Ezt sokan nem tudják: így vezetnek traktort a földeken a legprofibb gazdák

Ezt sokan nem tudják: így vezetnek traktort a földeken a legprofibb gazdák

agrarszektor.hu
Az egyre gyakrabban jelentkező időjárási szélsőségek és a munkaerő hiánya mind kisebb és kisebb időablakot hagynak nyitva a gazdák számára a munkák elvégzésére a földeken, emiatt pedig folyamatosan egyre nagyobb méretű és teljesítményű járművek beszerzésére is készteti a gazdálkodókat. Ezek a gépek azonban nagyobb üzemi tömeggel járnak, ami komoly hatással lehet a hazai termőtalajokra és azok szerkezetére.

Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!

Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...

Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!

Az elmúlt időszakban egyre több időjárási szélsőséget tapasztalhattak meg a magyar gazdák, ami - az egyre égetőbbé váló munkaerőhiány mellett - arra sarkalja őket, egyre nagyobb méretű és tömegű gépeket szerezzenek be. A nagyobb teljesítményű gépek azonban nagyobb üzemi tömeggel járnak, éppen ezért nagyon fontos a megfelelő járószerkezet kiválasztása és annak helyes üzemeltetése - olvasható a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) oldalán. A traktorok esetében például az a legfontosabb, hogy az adott motorteljesítménnyel és üzemi tömeggel rendelkező traktorral az ember a lehető legjobb vontatási teljesítményt érje el úgy, hogy közben minél kevésbé tapossa, tömörítse a talaját. Bogdán Gábor, a Deraland Kft. szakértője szerint ebben az esetben az alábbi szempontok a legfontosabbak:

  • Megfelelő méretű és szerkezetű gumiabroncsra (szükség esetén ikresítésre)
  • Megfelelően súlyozott traktorra (első és hátsó tengelyek súlyozása adott munkaművelethez és üzemeltetési körülményhez),
  • Gumiabroncsok nyomásának szabályozására.

Ez utóbbihoz fontos megemlíteni, hogy már Magyarországon is elérhetőek az abroncsnyomás szabályozó termékek, a kézi készlettől kezdve egészen a traktor vezetőfülkéjéből szabályozható rendszerekig. Az abroncsgyártók az utóbbi időben már szabályozásra alkalmas abroncsokat ajánlanak a gazdálkodók számára: az alkalmazható nyomásértékeket a haladási sebesség és abroncsterhelés függvényében az abroncsok műszaki adatlapján adják meg. Sajnos a tapasztalatok azt mutatják, hogy ezt az adottságot a felhasználók alig használják ki.

De miért fontos az abroncsnyomás szabályozása közúton és szántóföldi körülmények között?

Azért, mert közúton megfelelő (magasabb 1,6-1,8 bar) nyomás beállításával kisebb az abroncs gördülési ellenállása, ami alacsonyabb üzemanyag fogyasztást (-5%) és kisebb gumiabroncs kopást (-20%) eredményez és növekszik a jármű stabilitása. Szántóföldi munkák során viszont azért fontos az abroncsok belső nyomásának szabályozása (csökkentése 0,6-1,0 bar), hogy a traktor motorteljesítménye és munkaművelethez igazított motor teljesítménnyel arányos üzemi tömege minél nagyobb arányban tudjon hasznosulni, minél kisebb kerékcsúszás mellett. Ehhez viszont megfelelő bordaszám és felfekvési felület szükséges - emelte ki a szakember. A nyomáscsökkentéssel elért jelentős felfekvési felület növekedés - (akár 100%-os növekedést is elérhető) - hatására jelentősen csökken a nyommélység és talajtaposás, azaz a talajtömörítő hatás. Ezzel a módszerrel akár 50%-os csökkenés is elérhető, ami a talajéletnek és a vetett növényeknek jobb életkörülményeket (optimális talajszerkezetet, levegő- és vízháztartást) biztosít. Emellett nem szabad figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy a tömörödött, megfelelő levegő- és vízháztartással nem rendelkező talajban a talajkondicionáló szerek sem hasznosulhatnak megfelelően, tehát a ráfordítások jelentős része is veszendőbe megy, valamint a víztározás mértéke is jelentősen csökken - mutatott rá Bogdán Gábor.

A tapasztalatok alapján több profilborda kapaszkodásának köszönhetően csökken a kerékcsúszás, aminek hatására növekszik a vonóerő, a területteljesítmény és csökken az üzemanyag fogyasztás, CO2 kibocsátás és a munkaidő is, valamint gépkezelő és gépkímélőbb közlekedést jelent szántóföldön. Amennyiben megoldható, akkor kerülni kell a nedves, erősen felázott talajon történő munkavégzést, mert minél nedvesebb a talaj, annál alacsonyabb annak hordozóképessége, és annál gyorsabban szenvedhet káros talajtömörödést. A NAK ezért arra hívta fel a gazdálkodók figyelmét, hogy elsősorban talajszerkezet károsításának megelőzésére és a magyar talajok védelmére összpontosítsanak járószerkezeteik megfelelő üzemeltetésével, majd ezt követően keressenek megoldást a talajszerkezet javítására. A megelőzés mindig kifizetődőbb, mint az okozott károk javítása, annak fényében pedig különösképpen, hogy a technológia szinte minden traktor abroncsában rendelkezésre áll!

EZ IS ÉRDEKELHET
Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
Állattenyésztés

Ki szeretne drágább csirkét venni?

A broilercsirkék tartása drámai fejlődésen ment keresztül, jelenleg azonban egyre növekvő ellenérzéseket vált ki a társadalomban.

FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Kistermelőknek és fiatal gazdáknak most 50% kedvezménnyel! Decemberben ismét Agrárszektor konferencia!
EZT OLVASTAD MÁR?