Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
A mezőgazdaság egyik legfontosabb kelléke a gép. Minden nagy gazdálkodónak szüksége van rájuk, hiszen nélkülük szinte már lehetetlen volna a gazdaságos munka. Ezek a mechanizmusok pedig általában kerekeken járnak, de természetesen az sem mindegy, hogy milyeneken.
Az legfontosabb szempont, ami alapján abroncsot választunk az, hogy egyáltalán milyen méretűre, típusúra, terhelhetőségűre, felépítésűre van szükségünk. Ezekből derül ki, hogy mennyi a maximális sebesség, amit ki tudunk hozni a gépünkből.
A méreteknél fontos a profil szélessége (mm-ben jelezve), illetve annak magassága, ezeken kívül a peremátmérő és a külső átmérő. Amikor új abroncsot vásárolunk, ezekkel elég egyszerű, de mégis kikerülhetetlen dolgunk van, ugyanis csak annyit kell tennünk, hogy a cserélendő abroncs oldaláról lenézzük az adatokat, és ugyan ilyen adatokkal rendelkező abroncsot vásárolunk. Ezeket az információkat természetesen feltüntetik a katalógusban is. A keresztmetszet sem hanyagolható. A mostani abroncsok már általában 0,8 (ultraszéles) és 0,6 (széles) értékekbe sorolhatók, illetve ezek közé.
Mint látható, az árak egy új abroncs esetében ötvenezre forinttól a csillagos égig magasodnak, arról nehéz információt közölni, hogy használtan mennyi, mivel ez nagyban függ az abroncs állapotától, korától és minőségétől. Az gumikat 3500-5000 Ft/abroncs áron szerelik a traktorunkra, ami egy elég mostoha feladat, mivel ha meg emelik a traktort, és leveszik egy kerekét, azonnal elveszíti az egyensúját.
Az abroncs terhelhetőségét főleg a benne lévő belső nyomás - ami maximum 2,5 bar lehet traktoroknál - illetve a karkasz - mely a gumiabroncs teherhordó váza, az övbetétetekkel és a perem közötti vázrésszel együtt - határozzák meg. Fontos, hogy mielőtt gépünkkel expedícióra indulunk, ellenőrizzük a belső nyomást a maximális teljesítmény elérése érdekében.
A mai traktorokon szinte már csak radiál szerkezetű abroncsokat alkalmaznak. Ennek az az oka, hogy a radiál gumik lengéscsillapítása sokkal jobb, valamint nagyobb a felfekvő felület, mivel terhelés esetén nagyobb a belapulás, így sokkal kisebb a talajra gyakorolt nyomás és nagyobb a vonóerő kifejtése, és perse az sem hátrány, hogy acélhuzalozással van megerősítve, így aki nem csak a szántóföldeken akarja használni traktorát, annak ezt a gumit ajánlják a szerelők. Persze a radiálon kívül még választhatjuk az öves diagonál, vagy diagonál gumikat, de ezek hatékonyságukban nem annyira kiemelkedőek, mint a fent jellemzett társuk és szinte cak szántóföldi munkákra alkalmasak, mivel a keményebb közúti vagy erdeit kiképzést nem bírják annyira. A terhelés ismertetőszáma az úgynevezett Load Index (LI), mely éppen adott nyomáson, maximális sebességnél (SI) mutatja meg, az abroncs terhelhetőségének maximumát.
Ezeket a fent említett paramétereket minden gyártó ismerteti illetve feltünteti katalógusaiban vagy táblázatokban, de az abroncsok oldalán is leolvashatjuk őket. Fontos, hogy tudjuk, mire van szükségünk, és akkor nem érhetnek bennünk meglepetések a munkálatok során.