Hódítanak a tejimitátumok - Így tartható a tej mellett a fogyasztó!

Agrárszektor
A trend kétségtelen, és vannak észszerű okai. Mégis állítjuk, hogy a tej jövője biztosított. Feltéve, ha az állattartók és mindazok, akik a mezőgazdaságból élnek - beleértve a hivatalokat, az érdekképviseleteket és a médiát - erősen dolgozni kezdenek azért, hogy a termelés a fogyasztók számára szimpatikusabb tevékenységgé váljon. Megmutatjuk, mi ennek a legegyszerűbb módja.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Az Euromonitor adatai szerint  a hivatalosan alternatív tejeknek nevezett termékek piaca 2018-ban már 18 milliárd dollár (5 ezer milliárd forint) forgalmat ért el, és az éves növekedése 9 százalék volt. A tejipar globális méretét ma évi 400 milliárd dollárra becsülik, a növényi alapú helyettesítők ennek már a 4,5 százalékát érik el - írja a g7.hu. A trend annak ellenére növekvő, hogy a növényi tejpótlékok élettani hatása nem mérhető a tejéhez.

"A szójaital fehérjéi kevésbé értékesek az emberi szervezet számára, mint a tejé. A szójaitalból hiányzik, vagy kisebb mennyiségben van jelen a tejben amúgy meglévő vitaminok egy része, ezért érdemes olyan terméket keresni, amelyet ezek hozzáadásával, esetleg kalciummal is dúsítottak. A rendszeres, nagyobb mennyiségű fogyasztásnál figyelembe kell venni azt, hogy a szója számos olyan anyagot tartalmaz, amely rontja vagy gátolja egyes tápanyagok hasznosulását. Ezért a biztonságos szójaital-fogyasztás napi határát nemrégiben 8 dl-nél húzta meg az FDA, az USA Élelmiszerbiztonsági és Gyógyszerészeti Hivatala" - összegzi az élettani hatásokat Antal Emese dietetikus a szupermenta.hu számára.

Szójaital: nem egyenértékű a tejjel

Mi állhat a jelenség hátterében?

Az első észszerű magyarázat, ami eszünkbe jut, egészségügyi ok. A hazai lakosság egy része tejallargiában szenved, vagyis szervezete allergiás reakcóval válaszol a tejfehérje, a kazein bevitelére. A tünetek rendkívül súlyosak is lehetnek egészen a szívritmusbeli zavarokig és a sokkos állapotig. Mások csak nehezebben emésztik a tejcukrot, a laktózt, mivel szervezetük túl kevés ezt bontó laktáz enzimmel rendelkezik. Ilyenkor csak nehezebben emészthető a tej a szervezet számára, ami bélpanaszokkal jár. Míg a tejallergia csak a lakosság egy százalékát érinti, a laktóz-intolerancia a 25-27 százalékára igaz.

Tehát valós lehet az igény a tejpótló készítmények iránt, de nem világos, miért kellene bárminek is "tejszerűnek" lennie, ha a termék célpontja éppen a tejet kerülő lakosság. A magyarázatot ezért nem itt kell keresnünk.

A marketing azokat célozza, akik a növényi italokat egészségesebbnek, állat- vagy környezetbarátabbnak gondolják.

Ugyanezért egyre többen vannak a vegán étrendet követők is, akik az egyéb állati termékeket is elutasítják. Európában még mindig csak a lakosság két százaléka sorolja magát ide, a trend azonban kétségkívül növekvő.

Hogy mennyire a fejekben és nem a belekben dől el a tej elutasítása, azt feketén-fehéren bizonyítja a Gfk 2016-os felmérése is, mely szerint 2016-ban a laktózmentes terméket vásárlók 86 százaléka nem érintett a laktózintoleranciában.

Ez a tény nagyon súlyos üzenetet hordoz a mezőgazdaság számára: vagy a gazdaságokban előállított termékeket tartják egészségtelennek egyre többen, vagy az állatok tartásmódját kifogásolják. Mindezt annak ellenére, hogy a termékek minőségét ellenőrző magyar hatóság, a Nébih uniós szinten is a legnagyobb bizalmat élvezi a fogyasztók körében, a gazdálkodás mikéntjét pedig világszinten a legkeményebb előírások rögzítik Európában.

