Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Évi 150 ezer eurós összeghatár felett lefaragja az agrárgazdasági szereplők uniós területalapú támogatásait a kormány, hogy igazságosabbá tegye a nagyüzemeknek kedvező eddigi forráselosztást. Lázár János Miniszterelnökséget vezető államtitkár-jelölt szerint elsősorban azok ellen lépnének fel, akik nagy területeken csak növénytermeléssel foglalkoznak. Őket eltiltják a vidékfejlesztési támogatásoktól is, amelyek az eddigi Vidékfejlesztési Minisztériumtól a Miniszterelnökséghez kerülnek. A vidékfejlesztési pénzek agrártámogatásokká alakulnak, amelyeket az állattenyésztőknek, a munkaigényes agrárágazatokkal foglalkozóknak és az élelmiszeriparnak fizetnek majd ki.
A parlamenti mezőgazdasági bizottság előtti meghallgatásán egyértelműsítette Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter-jelölt, milyen módon kíván változtatni az új kormány az uniós agrár- és vidékfejlesztési támogatások nagyüzemeknek kedvező, igazságtalannak tartott eddigi elosztásán. A politikus bejelentése szerint biztosra vehető, hogy támogatásokat vonnak el azoktól a gazdasági szereplőktől, akik évi 150 ezer eurónál több támogatást kapnak a Közös Agrárpolitika (KAP) úgynevezett egyes pillérét jelentő közvetlen kifizetésekből, amelyek legnagyobb részét a területalapú (SAPS) források teszik ki. Ma már csak az a kérdés, hogy a pénzek "lefejezése" milyen nagyságrendű lesz.
Lázár a pénzelvonási elképzeléseket azzal indokolta, hogy nem tartható az az eddigi kifizetési rendszer, amelyben a SAPS-támogatások 70-80 százalékát az igénylők 10-20 százaléka kapta meg, a KAP kettes pillérét jelentő vidékfejlesztési kasszából pedig szintén 70-80 százalékos arányban részesedtek a nagyüzemek. A 2014-2020. közötti közvetlen kifizetések átrendezéséhez lehetőséget nyújt az az uniós szabályozás, amely szerint 150 ezer euró felett a támogatások legalább 5 százalékát a felhasználóktól meg lehet vonni (degresszivitás), majd az így felszabaduló pénzeket a vidékfejlesztési forrásokhoz kell átcsoportosítani. Lázár azt is kilátásba helyezte, hogy a kormány a 150 ezer euró feletti támogatás akár száz százalékát is elvonhatja a gazdaságoktól, de még nem döntöttek az ügyben.
A miniszter-jelölt mindenesetre egyértelműsítette, hogy az intézkedés elsősorban a csak növénytermeléssel foglalkozó, "5-6 ezer hektáron gazdálkodó" nagyüzemek ellen irányulnának, amelyeknek a területalapú támogatások extraprofitot hoznak. A számítások szerint az agrárpiaci szereplők összesen 1,164 millió hektár után kapnak annyi SAPS-ot, amely számukra 150 ezer eurónál több éves támogatást hoz. Lázár ugyanakkor elismerte, hogy a kormánynak fontos a nagyobb gazdaságokban meglévő, 110 ezer agrármunkahely megőrzése is, így elképzelhetőnek tartotta, hogy a mindenkire vonatkozó, száz százalékos pénzmegvonás helyett végül sávos degresszió lép majd életbe 150 ezer euró felett.
Egyik könnyítés az lehet, hogy az elvonásra ítélt pénzeket csökkennének a foglalkoztatottak utáni közteherviselési költségekkel. A másik pedig, hogy a kormány a degressziót a tavaly elfogadott földforgalmi törvényhez igazítaná, amely az új birtokmaximumot 1200 hektárban határozza meg, de például az állattenyésztők számára 1800 hektáros birtokplafont engedélyez. Ezzel kapcsolatban nem kizárt, hogy a fejleszteni kívánt állattenyésztés érdekében a kabinet 1800 hektárig "mérlegel" majd a pénzelvonásoknál - derült ki a meghallgatáson.
A degresszivitás bevezetését a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) kezdeményezte a kormánynál, és a NAK végezte el a háttérszámításokat is. Az agrarszektor.hu értesülései szerint a köztestület 7-8 különféle verziót vázolt fel. Ezek közül a "legpuhább", amikor 150 ezer euró felett 5 százalékos elvonás lépne életbe, a foglalkoztatási költségek teljes beszámítása mellett. A "legkeményebb" pedig, amikor az üzemeknek a 150 ezer euró feletti összeg száz százalékától kellene megválniuk, de nem vehetnék figyelembe munkaerőköltségeiket. Egyik köztes verzió viszont például 1200-1800 hektár között száz százalékos elvonást írna elő "munkaerő-kompenzáció" mellett, míg 1800 hektár (vagy 250 ezer euró éves támogatás) felett nem engedné meg, hogy a teljes forráselvonást a foglalkoztatási kiadásokkal mérsékelni lehessen.
