Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
2021. novemberében a kormány hatósági árassá tette a 95-ös oktánszámú motorbenzint és a nem prémium dízelgázolajat. A döntés értelmében ezen üzemanyagok legfelsőbb árszintje a benzinkutaknál nem haladhatta meg a 480 forint/litert. Az üzemanyagár-stop bevezetésekor a benzinkutakon a 95-ös benzin literéért 506 forintot, a nem prémium gázolaj literéért pedig 512 forintot kellett volna fizetni, ezeket az árakat váltotta fel a hatóságilag maximalizált árszint. Azóta az energiahordozók árának további emelkedése és az infláció miatt a benzin ára literenként átlagosan 520 forint körül lenne a benzinkutaknál, a gázolajé pedig 535 forint környékén mozogna. A médiában az elmúlt napokban egyre több hír jelent meg arról, hogy egyes benzinkutak már kénytelenek korlátozni az egy tankoláskor kiadható üzemanyag-mennyiséget, mások az egy napra kiadható mennyiséget maximalizálták, amint azt az Alapjárat is megírta. A 24.hu értesülései szerint vannak olyan hazai benzinkutak is, akik azt kérték a Szlovákiából olcsó benzinért átugró autósoktól, hogy inkább tankoljanak máshol. Gulyás Gergely, a Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter a február 16-ai Kormányinfón jelezte, a kormánynak eddig nincs tudomása arról, hogy lenne olyan hely az országban, ahol nem lehet 5 kilométeren belül üzemanyagot venni. Hozzátette, legfeljebb 3-4 helyen adódhat ilyen helyzet. A miniszter azt is közölte, hogy az árstopról szóló rendelet értelmében nem lehet korlátozni tankoláskor az autóba tölthető üzemanyag mennyiségét, csupán a kannában elvitelre vásárolt üzemanyag mennyisége korlátozható 10 literben. Ennek megvalósulását a NAV fogja ellenőrizni, amint arról az Agrárszektor is beszámolt.
A bizonytalan helyzettel kapcsolatban az Agrárszektor megkérdezte a Mezőgazdasági Eszköz- és Gépforgalmazók Országos Szövetségét (MEGFOSZ), hogy megkérdezze, mit tapasztaltak eddig az ügyfeleik ezen a téren, volt-e bármilyen problémájuk a tankolással. A MEGFOSZ sietett kijelenteni, hogy a szektorban nincs üzemanyaghiány, ám az előfordulhat, hogy egy-egy gazdának messzebb kell mennie az üzemanyagért. Ez azonban még nem jelent problémát, közölte a MEGFOSZ, hozzátéve, hogy az üzemanyagok árának befagyasztása, illetve az, hogy a beszerzési árak elérték a tavaly novemberben bevezetett hatóságit, inkább március vége felé jelenthet majd problémát, hiszen a januári és februári időszakban még viszonylag kevés a munka van a földeken. A szövetség az Agrárszektor kérdésére jelezte, hogy a vevőik részéről még nem érkezett semmiféle panasz vagy megkeresés hozzájuk.
Arra a kérdésre, hogy a MEGFOSZ mekkora készletekkel rendelkezik a mezőgazdasági gépekhez szükséges üzemanyagból, a szövetség közölte, hogy ők egy érdekegyeztető civil szervezet, aminek 90 tagja eltérő módon érintett a kérdésben. Maga a szövetség nem foglalkozik mezőgazdasági kereskedelmi tevékenységgel, így készlete sincs üzemanyagból. A MEGFOSZ tagcégei a méretüktől és felhasználási mennyiségüktől függően rendelkeznek készlettel, de szövetségnek nincs pontos kimutatása erről, mivel ezek belső céges adatoknak minősülnek.
Az Agrárszektor az őszi AdBlue-krízisre emlékezve megtudakolta, hogy az október végi, november eleji események óta volt-e probléma az adalékanyag utánpótlását illetően, illetve érkezett-e bejelentés és/vagy panasz az adalékanyag rendelkezésre állásával kapcsolatban. Válaszában a MEGFOSZ közölte, hogy ilyen bejelentést ők nem kaptak, a tagok tagok azóta is folyamatosan ki tudják szolgálni a partnereiket, igaz, az adalékanyag ára a többszörösére emelkedett. Ahogy a szövetség fogalmazott, "tavaly volt annak veszélye, hogy a hiány fennakadást fog okozni, de szerencsére ez nem történt meg".
Az ügyben persze még mindig sok a bizonytalan tényező, a kőolaj és a földgáz árának emelkedése, valamint az ukrán-orosz konfliktus mind-mind olyan tényező, amely a jövőben további drágulást generálhat az üzemanyagoknál. Mint ismeretes, Oroszország biztosítja Európa gázszükségletének egyharmadát, és a jelenlegi feszült helyzet előtt is már hónapok óta folyamatosan emelkedett a gáz ára. Az üzemanyaghelyzettel kapcsolatos a legfrissebb fejlemény az volt, hogy György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) államtitkára február 23-án Facebook-bejegyzésben tudatta, a kormány hat intézkedést hozott a kisbenzinkutak megsegítésére, így a költségcsökkentés mellett kedvezményes hiteleket, támogatást is kapnak a kisvállalkozók - írta meg a Pénzcentrum.