Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Az osztatlan közös tulajdonban álló földterületek kálváriája akkor kezdődött, amikor a rendszerváltáskor megpróbálták a termelőszövetkezetekbe bevitt paraszti birtokokat legalább papíron, részarány-tulajdon formájában visszajuttatni a kényszerkollektivizált gazdáknak. A részarány-tulajdon egy eszmei érték, amelynek nem sok köze volt a téeszbe bevitt gazdaság korábbi fizikai elhelyezkedéséhez.
A kárpótolt tulajdonosok java ekkor már a városokban élt, vagy külföldre emigrált, így - ha elérhetőek voltak - leginkább bérbe szerették volna adni a földjeiket.
Csakhogy a konstrukció a földtulajdonos és a föld bérlője szempontjából is ezer buktatót rejt:
- Osztatlan közös földterületen a föld minden négyzetcentimétere közös tulajdont képez, ezért ahhoz, hogy bármelyik részét bérbe lehessen adni, előbb a tulajdonosoknak használati megállapodást kell kötniük egymással, és azt a földhivatali nyilvántartásba bejegyeztetni. Ez a tulajdonosok nagy száma és elérhetetlensége miatt sok esetben eleve kudarcba fulladt.
- Ha nincs megállapodás, akkor a terület nem adható bérbe, és a használója sem kérhet rá földalapú támogatást. A támogatás hektáronként 70 ezer forint adómentes jövedelem, amit bérleti díj formájában legalább részben a tulajdonosnak ad tovább a földhasználó, és a tulajdonos számára is adómentes bevételt jelent.
- A tulajdonos nem használhatja banki hitelek felvételénél fedezetként ezt a birtoktestet.
- A földhasználó csak nagy kockázat mellett létesíthet értéknövelő beruházásokat - például öntözőrendszert - a földjén.
Megoldási próbálkozások
Egyszerűbb földhasználati megállapodás: A korábbi egyhangú döntés helyett a tulajdoni hányad alapján számított feles többség is elegendővé vált a használati megállapodás megkötéséhez. A passzív tulajdonostársak hozzájárulását - akik nem voltak elérhetőek, vagy nem válaszoltak a kezdeményezésre - a törvény erejénél fogva megadottnak tekintették a földhasználat új rendjéhez. Így legalább a művelhető birtoktestek mérete növekedett.
Kivásárlás: A tulajdonostársaknak elővásárlási joguk van a közös tulajdonon belül, viszont a szerződést 60 napra ki kell függeszteni, és ekkor a nem tulajdonostárs, helyben lakó földművesek is bejelentkezhetnek a földterület megvásárlására. Így ez a "megoldás" nem feltétlenül csökkenti a közös tulajdonban lévők számát. Ha viszont kívülről érkezik a vevőjelölt, akkor a vásárláshoz az összes többi tulajdonostárs beleegyezése is szükséges, ami a gyakorlatban szinte lehetetlennek bizonyult.
Földrészletek kimérése: A közös tulajdon megszűntetésének első felvonásában a tulajdonosok 2010 és 2012 júniusa között kérelmezhették az állami költségvetés terhére a tulajdoni hányaduknak megfelelő, önálló földrészlet kialakítását. Ennek eredményeként a korábban 272 ezer földrészletre bontott 1,8 millió hektárnyi termőföld 25 százalékára nyújtottak be kimérési kérelmet. Ez egyrészt óriási terület, másrészt a tulajdonosok bő 80 százaléka ekkor még mindig nem jelentkezett. 2015-ben a kimérés új erőre kapott, és mára egy millió hektárra csökkent az osztatlan közös terület nagysága. A folyamatban lévő kérelmek alapján biztosra vehető, hogy
Akkor hogyan tovább?
Nagy István agrárminiszter az Inforádió Aréna című műsorában a héten elmondta, hogy az osztatlan közös problémája gúzsba köti a mezőgazdaságot, ezért a tulajdonviszonyokat rendezni kell. A kormány ennek érdekében egy új megoldási konstrukción dolgozik, amelyről még az ősszel benyújtják a jogszabálytervezetet. A tervekről csak annyit árult el, hogy bizonyos területméret alatt az államnak kell vásárlóként fellépnie, majd üzemképes birtokká növelni a kis földrészleteket, és így újra áruba bocsátani.
Az elmúlt években lezajlott állami földárveréseken mintegy 200 ezer hektár eladásából közel 270 milliárd forint bevétel folyt a nemzeti költségvetésbe. Ezt a forrást a földtörvény alapján elsősorban földvásárlásokra és egyéb birtokpolitikai célokra hasznosíthatta volna a kormány, csakhogy a pénz - ami akár fedezhetné is a törpegazdaságok felvásárlását - elment az államadósság csökkentésére. Az ötlet tehát jó lenne, már csak forrást kell találni hozzá.
Amíg ez megtörténik, minden egyes halálesettel tovább nő az osztatlan közösben a tulajdonosok száma. Egyébként erre a problémára is most készül a megoldás: az örökösödési rend agrárvonatkozású újragondolása. A földtörvény alapján arra következtetünk, hogy az örökösök közül azé lesz a föld, aki mezőgazdasági végzettséggel is rendelkezik a megműveléséhez.