Veszélyben az osztrák almatermelés: sürgős lépésekre van szükség

Veszélyben az osztrák almatermelés: sürgős lépésekre van szükség

agrarszektor.hu
Aggasztó az almatermesztők helyzete Ausztriában, erről a Stájerországban, Hartberg-Fürstenfeld környékén tevékenykedő termelők számoltak be a MeinBezirk.at portálnak. A termelők ugyanis csak a legkiválóbb, első osztályú almákat tudják kis haszonnal értékesíteni, minden máson viszont komoly veszteségeik vannak. A szakértők szerint létezhet megoldás a helyzet rendezésére, ehhez azonban az összefogáson alapuló, úgynevezett "dél-tiroli modellt" kellene bevezetni Stájerországban is.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Egyre kilátástalanabb helyzetben érzik magukat az osztrák almatermesztők. A helyzet nem új, ugyanis 2010 óta Stájerországban az almaültetvények területe közel 25%-kal csökkent, és a Hartbergi Agrárkamara 2017 és 2023 között 15%-kal kevesebb gazdaságot regisztrált a körzetben - írta meg a FruitVeB. Josef Singer alstiefenbachi gyümölcstermesztő és tartományi kamarai tanácsos drámai képet festett a jelenlegi állapotokról. Mint mondta,

húsz évvel ezelőtt még 35 diákunk volt a gyümölcstermesztő iskolában. Ma már csak négyen vannak, és ha a helyzet nem változik, könnyen lehet, hogy ők lesznek az utolsó mohikánok.

Hogyan jutott idáig a helyzet?

Különösen a 2014-es első oroszországi szankciókat követően csökkentek drasztikusan az almatermesztők bevételei, mivel a Lengyelországból - Oroszország egyik fő exportőr országából - származó olcsó gyümölcs kezdte elárasztani az osztrák piacot. Azok a gazdaságok, amelyek ekkor még képesek voltak megbirkózni ezzel a kihívással, most új problémákkal néznek szembe: csökkenő bevételek, emelkedő termelési költségek és ismétlődően bekövetkező terméskiesések. Sokak számára idén ismét felmerült a kérdés: „Folytatni vagy abbahagyni?"

Alacsonyabbak a bevételek, elmaradt az inflációkövetés

Peter Koller szerint, aki maga is harmadik generációs almatermelő a Grafendorf melletti Kleinlungitzban, a 2022-es almatermés most nyilvánosságra hozott számai valószínűleg 5%-kal alacsonyabbak a 2021. évinél. A felvásárlási áraknál viszont nem történt meg az inflációs korrekció, ami a terméskieséssel együtt járó bevételkiesést még súlyosabbá teszi. Az elmúlt években jelentős beruházásokat eszközölt termelőket most különösen hátrányosan érinti a helyzet.

Drága mulatság ma almaültetvényt létesíteni Ausztriában

Egy új, egyhektáros ültetvény költségei fajtától függően 45-60 ezer euró (17-23 millió forint) között mozognak. A jéghálót átlagosan 15 év után kell kicserélni, de legkésőbb ekkorra már nemcsak az új telepítés költségeit kellene megkeresni, hanem új tartalékokat is kellene képezni. A 20. év után a probléma még súlyosabbá válik, mert ekkor a fák már nem képesek a kereskedelem által megkövetelt minőséget jó termésbiztonsággal hozni. Ha megnézzük az elmúlt 15-20 év nehéz termesztési körülményeit és a 2014 óta Lengyelországból érkező olcsó áru további konkurenciáját, akkor érthetővé válik, hogy az ágazatban miért gondolkodnak most sokan a kiszálláson, vagy miért számolták máris fel ültetvényeiket.

Kifizetődő és jövőorientált gazdasági tevékenység ráadásul csak az 1. osztályba tartozó almával lehetséges: egy kiló alma előállítása Ausztriában ma körülbelül 60 eurócentbe (230 Ft/kg) kerül. A legjobb minőségű almáért jelenleg kilónként 70 centet (270 Ft/kg) fizetnek a gazdáknak. A másodosztályú alma esetében a bevétel már a felére csökken, az ipari almáért pedig kilónként csak 7-10 centet (27-40 Ft/kg) fizetnek. Josef Koller gyümölcstermesztő elmondta, milyen gyorsan eshet vissza a gyümölcs elsőből másodosztályú áruvá, mert

elég egy olyan fagyos év, mint az idei. Mert akkor már a virág, majd később a héj is kárt szenved: fagylécek alakulnak ki, amelyeket Ausztriában „rozsdásodásnak” (Berostung) is neveznek.

De mennyit kapnak a termelők az almájukért?

Ahogy az fentebb is elhangzott, Ausztriában a 70% feletti színeződésű, hibátlan, I. osztályú alma felvásárlási átlagára 60-70 cent között mozog, míg az enyhén “rozsdás” másodosztályúért már csak 35 centet fizetnek, az ipari alma, léalma ára pedig 7-10 cent között van, míg az előállítási költségek 60 centre rúgnak. Az idei fagyos évben a sok fagyléc miatt Stájerországban 45 cent/kilogramm körül alakult az üzemi átlagbevétel, ami azt jelenti, hogy a gazdaságok kilónként 15 centtel vannak a termesztési költségek alatt. Ez lehetetlenné teszi, hogy a jövőbeni beruházásokhoz félretegyenek.

