Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Mint oly sok műszaki fejlesztés, a pilóta nélküli repülő szerkezetek is a hadiipar termékei, ott történtek a kezdeti lépések. A köztudatba néhány éve, bő évtizede kerültek be ezek a szerkezetek, melyek bevetésére akár a bázisuktól - ahol a "pilótájuk" is ült - több ezer kilométerre került sor. Ezek méretét és technológiáját tekintve merevszárnyú gépek voltak, azaz nem voltak képesek a légtér egy adott pontján "megállni", és ott stabilan, akár hosszabb ideig is tartózkodni, hanem folyamatosan mozgásban kellett lenniük. Előnyük a személyzetet is szállító repülőgépekkel szemben a kisebb üzemeltetési költség, illetve esetleges lezuhanásuk, megsemmisülésük esetén az emberi veszteség csökkentése volt.
Polgári célokra a korábban csak modellezők által használt technológia fejlődése - köztük az akkumulátoroké, műholdas helyzetmeghatározó rendszereké - révén kezdett alkalmassá válni. Ezek az eszközök ma széles ártartományban elérhetők, de közös jellemzőjük a forgószárnyas technológia és a viszonylag rövid, maximum 10-20 perces üzemidő. Ezek a repülő szerkezetek az egyre kisebbé váló fényképező- és kameratechnológiának is köszönhetik elterjedésüket, a legtöbben ugyanis fotózási, filmforgatási célra használják a drónokat. A kettő, a hobbi vagy félprofi, illetve a hadászati célokra használható eszközök között helyezkednek el azok, melyeket ipari, mezőgazdasági, tehát professzionális célokra lehet használni. Ezek között egyaránt megtalálhatók a forgó- és merevszárnyú repülő eszközök, melyek teherbírása és repülési ideje már megfelel az őket foglalkozásszerűen alkalmazó, illetve az általuk továbbított bármilyen adatot hivatásszerűen alkalmazó felhasználók igényeinek.
A professzionális, de nem katonai drónok felhasználási területeinek egyike a mezőgazdaság, erdőgazdálkodás. Mindkét ágazatra jellemzőek a nagy, akár ezer hektárt is meghaladó, egybefüggő, de akár egymástól különálló területek, melyek folyamatos figyelése, különböző szempontok szerinti monitorozása eddig csak rengeteg időt igénylő felszíni bejárással vagy a dróntechnológiánál jóval drágább, embert is szállító repülő eszközökkel volt lehetséges. A drónok nemcsak képet, hanem adatokat is képesek rögzíteni, mindez a rájuk szerelt perifériától függ. A nagy földterületek hatékony, rövid idő alatti felmérését teszik lehetővé, például a talajszondák adatainak összegyűjtésével. A máskor napokig tartó tevékenység során a nedvességtartalomtól kezdve a tápanyagtartalmon, tömörödöttségen át rengeteg információ gyűjthető össze akár egyetlen felszállással is, amelynek a költsége elenyésző. A drónok arra is lehetőséget teremtenek - és ez többek között egy hazai fejlesztésű (Sport Live Media), eredetileg technikai sportok izgalmának élő bemutatására szánt képtovábbítási technológiával is megvalósítható -, hogy a szakemberek valódi HD minőségű képen keresztül élőben, késedelem nélkül tekintsék át egészen nagy területek állapotát - akár 10 km feletti távolságról. Ez áradások, belvíz, erdőtűz stb. esetén lehet kifejezetten hasznos, amikor annyi késedelem is újabb jelentős károkat okozhat, amennyi ideig a drónnak a kiinduló állomásra való visszatérése tart. A nem hobbicélú forgószárnyas, hanem ipari célokra is használható, feladattól függően akár merevszárnyas - nem villanymotoros - repülő szerkezetek levegőben tartózkodási ideje jellemzően hosszabb, akár több óra is lehet, tehát ennek kivárása, majd a memóriakártyára rögzített adatok, képek kielemzése jelentős késedelmet okozhat sürgős beavatkozást igénylő esetekben.
A drónok mezőgazdasági, erdészeti felhasználásának tehát rengeteg előnye van, melyek kiaknázására azonban - legális keretek között - jelenleg nincs, vagy csak nagyon kevés a lehetőség. A szabályzórendszerek megváltozása, netán az új körülményekhez igazodó szabályozás kidolgozása sosem történik meg rövid idő alatt, és nincs ez máshogy a drónok esetében sem. A hivatali bürokrácia, döntési mechanizmus önmagában roppant időigényes, de a drónok felhasználását a szabályozás elkészítéséről szóló döntés is hátráltatja. A rövid idő alatt viszonylag széles körben elterjedt, elsősorban fotózási, filmezési célú drónhasználat már többször hatósági ellenállásba, sőt büntetés kiszabásába is torkollott. A problémát az okozza, hogy az érvényben levő előírások jóval a drónok létrejötte előtt születtek, de - egyelőre - rájuk is vonatkoznak. Betartásuk nem lehetetlen, de nem is életszerű, elég például a 30 nappal korábban benyújtott légtérhasználati engedélykérelemre gondolni. Az ilyen korlátozások pontosan a drónok legjobb, leghasznosabb tulajdonságait értékelik le, az azonnali bevethetőséget és a könnyű kezelhetőséget. A drónt használó - irányító - személy számára is szakszolgálati engedélyt, "pilóta jogosítványt" ír elő a Közlekedési Hatóság, aminek ugyan valamilyen formában lenne létjogosultsága - az eszköz biztonságos irányításáról és a rá vonatkozó szabályok ismeretéről számot adhat a "pilóta" -, de semmi esetre sem a ma érvényben levő módon.