Ne csak termeld, add is el! - Kisüzemi folyékony kenyér

Ne csak termeld, add is el! - Kisüzemi folyékony kenyér

Takarék Agrár24
Kissé meg kell követnünk magunkat, ugyanis számos bejegyzésünkben érintjük a borágazatot, viszont annál kevesebb szót ejtünk a sörökről, holott mi magyarok köztudottan kedveljük a folyékony kenyeret. Ezt mi sem bizonyítja jobban, minthogy az elmúlt 20 év átlagában a hazai sörfogyasztás 430 millió literrel haladta meg a borét. További érdekesség, hogy az elmúlt 5 évben, hasonlóan a nemzetközi trendekhez, itthon is zajlik egyfajta sörforradalom, aminek eredményeként a magyar kisüzemi sörfőzdék előtörését láthatjuk, ennek a tendenciának járunk utána.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Először is azzal kezdenénk, hogy kissé pontosítsuk a köztudatban forgó kisüzemi, kézműves, kraft és nagyüzemi sörfőzés fogalmi kereteit. A Brewstudio meghatározása szerint két dimenzióban célszerű elágaztatni az "üzembesorolást": mennyiségi és minőségi. Előbbi szerint a "kisüzemi" termelés évi 6 millió hordó alatti termelést jelent, efelett beszélhetünk nagyüzemről (ez az adat eltér a magyar adójogi meghatározástól, hansúlyozandó, hogy ez a nemzetközi szakmai sztenderdek szerinti üzembesorolás, ennek kifejtését egy következő bejegyzésünkben tesszük meg). A kézműves minőségi kifejezés (nem csak a söröknél!) az elmúlt években lényegét vesztette a szegmens felhígulása miatt. Definíció szinten viszont azt értjük alatta, hogy a lehető legjobb alapanyagokból a legjobb minőséget előállítani, a "mainstream" fogyasztók számára. Ezzel szemben a "kraft", utóbbi vonaltól való eltérést jelent, tehát egy szűkebb fogyasztói réteg igényeit hivatott kielégíteni. Az iménti két minőségi kategóriát mi sem hivatott jobban differenciálni, minthogy 2016 nyarán megszületett a Magyar Kraft Sör Egyesület. (https://brewstudio.hu/2019/08/10/kraft-sor-kezmuves-sor-kisuzemi-sor-ontsunk-tiszta-sort-a-poharba/)

Az évi cca. 600 millió liter termeléssel és egy főre vetítve 7-8 ezer forintos fogyasztással jellemezhető sörpiac bevételeinek csupán 2 %-át adják a kisüzemi sörfőzdék, tehát a bevétel tömeg alapvetően a nagyüzemeknél van. Viszont a GKI 2017-es felmérése szerint a magyar sörfogyasztó társadalom kezd inkább, a borkereskedelemből elcsent fogalommal élve a "felsőpolcos" sörök felé fordulni. Ezt támasztja alá, hogy a 2010-es évektől a hazai fogyasztásban, forintban mérve jelentős növekedést látunk, ellenben literben közel sem ilyen intenzív az emelkedés. Ezt a trendet igazolja az is, hogy a hazai nagyüzemek kínálatában is egyre nagyobb számban jelennek meg az itthon még kevésbé ismert sörkülönlegességek (jellemzően az ale, azaz felsőerjesztésű sörök).

Vajon piacot veszítenek ezzel a kisüzemek? Meglátásunk szerint nem. A kisüzemi sörfőzdék jellemzően nem tudnak olyan árualappal piacra lépni, amivel ki tudnak kerülni egy hiper- vagy szupermarket polcaira (bár számos főzde tételei már bizony elérhetők a szélesebb közönség számára is az előbbi típusú üzletekben!). A nagyobb gyártók azonban tudják szállítani a nagy volument ezekből a típusokból is, amivel az átlag fogyasztó előtt is ismerté válik az IPA, APA, PALE ALE stb. kifejezés. Ugyanakkor, ahogy megkóstol az ember az 1 500 Ft-os kékfrankos után egy 5 000 Ft-os tételt is, az IPA típusból is keresni fogja a kisüzemi márkák termékeit is. Viszonylag friss hír a hazai sörpiacról, hogy megszületett az első valódi kis- és nagyüzemi együttműködés. Ezután már nem csak a "sörgeek"-ek előtt lehet ismert egy valódi kézműves márka, hanem a kooperáció együtt járhat azzal is, hogy a nagyközönség előtt - nem csak az adott főzde, hanem - az egész kisüzemi sörfőző kultúra ismertté válik, ezzel építve ennek a kultúrának a brandjét! 

Írta: Héjja Csaba - Takarékbank Agrárcentrum

Támogatott tartalom! A cikk megjelenését a Takarékbank támogatta.
Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?