Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Az év a kedvező időjárási viszonyok ellenére sem indult jól a paradicsomtermesztőknek, az árak estek és április végére nehezen értékesíthetővé vált a termés, az export elenyésző mennyiségű, az importtal azonban szinte egész évben versenyeznie kell a hazai termelőknek a piacon - áll a növényvédő szerek és vetőmagvak forgalmazásával foglalkozó Syngenta Kft. legfrissebb ágazati elemzésében.
A paprika piaci viszonyai kedvezőbben alakultak, a tavalyihoz hasonló árakon értékesítik a termést a gazdák. A fogyasztói tudatosság adhat okot némi optimizmusra, észrevehetően többen keresik az ízletes magyar zöldségeket - hangzott el a közlemény szerint a Syngenta és az Árpád Agrár Zrt. pénteki szentesi rendezvényén, ahol több mint száz paradicsom-és paprikatermelőnek szakmai előadásokon vázolták az ágazat helyzetét, a technológiai lehetőségeket.
Magyarország a hajtatott paradicsomtermesztés megközelítőleg 410 hektáron, paprikatermesztés pedig 1000 hektáron zajlik. A termésátlag a paradicsom esetében négyzetméterenként 10-55 kilogramm, paprikánál négyzetméterenként 10-25 kilogrammra tehető, függően a termesztés technológiai színvonalától. Az elmúlt évben a gazdálkodók 138 ezer tonna paradicsomot és 170 ezer tonna paprikát termeltek, főként a Dél-Alföldön.
Erős az importverseny
A friss hazai paprika és paradicsom túlnyomórészt hazai pultokra kerül, a paradicsom exportja elenyésző a megtermelt mennyiséghez képest. Paprikából a kápia adja az exportra kerülő áru túlnyomó részét. Ezzel szemben az importtal szinte egész évben számolniuk kell a termelőknek. A kereskedők szempontjai azonban nem mindig esnek egybe a magyar termelők érdekével, ha olcsóbb terméket kínálnak Hollandiából vagy Lengyelországból, akkor azt fogják árusítani, még ha az gyengébb minőség is a hazainál - hangsúlyozták. A fogyasztókban tudatosítani kell, hogy a hazai termelő által előállított zöldség frissen, gasztronómiai és táplálkozástani értékeiből szinte semmit nem vesztve kerül a piacra. Nem utazik még szinte éretlenül napokig Európa országútjain, hanem a lehető legrövidebb idő alatt a fogyasztó asztalára kerül - teszik hozzá.
A közlemény szerint az ágazat nagy kitörési pontja lehetne, ha a hazai fogyasztás nőne, mert a mediterrán országokban évente átlagosan elfogyasztott 30 kilogrammnyi paradicsomhoz és paprikához képest itthon alig a felét eszik meg. A magyar paradicsom- és paprikatermelők megélhetésének kulcsa, ha megbízható technológiával folyamatosan jobb minőségű árut állítanak elő, mint külföldi versenytársaik.