évek eleji értéknek, és 2023-ban a globális húsfogyasztás elérte a 345 millió tonnát. Becslések szerint egy évtizeden belül a hústermelés eléri a 381 millió tonnát. 2019-től a legtöbbet fogyasztott húsfajta a baromfihús lett, átvéve ezzel a vezető szerepet a sertéshústól.
Magyarországon csak most éledezik a pulykaágazat
A korábban világ élvonalába tartozó egy főre jutó magyar pulykahúsfogyasztás évek óta az EU-átlag mennyiségére (3,7 kg / fő / év) zsugorodott, tehát stabilizálódott e tekintetben a helyzetünk. A piaci koncentráció továbbra is tart, ezzel együtt a piaci szereplők szintjén a hatékonyságnövelés van most napirenden: számos, a fenntarthatóságot és állatjólétet célzó fejlesztés indult el, valamint több termék kategóriában innoválnak, hogy kövessék a fogyasztói igényeket. A kilátásokat illetően a Magyar Pulykaszövetség úgy látja, hogy az export a jövőben is az ágazat egyik fő növekedési potenciálja lehet, így többek között a dél-kelet-ázsiai piacokat is célozzák. Emellett a muszlim országok piacai is potenciális felvevők lehetnek, hiszen a vallási előírások tiltják a sertéshús fogyasztást, ugyanakkor hatalmas és folyamatosan növekvő fogyasztói bázisról van szó. A Szövetség azzal kalkulál, hogy itthon a kereslet a jó minőségű és biztonságos húsfélék iránt továbbra is megmarad, ami a pulykahús számára értékes pozíciót jelent.