Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
A világkereskedelemben kulcsfontosságú Panama-csatorna olyan súlyos aszályos körülményekkel küzd, amely már az évente 270 milliárd dolláros forgalmat lebonyolító útvonal biztonságát veszélyezteti. A válságot jól jelzi, hogy olyan fatuskók kerültek elő a víz alól, amelyeket több mint egy évszázada, a csatorna építésénél árasztottak el - írta meg a Portfolio a Bloomberg értesülései alapján.
A Panama-csatorna hatóságai különböző megoldásokat fontolgatnak a probléma megoldására. Ezek közé tartozik egy mesterséges tó létrehozása, amely a csatornába pumpálja a vizet és az esőzés mesterséges fokozása is. Ezeknek az intézkedéseknek a megvalósítása azonban évekig tartana, és megvalósíthatóságuk bizonytalan.
A normálisnál közel két méterrel alacsonyabb vízszint miatt korlátozni kellett a csatornán naponta áthaladó hajók számát. Ez arra késztetett néhány szállítmányozó céget, hogy elkerüljék a kritikus szakaszt, ezzel jóval nagyobb költségekkel járó, és hosszabb útvonalakat válasszanak Afrika vagy Dél-Amerika felé.
A csatorna problémái rávilágítanak arra, hogy az éghajlatváltozás milyen hatással van a globális kereskedelmi forgalomra. Az aszályok alacsony vízállást okoznak a nagy folyókon, mint például az amerikai Mississippin és az európai Rajnán, míg a tengerszint emelkedése növeli az árvízveszélyt a brit Temze mentén. Normális körülmények között a globális tengeri kereskedelem mintegy 3%-a és az Északkelet-Ázsiából az USA keleti partvidékére szállított konténerek 46%-a halad át a Panama-csatornán. Ráadásul Panama legnagyobb bevételi forrását is a hajózási útvonal jelenti, 2022-ben mintegy 4,3 milliárd dollárral járult hozzá az államkasszához.
A szakemberek abban reménykednek, hogy az időjárás újra nedvesebbre fordul, és ideális mértékűre emeli a csatorna vízszintjét. Hosszú távon a krónikus vízhiány miatt azonban más megoldásokra is gondoltak: elsődleges megoldásaként az Indio folyó feltöltését és egy hegyeken átvezető alagút fúrását fontolgatják, hogy friss vizet vezessenek a Gatún-tóba, a csatorna fő víztározójába. Ez a projekt a további természetvédelmi intézkedésekkel együtt körülbelül 2 milliárd dollárba fog kerülni, és legalább hat évig fog tartani. Az amerikai hadsereg mérnöki testülete jelenleg készíti a megvalósíthatósági tanulmányokat a beruházáshoz.
A javaslat azonban kihívásokkal néz szembe. A kongresszus jóváhagyására van szükség, és a több ezer földműves, akiknek a földjeit elárasztanák a víztározó építéséhez, szervezi az ellenállást az elképzelés ellen. A szakemberek csatorna problémáit két okhoz vezetik vissza: azt az éghajlatváltozásnak és az infrastruktúra bővítésének tulajdonítják. A csatorna hatósága 2016-ban új zsilipeket épített a forgalom növelése és a nagyobb teherhajók befogadása érdekében, de nem épített új víztározót az édesvíz-ellátáshoz.