Josef Singer szerint a kereskedelemben a szépség elsőbbséget élvez a tápértékkel szemben, hiszen a fagylécek csak optikai jellegű hibák. Mint mondta,

a rozsdásodás valójában még javítja is a gyümölcs beltartalmi jellemzőit. Ez azért van, mert a gyümölcsben stressz hatására alakul ki, és ennek következtében több tápanyagot, például vitaminokat és antioxidánsokat termel.

A közvetlen értékesítés és a turizmus azért segíti a stájer almatermelőket

A teljes termésből átlagosan kilónként 45 cent bevételt érnek el azok az almatermesztők, akik csak a kereskedelemnek adnak el. Ez azt jelenti, hogy a nullához képest 15 cent hiány keletkezik, és veszteséget termelnek. Azok a gazdaságok viszont, amelyek már ki tudták építeni a közvetlen értékesítés és a gyümölcsfeldolgozás második alappillérét, jobban átvészelik az almaválságot. Hartberg-Fürstenfeldben Stájerország többi részéhez képest viszonylag magas a direktben értékesítők aránya, ezért az itteni termelők gazdasági helyzete stabilabb, mint sok más stájerországi körzetben - számolt be róla Herbert Lebitsch, a Hartbergi Agrárkamara vezetője. A falusi turizmus sok gazdaságnak komoly segítséget nyújt a jelenlegi helyzetben. Azonban nem mindenhol lehetséges vagy ésszerű ezeket az üzletágakat fejleszteni; ez nagyban függ a gazdaság földrajzi elhelyezkedésétől. 

A stájerországi gyümölcstermesztők központi követelése tehát továbbra is az, hogy növeljék a nagy kiskereskedelmi láncok felé az eladási áraikat. Ezt az igényt azonban a fogyasztók által megtapasztalt hátrány, vagyis áremelkedés nélkül kellene kielégíteni, így a termelők sokkal inkább azt szeretnék, hogy nagyobb részesedést kapjanak az élelmiszer-kereskedelem értékesítési bevételeiből. Jelenleg a fogyasztók által a pénztárnál fizetett ár kevesebb mint 25 %-a jut a termelőknek. „Az ideális megoldás a harmadolt elosztás lenne” – mondja Peter Koller, ami alatt azt érti, hogy a bevétel egyharmada a termelőkhöz, egyharmada a termelőszövetkezetekhez és más magánkereskedőkhöz, egyharmada pedig az élelmiszer-kiskereskedőkhöz kerüljön.

Túl sok beszállító van a túl kevés vevőre: össze kellene fogni

Singer és Koller is egyetért abban, hogy ez a cél csak akkor érhető el, ha a termelőszövetkezetek és a magánbeszállítók kínálatát összefogják. Jelenleg Ausztriában 20 ilyen beszállító áll szemben öt nagy kiskereskedelmi lánccal, ami állandó árháborút eredményez, mivel mindig van olyan beszállító, aki a konkurenciánál alacsonyabb áron adja el az árut a kiskereskedelmi láncoknak. Josef Singer és Peter Koller szerint az úgynevezett dél-tiroli modell lenne a megoldás. Itt az összes beszállító évekkel ezelőtt két nagy szövetségbe tömörült. „Van egy a piros és egy a sárga almák számára” – magyarázza Singer. Így gyakorlatilag minden gazdaság mindkét közvetítőnek szállít. Ez az összefogás lehetővé teszi, hogy a termelők érdekeit sokkal magabiztosabban képviseljék a kereskedelemmel szemben, és így jobb értékesítési árakat érjenek el. Singer szerint már ez a modell önmagában is képes lenne behozni a jelenleg hiányzó 10-15 cent/kilogrammot. „Ha ezután a csomagolóházak is összefognának nagy központokba, akkor még hatékonyabban lehetne dolgozni, és stratégiailag is jobban lehetne értékesíteni.”

Az azonban még messze van, hogy ez a megoldás valóban megvalósuljon. Hiszen éppen a jelenlegi versenyhelyzet teszi lehetővé, hogy az alacsony árstratégiára összpontosító magánszolgáltatók gazdasági sikereket érjenek el. És az élelmiszerláncok is tudják, hogyan használják ki ezt a helyzetet a maguk javára. Mindez azonban mindazon beszállítók és termelőik rovására megy, akik nem tudnak vagy - a gazdák védelmében - nem akarnak versenyezni ezekkel az alacsony árakkal.

Az összefogás Dél-Tirolban sem önkéntes alapon, hanem politikai intézkedések révén történt. Eleinte nem minden szolgáltató volt boldog, de időközben a dél-tiroliak gazdaságilag annyira megerősödtek, hogy még a drága németországi tévéreklámokat is megengedhetik maguknak, míg itthon még az újsághirdetés is szinte elviselhetetlen anyagi terhet jelent számunkra

- fogalmazta meg Singer egyértelmű követelését a felelős politikusok felé.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. május 15. 12:02