1 hónap múlva jön az Agrárium 2025 konferencia!
A rendezvény célja, hogy áttekintse mindazokat a fontos támogatási, szabályozási, finanszírozási, piaci és jövedelmezőségi változásokat, illetve kilátásokat, amelyek döntően meghatározzák az agrárgazdasági vállalkozások egész éves eredményes gazdasági/üzleti tevékenységeit.
Kistermelők és fiatal gazdák 50% kedvezménnyel regisztrálhatnak a rendezvényre!
35% kedvezmény NAK-szaktanácsadóknak és NAK-tagoknak!
Az állattartók számára az ENAR adategyeztetés határideje idén a vonatkozó rendelet* alapján március 31. Újdonság, hogy a szarvasmarha-, valamint a juh- és kecskefélék mellett mostantól a sertések vonatkozásában is kötelező az adategyeztetést, melynek célja, hogy az ENAR (Egységes Nyilvántartási és Azonosítási Rendszer) és a TIR (Tenyészet Információs Rendszer) naprakész adatokat tartalmazzon - írja a Nébih. A Nébih ENAR és TIR adatbázisai a gazdálkodók munkáját is jelentősen megkönnyítik, többek között a tervezés és adás-vétel területein. Különösen praktikusak és fontosak a Magyar Államkincstárnál (2025-ben) állatalapú támogatást kérelmező állattartók számára, a Kincstár felületére ugyanis az ENAR rendszerben nyilvántartott adatok kerülnek fel.
A Nébih ENAR aloldalán elérhető az adategyeztetés menetének részletes leírása. A folyamat első lépéseként a Nébih az ENAR-ban aktuálisan nyilvántartott állategyedek listáját megküldi minden szarvasmarha-, juh-, kecske- és sertéstartó elektronikus tárhelyére vagy postai úton a tenyészet címére. Ezt követően az állattartó feladata a lista áttekintése, továbbá eltérés esetén az ENAR felé történő jelzés. Az előírás szerint minden tenyészetnek rendelkezni kell ún. ENAR felelőssel, aki az állatok jelölésének végrehajtásáért, valamint az ENAR feladatok (bejelentések) ellátásáért felelős személy. Juh- és kecskefélék tartói, valamint sertéstartók esetében területi felelős is segíti az állattartó feladatainak ellátását. Az ENAR felelős, a területi felelős és a sertéságazati területi felelős aktívan együttműködnek az adategyeztetésben.
Fontos változás, hogy a Nébih ezentúl egyszerűsített tenyészetlezárást is lehetővé tesz, melynek köszönhetően a bejelentőnek (hozzátartozónak, meghatalmazottnak) elegendő a Nébih felé megtennie a bejelentést elhunyt állattartó tenyészetének felszámolása esetén. A Nébih ENAR aloldalán részletes információk ismerhetőek meg a különböző bizonylatokról (https://portal.nebih.gov.hu/enar). A hivatal javasolja a webes bizonylat használatát, ez esetben ugyanis az adatok azonnal bekerülnek az ENAR adatbázisba. A webes bizonylatok megtalálhatóak a Nébih Ügyfélprofil rendszerében (https://upr.nebih.gov.hu/). Papíralapú ügyintézés esetén a bizonylatokat a Nébih ENAR 1537 Budapest, Pf.: 397 postai címre kell megküldeni.
A Nébih az adategyeztetéshez kapcsolódó leggyakoribb kérdések és válaszok gyűjteményét közzétette tematikus aloldalán. Emellett a Nébih ENAR Ügyfélszolgálatán a 06-1-336-9050 telefonszámon, továbbá az enarufsz@nebih.gov.hu email címen is kérhető segítség, akár a körzeti kapcsolattartókról, területi felelősökről, akár az adategyeztetést érintő bármilyen egyéb kérdésben. A bizonylatok kitöltésével kapcsolatban az illetékes vármegyei kormányhivatalok ENAR ügyfélszolgálataihoz is fordulhatnak az érintettek. Az adategyeztetés menete, a témához kapcsolódó gyakori kérdések és további részletek megtalálhatóak a Nébih ENAR aloldalán.