2024. november 21. csütörtök Olivér
Kiderült a profi agrárcégek titka: így végzik el a többnapos melót néhány óra alatt

Kiderült a profi agrárcégek titka: így végzik el a többnapos melót néhány óra alatt

2021-ben jelentős mértékben megnőtt a hazai agrár- és élelmiszeripari vállalatok érdeklődése a chatbot alapú digitális technológiák iránt. A tavalyi év során az úgynevezett korai alkalmazkodók is nagyot léptek a digitalizáció irányába, közölte az Agrárszektorral Tóth István, az első hazai chatbot építéssel, valamint a nagyvállalatok belső kommunikációjával foglalkozó fejlesztő cég, a Talk-A-Bot kommunikációs vezetője. A szakember azt is elárulta, hogy az új technológia egyik legkedveltebb felhasználási módja a dolgozók havi bérjegyzékének titkosított elküldése volt, amely minden egyes alkalommal több napnyi munkát takarított meg a vállalatoknak.

Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!

Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...

Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!

A koronavírus-járvány ugyan komoly változásokat hozott a mezőgazdaságban is, a tapasztalatok azt mutatják, hogy a hazai agrár- és élelmiszeripari vállalatok sokkal érdeklődőbbek lettek a chatbot alapú digitális technológiák iránt. Az innovátor agrárcégek után, amelyek már a világjárvány előtt elindultak a digitalizáció irányába, 2021-ben az ún. early adapterek, vagy korai alkalmazkodók is nagyot léptek előre ezen a területen, közölte az öt éve működő, Magyarországon a chatbot építéssel és a nagyvállalatok belső kommunikációjával elsőként foglalkozó fejlesztő cég, a Talk-A-Bot kommunikációs vezetője. Tóth István az Agrárszektornak összegezte a 2021-es év tapasztalatait a mezőgazdasági ágazatból.

Versenyképesség-növelés chatbottal

Ügyfeleink között egy tucat agrár- és élelmiszeripari vállalat van, összárbevételük meghaladja a 100 milliárd forintot. Köztük van piacvezető malomipari vállalatként a GoodMills, a szupermarketek polcairól sokak számára ismerős Eisberg, vagy a népszerű tésztamárkát előállító Gyermelyi csoport is

- ismertette Tóth István.

A szakember szerint meglepő lehet, de az agrárcégek első lépésként nem az értékesítési volumenük növelésére használták a Talk-A-Bot által kínált technológiát, jóllehet a chatbot mostanra már mind a webshopok által kínált áru-, mind pedig a bankok által kínált pénzügyi szolgáltatások terén bizonyított már. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a rendkívül kompetitív piacon dolgozó agrárvállalatok első lépésként versenyképességük növelése érdekében a belső hatékonyság fejlesztése mellett döntöttek a chatbot alkalmazása kapcsán. Tóth István elmondta, hogy az agrárcégek mindenekelőtt az alkalmazotti lojalitás, a munkaerő biztosítása és megtartása céljából ismerkedtek meg és vezették be a Talk-A-Bot chatbot alapú belső kommunikációs megoldását, a CHEQ-et. Ezek a vállalatok felismerték a pandémia egyik tanulságát: azt, hogy a termelési volumen fenntartása érdekében nélkülözhetetlen munkaerő biztosításához a belső kommunikáció kulcsfontosságú, mára pedig üzletileg is kritikus területté vált - tette hozzá Tóth István.

Felpörgött a belső kommunikáció és a toborzás

2021-ben a Talk-A-Bot agrárügyfelei több, mint ezer alkalommal küldtek ki belső kommunikációs üzenetet, ami 50%-kal haladta meg a 2020-as év közleményintenzitását. A belső üzenetek között már nem csak az évfordulós köszöntők, vagy a műszakos információk, de a cég életében bekövetkező változások, a vezetői indoklások és a kezdeményezések háttereiről szóló beszámolók is helyt kaptak. A tavalyi év kiemelkedő újdonsága a nyitott belső pozíciók és az új munkatárs ajánlása volt. Míg egy évvel korábban elenyésző volt ennek használata, addig 2021-ben több, mint 1500 ilyen jellegű munkatársi érdeklődés érkezett a chatboton keresztül.

Chatbottal a traktoron

Ahogy Tóth István fogalmazott, az agrárium olyan szektor, ahol az alkalmazottak zöme fizikai munkaerőnek számít, ráadásul a munkatársak gyakran földrajzilag egymástól távol eső területeken, telephelyeken dolgoznak, avagy folyamatosan mozgásban vannak az utakon, vagy épp a földeken. Az esetek többségében nekik nincs se céges laptopjuk, se email-címük, sőt, a legtöbb helyen nem kapnak céges mobiltelefont sem. A nyugaton már jól ismert BYOD, azaz bring your own device - vagyis szó szerint a "hozd a saját eszközöd"-elv - alapján a vállalatok a dolgozók saját tulajdonú telefonjain oldják meg a kapcsolattartást egy könnyen kezelhető, kétirányú megoldás révén.

