Egyre több bort iszik a magyar

agrarszektor.hu
2011-ben a magyarországi háztartásoknak már a kétharmada vásárolt bort valamilyen rendszerességgel, míg 2006-ban csak a fele. A többség a vörös bort részesíti előnyben, de egyre népszerűbb a rozé is. Bort elsődlegesen hipermarketben és diszkontban vásárolnak a fogyasztók, derül ki a GfK Hungária legújabb felméréséből.

Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!

Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...

Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!

Az idei év szélsőségesen száraz, csapadékhiányos időjárása a bortermelés mennyiségére is súlyos hatással van, a szakemberek szerint 20-25 százalékkal kevesebb bort várhatunk ebben az évben, pedig a borkultúra fejlődésével együtt szépen gyarapodik a bort kifejezetten kedvelő magyarok aránya. A bort szívesen fogyasztók aránya ma már eléri a 37 százalékot, míg 20 évvel ezelőtt ugyanez az arány még csak 25 százalék volt, legalábbis ez derül ki a GfK Hungária Étkezési szokások felmérésének 2012. évi adataiból.

A vörös a kedvenc

A bor kedveltségét igazolja az a tény is, hogy míg 2006-ban a magyar háztartások fele, 2011-ben már közel kétharmada vásárolt bort valamilyen rendszerességgel, és - mint azt a GfK Hungária Háztartáspanel adatai mutatják - ez az arány folyamatosan fejlődött az elmúlt évek során. A borfajták népszerűségében ugyanakkor némi átrendeződés figyelhető meg. A magyarok szíve döntően a vörösborokhoz húz, a fehérborok részesedése enyhén csökkenő tendenciát mutat, és egyre nő a rozé népszerűsége - bár természetesen a teljes forgalomból csak kis részarányt képvisel.

Az elmúlt hat évben a vörösbor tartotta pozícióját, sőt mind értékben, mind mennyiségben növelni tudta részesedését a teljes borforgalomból, a fehérborok részaránya viszont visszaesett. A rozé borok fejlődtek, értékben 3 százalékról 8 százalékra, mennyiségben pedig 3 százalékról 6 százalékra emelkedett részesedésük a háztartások teljes vásárlásából. Az édes borok még mindig jelentős részarányt képviselnek a teljes megvásárolt mennyiségből, de némileg csökkenő tendencia figyelhető meg. A száraz és félszáraz borfajták részesedése mennyiségben ugyan nem nő, ám értékben - a magasabb áraknak köszönhetően - folyamatosan növekszik. 

Havonta spájzolnak be

A háztartások havonta vásárolnak bort, és egy-egy ilyen alkalommal 2-2,5 liter bor kerül a kosarakba, ami 3-4 palacknak felel meg. A kereskedelmi forgalomba kerülő borokból egyre többet vásárolnak hipermarketekben és diszkontokban, ebben a két csatornában kerül értékesítésre a teljes forgalom háromötöde. Természetesen a hipermarketekben és a diszkontokban forgalmazott borok átlagárainak szintjében tapasztalható különbségek a részesedésben is megmutatkoznak: míg mennyiségben a diszkontok, addig értékben a hipermarketek tudják a legnagyobb részt kihasítani maguknak a piacból.

A nemek között bár jelentős különbség figyelhető meg a bor kedveltségét illetően - minden második férfi nyilatkozott úgy, hogy különösen szívesen iszik bort, míg a hölgyeknél ez az arány csak 23 százalék - addig a hazánkban is komoly kultúrával rendelkező bor népszerűségét, az adatok ismeretében, nem különösebben befolyásolja az életkor, a végzettség, vagy a jövedelmi státusz.

"A sörfogyasztásra inkább jellemző a szezonalitás, mint a borfogyasztásra. A háztartások sörvásárlásai a tavaszi-nyári hónapokban koncentrálódnak, 2011-ben az április-augusztusi időszakban vásárolták meg a háztartások az éves teljes sörmennyiség több mint felét" - mondta el Vella Rita, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója a borfogyasztás szezonalitásával kapcsolatban. "A borfogyasztás kiegyensúlyozottabb képet mutat, hiszen télen, nyáron, ősszel, tavasszal is fogyasztjuk. Némi kiugrás a decemberi (karácsonyi) időszakban, az ünnepek idején tapasztalható. Fehérborokból szintén kicsit több fogy a nyári "fröccs" időszakban" - tette hozzá a szakember.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Kistermelőknek és fiatal gazdáknak most 50% kedvezménnyel! Decemberben ismét Agrárszektor konferencia!
EZT OLVASTAD MÁR?