Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Összetett helyzetben vegyes eredményeket hozott a legnagyobb borpiaci cégek beszámolói szerint a tavalyi év. Összeállításunkban néhány piaci értelemben kiemelkedő szereplő számait hasonlítottuk össze, vagyis nem feltétlenül a szőlészet terén jelentős, hanem inkább a forgalmazásban fontosnak számító cégek eredményeit elemezzük. A sorban van ugyanakkor pezsgőgyártó és klasszikus borászat is.
Jól szerepeltek a nagyok
Méretei és részben tevékenysége miatt is kilóg a sorból a hazai ágazatban meghatározónak számító szőlőfeldolgozó vállalat, a Törley Pezsgőpincészet Kft., amely eredményeit tekintve is kiemelkedik a mezőnyből. A cég éves beszámolója szerint 21,69 milliárd forint nettó árbevételt ért el a 2022-es évben, amely stabil növekedés az előző évi 18,8 milliárd után. Ebből a belföldi értékesítés nettó árbevétele mintegy 14,96 milliárd forint volt, míg az exportértékesítés a Törley esetében hagyományosan nagy arányú, tavaly is közel 6,73 milliárd forintot tett ki. Az előző évihez képest tehát mindkét soron növekedést könyvelhetett el a cég, vagyis bővült belföldi és külföldi értékesítése is.
Ami az adózás előtti eredményeket illeti, a Törley tavaly kevés híján 2,2 milliárd forintot ért el, adózott eredménye pedig 2 milliárd forintot fölött volt – 2021-ben utóbbi 1,39 milliárd volt. Ezen a téren tehát jelentős növekedés volt megfigyelhető a vállalkozásnál az előző évi számokhoz képest, amelynek adózás előtti eredménye 46%-kal, adózott eredménye pedig 42%-kal haladta meg a 2022-es számokat.
Jól szerepelt a hazai borpiacon kiemelkedő Grape-Vine Bortermelő és Kereskedelmi Kft. is. A cég a tavalyi évben 5,56 milliárd forintos nettó árbevételt könyvelhetett el a belföldi értékesítés tekintetében, az exportértékesítés nettó árbevétele pedig 4,28 milliárd forint volt, ami összesen 9,83 milliárd forintot tett ki.
A vállalkozás az előző évihez képest jelentősen, közel 46 százalékkal tudta növelni az export értékesítésből származó árbevételét.
A cég adózás előtti eredménye közel 1,24 milliárd forint volt, adózott eredménye pedig csaknem elérte 1,19 milliárd forintot. Utóbbi érték 2021-ben még csak 774 millió volt, vagyis a cég érdemben tudott növekedni ebben a fontos mutatóban.
Növekvő árbevétel, változó eredmények
Akad olyan cég, ahol a kivitel eleve meghatározóbb, mint a belföldi forgalom - ilyen a Grand Tokaj Zrt. A cégnek a 2022-es évben a belföldi értékesítésből 1,41 milliárd forint fölötti nettó árbevétele származott, az exportértékesítésből pedig közel 1,67 milliárd forint. A teljes értékesítés nettó árbevétele tehát megközelítette a 3,1 milliárd forintot. Mind a belföldi, mind pedig az exportértékesítés terén növekedés volt megfigyelhető. Ezzel szemben a cég adózás előtti eredménye mínusz 429,5 millió forintot tett ki, adófizetési kötelezettség híján pedig az adózott eredményük is ugyanennyi volt.
A 2021-es adózott eredményekhez képes ez így is kedvezőbb, akkor ugyanis 680 milliós mínusszal zárta a cég az évet.
Növelni tudta árbevételét a Varga Pincészet Kft. is, a cég belföldön a 2021-es 5,33 milliárd után tavaly már csaknem 5,92 milliárdot könyvelhetett el belföldi értékesítései után. A kivitelt tekintve is gyarapodott a vállalkozás, export-árbevétele a 540 millió forintra nőtt a megelőző évi 349 millióról.
A cégnek összesen tehát majdnem 6,5 milliárdos árbevétele volt tavaly, ehhez képest nem kiugró, de stabil adózott eredményt ért el, több mint 468 millió forintot – egy évvel korábban ezen a soron még csak 378 millió forint szerepelt.
Ez az érték figyelemreméltó ugyanakkor, ha számításba vesszük azt is, hogy a vállalkozás anyagköltsége jelentős mértékben megnőtt: a 2021-es 2,84 milliárdról 3,62 milliárdra emelkedett a cég ilyen jellegű kiadásainak összege.
Félmilliárdot meghaladó negatívum a Csányi Pincészetnél
Belföldi és exportértékesítése is visszaesett a Csányi Sándor érdekeltségébe, a Bonafarm Csoporthoz tartozó Csányi Pincészetnek. A cég 2021-es 1,571 milliárdos belföldi, valamint 144 milliós export-árbevétele tavaly már csak 1,53 milliárd, illetve 113 millió forint volt. Kedvezőtlenül alakul ennek megfelelően a vállalkozás eredményessége is.
Bár a cég 2021-ben is veszteséges volt, ez a negatívum tovább nőtt. Míg korábban viszonylag tűrhető mértékű, 88 milliós mínusszal zárta 2021-et, tavaly már 585 millió forintos veszteséget mutatott az adózott eredmény soron a Csányi Pincészet.
Ez – figyelembe véve az 1,64 milliárdos árbevételt -, kirívóan rossznak számít. Árnyalja a képet ugyanakkor, hogy a Bonafarm Csoport tagjaként működő cégek csoportszintű, és közép-hosszútávú stratégiai megfontolásokat is szem előtt tartanak, vagyis esetükben a negatív eredmény nem feltétlenül jelenti azt, hogy rossz döntéseket hozna a menedzsment, vagy gond lenne a vállalkozással.