Ilyen a CHEQ is, melyen keresztül könnyen elérhetőek a szabályzatok, az üzenetek, a friss és statikus információk, akár a két ünnep közötti leállás során, a maradék beigli vagy virsli evése közben is

- magyarázta Tóth István.

2021-ben a Talk-A-Bot agrárügyfeleinél dolgozó alkalmazottak 60%-a használta aktívan a chatbot alapú megoldást, ami - figyelembe véve az elmúlt időszak piaci turbulenciáját - szép eredménynek mondható. A cégektől a dolgozók felé küldött üzenetek ráadásul 3 órán belül 90%-os olvasottságot értek el, ami még irodai környezetben is gyorsnak mondható.

Melyek voltak a 2021-es év kedvencei?

Az alkalmazottakkal kiépített kétirányú, általuk intuitíven használható kommunikációs kapcsolat egyik jó barométere a HR-osztályok által kiküldött belső felmérések, így például a kérdőívek általi információ-, vélemény- és hangulatfelmérések. Ezekből a mezőgazdasági vállalatok havonta küldtek a munkatársaknak. A Talk-A-Bot kommunikációs vezetője elárulta, hogy a 2021-es év másik nagy kedvence a titkosított dokumentum-kiküldés volt.

Az agrárvállalatok ugyanis ráéreztek annak ízére, mennyivel könnyebb és gyorsabb nyomtatás, borítékolás és személyes átadás nélkül kiküldeni például a havi bérjegyzéket a dolgozóknak. Ez a funkció egy átlagosan 3 napos munkafolyamatot rövidített le 2 órásra

- mutatott rá Tóth István.

A szakember ismét megemlítette, hogy a munkatársak kedvencei ezeknél a cégeknél ugyanakkor azok a belső kulturális megoldások voltak, amelyek valahogyan illeszkedtek a vállalat tevékenységéhez. Ilyenek voltak például a chatboton meghirdetett dolgozói tojásvásárok és receptversenyek, amint arról az Agrárszektor korábban is beszámolt.

EZ IS ÉRDEKELHET

A chatbot vészhelyzetben is megoldást nyújthat

Tóth István elmondta, hogy a vészhelyzeti gyorstájékoztatás klasszikus példája lett annak az ügyfelüknek az esete, ahol a műszakos kollégákat hazaszállító busz váratlanul meghibásodásáról tájékoztatta a diszpécser HR-t, az pedig gyors leválogátás után csoportüzenetben értesítette a hazafelé tartó műszakosokat a 40 perces késésről, egyúttal javasolva, hogy jöjjenek vissza az előcsarnokba a melegre, és ne odakint, a buszmegállóban fagyoskodva várakozzanak.

A szakember beszélt arról is, hogy egy másik vállalat alkalmazottjánál orvosi vizsgálat közben derült ki, hogy azonnali műtéti beavatkozásra van szüksége. A munkatárs a chatboton keresztül gyorsan le tudta ellenőrizni, hogy a munkahelyi biztosítás kiterjed-e az ő esetére is, és ezek után sokkal nyugodtabban fogadta el a beavatkozás tényét.

Fontos az integrált kiszolgálás

A kommunikációs vezetője kiemelte, hogy az agrárcégek számára az is fontos körülmény, hogy a Talk-A-Bot belső kommunikációt digitalizáló megoldása, a CHEQ nem fetisizálja túl egy-egy eszköz értékét. A változatos alkalmazotti körülményekre és preferenciákra például nem lehet ráerőltetni egy mindentudó applikációt és azt ígérni, hogy azzal megoldják a belső kommunikáció valamennyi problémáját. Más és más csatornát igényel a monitor előtt ülő irodai alkalmazott és a raktáros, ahogy a szállítójárművön ülő gépkocsivezető is. Egyikük a Microsoft Teams-t használja, a másik a jól ismert Viber-en keresztül szeret üzenni, és ha szükséges, ún. white label applikációt is tud kínálni a vállalat. A lényeg a végfelhasználó komfortja és a tartalom koherenciája.

Az csupán egy városi legenda, hogy a fizikai munkakörben foglalkoztatottak (a nem irodai munkatársak) elutasítóak lennének az innovációra, a digitális eszközök használatára. A mezőgazdaságban ma már műholdvezérelt járműveket irányítanak, és az okostelefonokon futó chates eszközöket ezek a munkatársak is készségszinten használják a mindennapokb során

- tette hozzá Tóth István.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
Állattenyésztés

Ki szeretne drágább csirkét venni?

A broilercsirkék tartása drámai fejlődésen ment keresztül, jelenleg azonban egyre növekvő ellenérzéseket vált ki a társadalomban.

FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Kistermelőknek és fiatal gazdáknak most 50% kedvezménnyel! Decemberben ismét Agrárszektor konferencia!
EZT OLVASTAD MÁR?