Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Ezt a családi mezőgazdasági holdinggal rendelkező ügyfelet korábbi blogbejegyzésünkben már bemutattuk, áttekintve több mint 20 éves fejlődését. A beruházás megkezdése előtt is már évi 1 milliárd forint árbevételt és közel 80 millió forint üzemi eredményt sikerült elérniük alacsony eladósodás mellett, ami biztos alapot nyújtott a legújabb beruházásukhoz is. A döntés gondosan elő lett készítve - a megkezdését kétszer elhalasztották és a technológiát is többször áttervezték, az idő pedig igazolta, hogy ez az érési folyamat szükséges volt. A tulajdonos ugyanis így vált teljesen elkötelezetté a projekt iránt, ez pedig elsődleges fontosságú a finanszírozó szempontjából is.
A tervezett legújabb beruházás egy kiskapacitású, de korszerű vágóhely és termékspecifikus húsfeldolgozó üzem létesítése volt. Az ügyletből eredő hitellel együtt a cégcsoport éves adósságszolgálata a már meglévő, csoportszintű üzemi eredményből is kigazdálkodható (50% támogatást kaptak a beruházáshoz).
Tulajdonosi oldalról két elvárás van az üzemmel kapcsolatban: (1.) növekedjen a családi holding értéklánca és (2.) idővel nyereséges legyen önállóan is az új tevékenység. (Ezek egyben a bank elvárásai is.) Az előállítandó termékcsoportok: (1.) bontott húsrészek, szuvidált, csomagolt és hűtött-fagyasztott, (2.) különböző ízesítésű kolbász, vastagkolbász és szalámi, (3.) ízesített sonkák.
Nézzük meg, hogy az első elvárás, az értéklánc növekedése teljesül-e. A válasz egyértelmű igen: a sertéseket nem értékesítik a vágóhídnak és nem vásárolják vissza az éttermükhez szükséges részeket, hanem azokat már a saját üzemük vágja le dolgozza fel. A vágóhídi termékek legalább 40 %-a tehát a gastro üzletágukba, azaz az (egyik) értékesítési végpontba épül be, a többi pedig külső éttermek, nagykereskedők, kereskedelmi láncokba irányul. Ez utóbbira részletes piacelemzés készült és elkezdődött a kapcsolatépítés is. A táblázatban a teljes csoportra összefoglalva megtalálható az értékesítési lánc:
Nézzük, hogy milyen a húsüzem megtérülése, nyereséges tud-e lenni? A válasz itt is igen.
Az ügyfélterv szerint a vágóhíd első két teljes éve veszteséges, a harmadik évre viszont már 30 M Ft nyereséget terveztek 60 %-os kapacitáskihasználtság mellett. A banki számításoknál egy konzervatív megközelítést alkalmaztunk, ami alapján szintén megtérül a beruházás, csak hosszabb idő alatt: az első két évre szintén veszteséggel, a harmadik évben 50 %-os kapacitáskihasználtság mellett 25 M Ft nyereséggel.
Így végül a beruházás elindult, a kivitelezés a tervek szerint halad és hamarosan várható az átadás is. A második generáció nagyobb, szélesebb vertikumot vesz át, a gyártótevékenységgel minőségi szintet is lépnek, szakmai elismertségük növekszik. Ezek a szempontok egy banki tervben nem mindig számszerűsíthetők, de azt jól tudjuk, hogy a megtérülést mindegyik erősíti.
Írták: Bezerédi Gábor - Antal Áron, Takarékbank Agrárcentrum