A NAK számítása szerint a "legpuhább" esetben 2020-ig összesen 28,6 milliárd forinttal (96,9 millió euróval), a legkeményebbnél pedig 142,7 milliárd forinttal (483,3 millió euróval) lehetne csökkenteni a nagyobb agrárcégek támogatásait, vagyis ennyivel lehetne bővíteni a vidékfejlesztési kassza forrásait. Lázár Jánost tulajdonképpen ez utóbbival összefüggésben hallgatta meg a mezőgazdasági bizottság, mivel a vidékfejlesztés az eddigi Vidékfejlesztési Minisztériumtól (VM) - amelynek neve Földművelésügyi Minisztériumra (FM) változik - a Miniszterelnökséghez kerül. Lázár ugyanakkor az elvileg FM-kompetenciában maradó közvetlen kifizetésekről is úgy beszélt a bizottság előtt, mintha ezután azok felhasználása is az ő fennhatósága alá tartozna. Megfigyelők szerint ez is egyértelműen jelzi, hogy az FM - amelyet továbbra is Fazekas Sándor vezet majd - jelentősen "kiüresedett és meggyöngült" az előző kormányzati ciklushoz képest.
A 2014-2020 közötti magyar vidékfejlesztési kassza - hangoztatta a mezőgazdasági bizottságban Lázár - összesen 1019 milliárd forintnak megfelelő EU-forrást tartalmaz, amely 3,45 milliárd eurót tesz ki. Az előző EU-s költségvetési ciklusban az uniós vidékfejlesztési pénzekhez 25 százalékos nemzeti kiegészítés társult, amely egyes hírek szerint most 15 százalékra csökkenhet, bár például a kormánynál kitüntetett szerepet élvező NAK legalább 30 százalékra növelné a társfinanszírozási arányt.
A Miniszterelnökség mindenesetre szinte biztosan nem rendelkezhet majd a 3,45 milliárd eurós teljes kerettel, mivel annak 15 százalékát (több mint 500 millió eurót) a közvetlen kifizetésekhez (az egyes pillérbe) helyezi át a kormány. Mint az agrarszektor.hu beszámolt róla, az átcsoportosítás oka, hogy a hektárra vetítve SAPS-támogatások 2015-től ne csökkenjenek, mivel - dacára a 2014-2020 közötti uniós támogatásnövekedésről szóló eddigi kormányzati kommunikációnak - a hektáronkénti SAPS-ot a jövő évtől meg kellett volna kurtítani, mert az éves magyar közvetlen kifizetési keret zsugorodik 2013-hoz, az előző uniós költségvetési ciklus utolsó évéhez képest.
Az 500 millió eurós átcsoportosítás azt jelentené, hogy a Miniszterelnökség a volt VM-től csak mintegy 3 milliárd euró (900 milliárd forintnyi) vidékfejlesztési forrás elosztását vehetné át. A degresszió viszont éppen fordított irányú pénzmozgást valósítana meg, vagyis az egyes pillérből helyezne át forrásokat a vidékfejlesztésinek nevezett kettesbe. Így a legdurvább degeressziós elvonás csaknem kompenzálná a vidékfejlesztési kassza 15 százalékos megkurtítását, vagyis azt részben vagy csaknem egészben a hazai nagyüzemekkel fizettetné meg.
Lázár János szerint a vidékfejlesztési forráselosztást azért kell átszervezni, mert az nem volt sikeres az elmúlt hét évben. Az alanyi jogú és a pályázatos pénzeket ezentúl egyaránt úgy helyeznék ki, hogy azokat alapvetően a kisgazdaságok, illetve "maximum a közepes családi gazdaságok" vehessék igénybe. A vidékfejlesztési forrásokat - fogalmazott a miniszterjelölt - agrártámogatásokká kell alakítani, hogy a kasszát "kulturális, városrehabilitációs és szociálpolitikai támogatások" ne terheljék. A csak növénytermeléssel foglalkozó, nagy agrárvállalkozásokat innen is kitiltják, és a forrásokat az állattenyésztőknek, illetve más munkaigényes agrárágazatoknak és az élelmiszeripar fejlesztéseire fizetik ki, hogy a munkahelyek számát és a vidéki megélhetés esélyét növeljék.
A vidékfejlesztési döntésekhez szükséges, úgynevezett irányító hatósági feladatok a volt VM-től a Miniszterelnökséghez kerülnek, és áttelepül a VM eddigi vidékfejlesztési államtitkársága is. Ugyanakkor a döntés-előkészítési "szakmai munkát" az FM végzi majd, és továbbra is a tárca felügyeli a kifizető ügynökségként működő, vagyis az uniós támogatásokat kiutaló Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatalt (MVH).
A Miniszterelnökség a vidékfejlesztési támogatásokat ezután sem pályázatok útján, hanem az eddigi kérelembenyújtási rendszerrel fizetné ki, sőt mostantól jelentősen egyszerűsítene a feltételeken. (Tény viszont, hogy egyes rendeleteiben a kormány is pályázatokként aposztrofált bizonyos vidékfejlesztési kifizetéseket). Lázár János úgy fogalmazott: uniós területalapú támogatásokat 181 ezer gazdálkodó kap, akik közül 70 ezren apró területek után juthatnak pénzekhez. A cél az, hogy ők ezután egyfajta automatizmussal, átalánytámogatásként és kötöttségek nélkül juthassanak a vidékfejlesztési összegekhez is. Az EU-támogatásokkal kapcsolatban pedig általában is egyszerű, átlátható, követhető és ügyfélbarát rendszert kívánnak kiépíteni az eddigi lassú, korrupt és a működésképtelenség határára sodródott szisztéma helyett, amely visszaélt az ügyfelek türelmével - jelentette ki a miniszterjelölt.