Ömlik a külföldi sajt az országba: tényleg ezt sózzák rá a magyarokra?

Ömlik a külföldi sajt az országba: tényleg ezt sózzák rá a magyarokra?

agrarszektor.hu
Magyarországon a tejtermékek ára is brutálisan megugrott, az azonban jó hírrel szolgálhat, hogy a kiskereskedelmi láncok sorra jelentik be, hogy csökkentik az árukat - köztük sokak nagy kedvencét, a trappista sajtot is. Ez tehát azt jelenti, hogy (remélhetőleg) egyre kevesebb 4-5 ezer forintos kilogrammonkénti árral találkozhatunk a boltokban. A trappista az Európát sújtó aszály és az energiaválság miatt nőtt meg nagy mértékben, az árzuhanást pedig az alulárazott külföldi termékek is okozhatják.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

A magyar vásárlók imádják a trappista sajtot, ami többnyire az alacsony árának volt köszönhető. A trappista beleégett a köztudatba, a fogyasztók már reflexszerűen keresték az üzletek polcain. Magyar Sajtkészítők Egyesületének elnöke szerint a sajtok közül Magyarországon a trappista 70 százalékban fogyott. Hegedűs Imre a Világgazdaságnak elmondta, ennek elsődleges oka, hogy a termék árát tudatosan alacsonyan tartották az üzletek, kvázi csalogató termekként használták. A gyártók ezzel nehéz helyzetbe kerültek, mivel egy feszes piacon voltak kénytelenek dolgozni, ahol a költségeiket a minimumon kellett tartaniuk.

EZ IS ÉRDEKELHET

A Tej Terméktanács ügyvezető igazgatója, Harcz Zoltán kifejtette, hogy a sajtok ára, így a trappistáé is az energiaár emelkedése és a szállítási költségek megugrása miatt nőtt, viszont az aszálynak és az európai tej- és sajthiánynak is volt drágító hatása. Mint ismert, egy kilogramm trappista előállításához 10-11 liter tej szükséges, a tejhez pedig takarmány, aminek az ára szintén jócskán megnőtt. Ezt jól mutatja az, hogy az ára az aszály következtében 5-6 szorosára ugrott, így a tejelő gazdaságok nem tudták megkerülni az áremelést. A trappista sajt előállítási költségei minimum a duplájára nőttek. Némi jó hírrel szolgálhat, hogy az európai piacon a sajtárak árcsökkenése elkezdődött, az árak néhány hónapja már elérhették a csúcsot.

A két szakember elmondta, hogy a legnagyobb gond a magyar sajtok számára, hogy nagy mennyiségben érkezik az országba Németországból és Lengyelországból trappistaként értékesített sajt, ami a valóságban nem trappista. Hegedűs Imre úgy véli, Németország hatalmas sajtfogyasztó nemzet, viszont az infláció miatt a lakosság visszafogta a vásárlásait. Ez többlet kialakulásához vezetett az országban, amit Németország elkezdett exportálni alacsony áron, más piacokra, többek között Magyarországra. Mindez pedig egy tarthatatlan versenybe hajszolhatja a gazdákat itthon. Harcz Zoltán továbbá hozzátette, hogy Németországban egy kilogramm sajt alapanyagköltsége átszámolva nagyjából 2100 forintba kerülhet, ehhez hozzá kell adni a tárolási, csomagolási és szállítási költségeket, plusz a hasznot. Mindez után érthetetlen lehet, hogy a magyar polcokon megjelenő német sajtot akár 1500 forintért is értékesíthetik, ami egyértelműen etikátlan piacrombolást, valamint tejtermelői és feldolgozói veszteséget jelent. Mondhatni, hogy a németek megtartják a magas árakat, a felesleget pedig Magyarországra öntik.

Ami piros, nem biztos, hogy trappista

További problémát jelent a magyar termelőknek az is, hogy az országba beérkező trappistaként árult termék a valóságban nem is trappista. Ennek oka az, hogy a lengyelek és a németek a jól megszokott piros csomagolásba "rejtik" a márkátlan, félkemény sajtot. Ráadásul még azt is ráírják, hogy trappista, pedig a termék nem a hagyományos eljárások szerint készült. Felmerülhet a kérdés, hogy ezt hogyan tehetik meg a külföldi gyártók? Könnyedén, hiszen az Európai Unióban nincs elfogadott minősítés a trappista sajtra.

A valódi magyar trappista leglátványosabb sajátossága, hogy hagyományosan korong alakú és nem tömb. A külföldről érkező hamis trappisták szinte mindig tömb alakúak, innen könnyen azonosítani lehet, hogy nem hazai trappista sajtról van szó. A Tej Terméktanács azt szeretné elérni, hogy a Magyar Élelmiszerkönyv szerinti sajt viselhesse egyedül a trappista nevet, ezzel kiszorítva a nagy mennyiségben az országba érkező külföldi sajtot. A magyarok a trappistát szeretik a legjobban és a polcról is azt fogják levenni, ha elérhető áron juthatnak hozzá. Azt viszont a szakemberek is elismerték, hogy amennyiben trappista név alatt hozzájuthatnak az olcsóbb import termékhez, akkor azt fogják választani, ezzel pedig ellehetetlenítik a tejtermelők munkáját

- írja a lap.

Címlapkép forrása: MTVA/Bizományosi: Oláh Tibor

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?