Tovább nehezíti az állatartók helyzetét a környezettudatos étkezés megjelenése, ami az állati termékek fogyasztását a klimatikus hatások vagy az ökológiai lábnyom nagysága miatt utasítja el. Ebben már van igazság, erről itt írtunk részletesen. Hozzá tettük azonban: az ember emésztőrendszere az evolúció során a "mindenevésre" alakult ki, ezért egészségügyi oldalról nehéz, anyagi oldalról pedig költséges mulatság az állati termékeket kiiktatni az étrendünkből. 

Ám a jólét növekedésével és a sokat szorgalmazott "tudatosabb" étkezéssel folyamatosan nő azok száma, akik időt, energiát és pénzt nem kímélve állítják össze "állatmentes" étrendjüket.
Nagyüzem: miért negatív fogalom?

Mit tehet a mezőgazdaság?

Ma már a falvakban élők sem feltétlenül tudják, mi folyik a gazdaság kapui mögött, a legkevesebb infromációval pedig éppen azok rendelkeznek, akiknél az anyagi javak és/vagy a médiabefolyás összpontosul. Szomorú tény, hogy az iskolákban folyó oktatás egy szót sem ejt a mezőgazdaságról, de a biológiát is periférikus tantárgyként kezeli, csak papíron tartozik a műveltségi területek közé. Senki nem veti meg azt, aki nem tudja mi a DNS, de mindenki megveti azt, aki nem hallott Petőfiről.

Ezért az ismeretterjesztés a termelést övező hatóságokra, érdekképviseletekre és magukra a gazdákra hárul. A termék minőségét és a tartásmód állatbarát voltát csak kommunikációval lehet "reklámozni". Ezzel azonban csínján kell bánni. A fogyasztók már nem hiszik el, hogy harsogóan zöld réten legelt az a tehén, amelyiknek a teje az asztalukra kerül. Ennél is nagyobb baj, ha elhiszik, ugyanis a támogatások feltételeit már gyakorlatilag a lakosság írja. A kamu reklámok hatására irreális elvárások jelennek meg a fejekben a termelési körülményekkel kapcsolatban.

Ez például egy romantikus és szép reklám, mindannyian erre vágyunk, de rossz irányba visz:

Ez a kisfilm már jobb irány, de még mindig túlságosan a szakmának szól:

A megoldás a realitások kíméletes bemutatása lehet. Az állatvírusok terjedésével a "nyitott kapuk" sajnos már évente egyszer sem valósíthatóak meg, nem lehet beengedni a ragályfogó tárgyakkal érkezők tömegét a gazdaságba. De valljuk be: nincsenek is sokan, akik vennék a fáradságot, hogy személyesen győzödjenek meg a valóságról, sokkal kényelmesebb a közösségi oldalakon értesülni a világ folyásáról. Hát használjuk ki mi is ezt a felületet!

Napjában egy-két óra és egy-két helyszín minden gazdaságban akad, amikor egy kamera a Facebookon live-ban közvetítheti a tehenek békés kérődzését, hátvakarását vagy azt, ahogy elballagnak fejésre. Ezek a pillanatok őszintébben mesélnének a vásárlónak arról, hogy bízhat a gazdaságban, mint egy alpesi legelőre montázsolt holstein-fríz képe.

A másik új jelenséggel, a klímatudatos fogyasztással kapcsolatban azonban az állattartó tehetetlen. Fennmaradása mégsincs veszélyben. Ahogy a felhasznált környezeti erőforrások nagysága miatt a marhahús drágább, mint a csirke, úgy biztosak lehetünk benne, hogy a hús és az állati termékek hosszú távon "luxusélelmiszerré" válnak a növényi alapúakkal szemben. Ma még a szójaital kétszer drágább, mint a tej, de nagyon kevés fogy belőle. Ha valami csoda folytán a növényi italok piaca uralná a kínálat 95 százalékát, akkor a tej ára sokszorozódna meg, A szűkülő erőforrásokkal mindenképpen drágulnak az állati termékek, ezt a folyamatot a nemesítés és a génszerkesztés csak mérsékelni tudja a hatékonyabban működő genetikai variánsok megtalálásával.

Az állattartónak nincs teendője ezen a vonalon, és aggódnia sem kell. Amiért tennie kell, az a fogyasztó szimpátiájának megőrzése. A következő évtizedekben mindenkinek, aki a mezőgazdaságból él - beleértve a hivatalokat és a médiát is - azért kell dolgoznia, hogy a vásárló elhiggye: a munka az ő egészségéért és jóllétéért folyik a gazdaságokban.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?