Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Az V. Hajdúsági Expo kísérőrendezvényeként augusztus 13-14-én kerül sor a MITAS Traktorhúzó Európa Kupa futamaira Hajdúböszörményben. Az első napon, szombaton a Light Modified kategória 3,5 tonnás, kerozinnal hajtott versenytraktorai mérik össze erejüket, míg vasárnap a ProStock dízelmeghajtású versenytraktorok küzdelme következik.
A ProStock traktorokban még nagy számban fellelhetők a gyári tartozékok, bárki ránézésre azonosíthatja az alapként szolgáló erőgépeket, míg a Light Modified kategória alkatrészei általában más területekről származnak: a motor például egy repülőgépből, helikopterből vagy harckocsiból, és azt tuningolják a "végtelenségig" - vázolja a legfontosabb tudnivalókat Bodnár János, a Hajdúböszörményi Tractor Pulling Egyesület (HBTPE) alelnöke. Itt már az üzemanyag is speciális keverékekből áll, ezért az égéstermék csaknem színtelenül távozik a kipufogón keresztül, míg a sima dízellel üzemelő ProStock traktorok óriási füstöt okádnak ki magukból, még látványosabbá téve a viadalokat - teszi hozzá.
Bodnár János egyébként a hajdúböszörményi versenyek ötletgazdájának is tekinthető. Olyan turisztikai látványosságot szeretett volna elhozni a Kelet-Magyarország legjobb földjeivel rendelkező városba, ami erősen kötődik az agráriumhoz. Az EuroSporton látott traktorpullingban meg is találta a megfelelő sportága, a történet öt éve kapott újabb nagyobb lökést, amikor Hajdúböszörmény Európa Kupa-futamrendezővé is vált.
sőt az idén már Angliából és Finnországból is jönnek versenyzők, amire korábban nem volt példa. Mindenki itt lesz, akinek még esélye van a végső győzelemre, hiszen az európai sorozat lassan a végéhez közeledik.
A versenyzők szeretnek hozzánk járni, hiszen a pálya nálunk jóval hosszabb100 m-nél, így a gépek szabadon kiadhatják magukból a lóerőket. A 10 m széles versenysávot kétszer 10 m-es védősáv szegélyezi, vagyis az aréna kb. 30×150 m-es. A szervezők hosszú évekig kutattak, mire megtalálták hozzá az ideális agyagot, és végül Tiszavasváriban találtak megfelelő tömörségű és nedvességtartalmú alapanyagot. Az 50 cm vastag agyagréteg leterítése, versenyre való előkészítése 5 millió forintba került. Tavaly sokan elvéreztek rajta a keménysége és a váratlanul nagy hőség miatt, de most már ezekre az extrém körülményekre is fel vannak készülve a nevezők.
Idén is felbőgnek a hazai motorok
Számos, külföldről érkező profi versenyző hajt majd az értékes pontokért a MITAS Traktorhúzó Európa Kupa hajdúböszörményi futamain augusztus 13-14-én. Mellettük azonban több olyan lelkes magyar "amatőr" is feltűnik majd, akik valóban csak az öröm kedvéért, fáradtságot nem ismerve, komoly szakismeretről bizonyságot véve mutatják be gépeiket a közönség előtt. Ismerjenek meg közülük egy-két igazi "csodabogarat".
Idén is a pálya széléhez áll például a hajdúböszörményi Móricz Zsolt, aki évek óta lelkes résztvevője a rendezvénynek. Zsolt nem kevés időt, pénzt és energiát áldoz a felkészülésre. Eleinte Valmet/Valtra szériatraktorokkal versenyzett, de tavaly már egy MTZ 50-esből épített mini pullert, amelynél működés közben 170 LE-s TLT-teljesítményt mértek. A megháromszorozott erejű piros csodagépet most még tovább csiszolgatta, és azt is okosan kitalálta, hogyan tudja majd hatékonyan megfékezni, ha arra lesz szükség. A levegőoldalt zárja el egy csappantyúval, így a motor azonnal "megfullad", vagyis sokkal egyszerűbbé és biztonságosabbá válik a megállítása. Móriczéknál családi hagyomány a technika iránti vonzalom: Zsoltnak mezőgazdasági gépszerelő az alapszakmája, 26 éve működik a műhelye, s tanulóként az apja mellett sajátította el a foglalkozás fortélyait. Egy ideje mezőgépeket már nem javít, csak dízelrendszereket.
Ami az idei versenygépet illeti, az kapott egy még komolyabb adagolórendszert, s míg egy sima MTZ-nél 70 köbmilliméter a befecskendezett üzemanyag-mennyiség 1000 "löketre", addig ennél 270, s a tavalyi buszturbót is lecserélték egy nagyobbra. A tuningból épül a széria - mondja Móricz Zsolt, aki úgy érzi, sokat tanul a traktorépítésből. Főleg a határok kitapogatásában segít neki ez a munka, vagyis annak megtapasztalásában, melyik alkatrész, szerkezeti elem mennyit bír ki még különösebb károsodás nélkül. A benevezett MTZ befecskendező-rendszerét speciálisan erre a versenyre készítette a műhelye, a porlasztók is át vannak alakítva, a dugattyúk szintén egészen mások. A kuplungszerkezet is átalakult kissé, és van még pár műhelytitok, amit ezúttal nem osztottak meg velünk - annyi viszont bizonyos, hogy egy szériatraktor be sem indulna a "felspécizett" elemekkel. Még a gázolaj is Amerikából hozott különleges adalékot tartalmaz, így a teli tankban lévő üzemanyag összértéke eléri a 200 ezer forintot. A módosított MTZ körülbelül ötször annyit eszik, mint az alapváltozat, egyáltalán nem olcsó tehát az üzemeltetése (és persze a megépítése sem), de hát a hobbi, az hobbi.
A képekért köszönet a Hajdúböszörményi Traktorhúzó Egyesületnek.