Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
A magyar vásárlók imádják a trappista sajtot, ami többnyire az alacsony árának volt köszönhető. A trappista beleégett a köztudatba, a fogyasztók már reflexszerűen keresték az üzletek polcain. Magyar Sajtkészítők Egyesületének elnöke szerint a sajtok közül Magyarországon a trappista 70 százalékban fogyott. Hegedűs Imre a Világgazdaságnak elmondta, ennek elsődleges oka, hogy a termék árát tudatosan alacsonyan tartották az üzletek, kvázi csalogató termekként használták. A gyártók ezzel nehéz helyzetbe kerültek, mivel egy feszes piacon voltak kénytelenek dolgozni, ahol a költségeiket a minimumon kellett tartaniuk.
A Tej Terméktanács ügyvezető igazgatója, Harcz Zoltán kifejtette, hogy a sajtok ára, így a trappistáé is az energiaár emelkedése és a szállítási költségek megugrása miatt nőtt, viszont az aszálynak és az európai tej- és sajthiánynak is volt drágító hatása. Mint ismert, egy kilogramm trappista előállításához 10-11 liter tej szükséges, a tejhez pedig takarmány, aminek az ára szintén jócskán megnőtt. Ezt jól mutatja az, hogy az ára az aszály következtében 5-6 szorosára ugrott, így a tejelő gazdaságok nem tudták megkerülni az áremelést. A trappista sajt előállítási költségei minimum a duplájára nőttek. Némi jó hírrel szolgálhat, hogy az európai piacon a sajtárak árcsökkenése elkezdődött, az árak néhány hónapja már elérhették a csúcsot.
A két szakember elmondta, hogy a legnagyobb gond a magyar sajtok számára, hogy nagy mennyiségben érkezik az országba Németországból és Lengyelországból trappistaként értékesített sajt, ami a valóságban nem trappista. Hegedűs Imre úgy véli, Németország hatalmas sajtfogyasztó nemzet, viszont az infláció miatt a lakosság visszafogta a vásárlásait. Ez többlet kialakulásához vezetett az országban, amit Németország elkezdett exportálni alacsony áron, más piacokra, többek között Magyarországra. Mindez pedig egy tarthatatlan versenybe hajszolhatja a gazdákat itthon. Harcz Zoltán továbbá hozzátette, hogy Németországban egy kilogramm sajt alapanyagköltsége átszámolva nagyjából 2100 forintba kerülhet, ehhez hozzá kell adni a tárolási, csomagolási és szállítási költségeket, plusz a hasznot. Mindez után érthetetlen lehet, hogy a magyar polcokon megjelenő német sajtot akár 1500 forintért is értékesíthetik, ami egyértelműen etikátlan piacrombolást, valamint tejtermelői és feldolgozói veszteséget jelent. Mondhatni, hogy a németek megtartják a magas árakat, a felesleget pedig Magyarországra öntik.
Ami piros, nem biztos, hogy trappista
További problémát jelent a magyar termelőknek az is, hogy az országba beérkező trappistaként árult termék a valóságban nem is trappista. Ennek oka az, hogy a lengyelek és a németek a jól megszokott piros csomagolásba "rejtik" a márkátlan, félkemény sajtot. Ráadásul még azt is ráírják, hogy trappista, pedig a termék nem a hagyományos eljárások szerint készült. Felmerülhet a kérdés, hogy ezt hogyan tehetik meg a külföldi gyártók? Könnyedén, hiszen az Európai Unióban nincs elfogadott minősítés a trappista sajtra.
A valódi magyar trappista leglátványosabb sajátossága, hogy hagyományosan korong alakú és nem tömb. A külföldről érkező hamis trappisták szinte mindig tömb alakúak, innen könnyen azonosítani lehet, hogy nem hazai trappista sajtról van szó. A Tej Terméktanács azt szeretné elérni, hogy a Magyar Élelmiszerkönyv szerinti sajt viselhesse egyedül a trappista nevet, ezzel kiszorítva a nagy mennyiségben az országba érkező külföldi sajtot. A magyarok a trappistát szeretik a legjobban és a polcról is azt fogják levenni, ha elérhető áron juthatnak hozzá. Azt viszont a szakemberek is elismerték, hogy amennyiben trappista név alatt hozzájuthatnak az olcsóbb import termékhez, akkor azt fogják választani, ezzel pedig ellehetetlenítik a tejtermelők munkáját
- írja a lap.
Címlapkép forrása: MTVA/Bizományosi: Oláh Tibor