Miben különbözik egy új, illetve egy kiszolgált bálaszállító kocsi?
Kiszolgált bálaszállító kevés van. Régebben úgy csinálták a gazdálkodók, hogy átalakították a meglévő, sok egyéb célra is használt pótkocsijukat. Leszerelték az oldalfalakat, fából és vasból készült úgynevezett vendégoldallal, illetve mindenféle madzaggal, jobb esetben spaniferrel rögzítették a rakományt. Természetesen ez megfelelt és ma is megfelel a célnak, viszont nagyon idő- és munkaerő igényes feladat, arról nem is beszélve, hogy igen balesetveszélyes.
Ha egy hidraulikus karokkal szerelt bálaszállítót veszünk, akkor egy homlokrakodóval szerelt traktor egyszerűen felrakja a bálákat a platóra, amelyeket a hidraulikus szerkezet rendez és rögzít. Ugyanez a traktor vontatja a bálaszállító kocsit a telephelyre és az egész munkához elegendő egyetlen ember. Átgondolt, gyors és biztonságos a folyamat, hiszen a kocsin ülő bálákat erős fém karok tartják, így azok nem tudnak elszabadulni sem a hepehupás földutakon, sem a közutakon.
És akkor arról még nem is beszéltem, hogy egy egyszerű, bálaszállításra átalakított pótkocsival kevesebb bálát lehet elszállítani, mint a speciális bálaszállítóval - függetlenül attól, hogy az hidraulikus karokkal szerelt vagy sem.
Az AXIÁL Kft. milyen bálaszállító típusokat forgalmaz?
A forgalmazásunkban kapható bálaszállítókOehler márkájúak. Az Oehler német vállalat, melyet több mint 60 éve alapítottak és a mai napig családi tulajdonban van. A márkára a nagymértékű tapasztalat, valamint a kiváló minőség jellemző.
Három típust ajánlok jó szívvel a mezőgazdasági termelőknek bálaszállításra, az Oehler 2- és 3-tengelyes forgózsámolyos pótkocsijait, melyek 12-24 tonna össztömeggel készülnek. Ezek a ZDK 120B, a ZDK 180B és a DDK 240B jelzésű gépek kivétel nélkül robusztus felépítésű, nagy rakfelületű kocsik és kifejezetten kör- vagy kocka-; széna-, szenázs- és szalmabálák szállítására alkalmasak. A kocsik két végén található kihúzható bálatartók segítségével tovább növelhető a rakodási kapacitás.
Ki kell emelnem, hogy ezek a típusok felszerelhetők egy szabadalmaztatott hidraulikus rakományrögzítő rendszerrel, mely még nagyobb biztonságot garantál a bálaszállítás során. Nagyfokú stabilitás, könnyű be- és kirakodás jellemzi ezeket a kocsikat, melyek közül a legnagyobb legfeljebb 32 kör- vagy kockabála szállítására is alkalmas. Ez, ha belegondolunk hatalmas mennyiség egy fuvarral, így aki nagyüzemben báláz, kb. minden negyedik fuvart megspórolhatja. Mivel dupla csöves rendszerűek a rögzítő karok, ezért 40-50 cm-t össze tudja még szorítani a bálákat, tehát nem kell annyira figyelni a rakodásnál, mert rendezi is egyúttal a rakományt.
Kinek ajánljuk ezeket a gépeket?
Ez típustól is függ, de úgy tudnám összefoglalni, hogy azoknak a közepes és nagy gazdaságoknak ajánlom, akik állattenyésztéssel foglalkoznak. Számukra éri meg igazán a beruházás. Az Oehlerbálaszállítók magasabb árkategóriát képviselnek a piacon, de ezzel egyenesen arányos a minőségük is. Egy Oehlert használó partnerünk úgy fogalmazta ezt meg a januári AgrárgépShow kiállításon, hogy "Ez nem pótkocsi, harckocsi!" - olyan erős szerkezeti kialakítása van a márka gépeinek.
Ehhez mérten, típustól függően 100-160-200 lóerős erőgép szükséges a vontatásukhoz, melyek hozzávetőleg 40 km/h-val tudnak haladni a bálaszállítóval. Szeretném azt is hozzátenni, hogy az Oehlerbálaszállítók minimális karbantartást igényelnek, a forgóalkatrészek időnkénti zsírzása szükséges csupán.
Milyen visszajelzések érkeznek a partnerektől?
Mindenhonnan jó! Aki az Oehler kocsik mellett dönt, az legtöbb esetben hűséges lesz a márkához. Sőt azt is elmondhatjuk, hogy jellemzően, amelyik környéken megjelennek ezek a gépek, onnan több megrendelést is kapunk, hiszen a jó hírük szájról-szájra, gyorsan terjed.
(x)