Élelmiszeripar: mi kerül 120 milliárdba a csomagolóanyagok ártalmatlanításán?

Élelmiszeripar: mi kerül 120 milliárdba a csomagolóanyagok ártalmatlanításán?

Sem a díjfizetés pontos mértéke, sem annak adminisztrációja nem világos egyelőre az élelmiszeripar számára azt követően, hogy júniusban az ágazat általános megdöbbenésére kirívóan magas díjakat mutatott be a csomagolóanyag újrahasznosítására a kiterjesztett gyártói felelősségről szóló EPR-rendelet. A július elsejétől már hatályos jogszabály a becslések szerint mintegy 120 milliárd forintot vonna ki az élelmiszeriparból, amely a 2021-es ágazati eredmény több mint felét jelenti. A borítékolhatóan áremelést eredményező szabályozás keretein belül az élelmiszeripari forrásaink szerint teljesen átláthatatlan módon alakultak ki a szokatlanul magas díjtételek, az ágazat ráadásul attól tart, hogy ezek a jövőben még magasabbak lehetnek.

Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!

Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...

Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!

Az idén nyáron bevezetett új kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer szabályai miatt az élelmiszerek csomagolásaira rakódó díjak jelentősen növekednek. A szennyező fizet elv szerint a termékeik csomagolásának hulladékká válási utáni költségeket – az uniós jogszabályok keretei között – eddig Magyarországon a környezetvédelmi termékdíj megfizetésével teljesítették az élelmiszergyártók is, csakúgy, mint minden más gyártó, vagy forgalmazó.

Az új teher így volumenében is jelentős. A minden hulladékra vonatkozó, eddig mintegy 80 milliárd forintnyi, a gyártókra háruló teherből 40-45 milliárdot tett ki a csomagolóanyag, a többin olyan tételek osztoztak, mint például a gumiabroncsok, akkumulátorok után befizetendő díj. Ebből mintegy 25 milliárdot tett ki az élelmiszerágazatra háruló teher.

Monopolhelyzet – magas díjakkal

Iparági forrásaink szerint a rendszer legnagyobb hibái között a váratlanul magas díjak mellett a monopolhelyzetből fakadó problémakör az egyik legjelentősebb. A koncesszió keretében ugyanis jelenleg egy szereplő, a MOHU fogja össze a lakossági és intézményi hulladékok szelektív gyűjtését, szállítását, előkezelését, válogatását egészen a hasznosításra átadásig.

Eddig az intézményi hulladékok gyártóktól történő elszállítása a szabad verseny alapján működhetett. Egy élelmiszergyártó tetszőleges hulladékgazdálkodóval szerződhetett a termelésében keletkező hulladékok elszállítására.  

Az ágazat szerint azáltal, hogy egyszereplős lett a tevékenységek koordinálása, a piaci verseny számos pozitív hatása nem fog érvényesülni. A több szereplős rendszerek előnye ugyanis, hogy az árakat, jelen esetünkben a díjakat a lehető legalacsonyabb szinten tartja, hiszen a szereplők egymással versenyeznének a díjaikkal is.

A díj közös, a haszon nem

Az ágazatnak azzal is problémája van, hogy nincs lehetőség a díjcsökkentő tételek elszámolására a jelenlegi rendszerbem. A legtöbb unióban működő kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerben a szelektív gyűjtési és hasznosítási lánc végén létrejövő haszonanyagok értékesítéséből származó bevétellel csökkentik a gyártók és forgalmazók által fizetendő díjak mértékét. Vagyis amit a feldolgozás után eladnak újrahasznosított alapanyagként, az bevétel a hasznosítónak, ezt pedig az EU irányelve szerint figyelembe kell venni a díjak meghatározásakor, díjcsökkentő tényezőként.

A feldolgozók még számolnak

Az élelmiszeripar a jelek szerint továbbra sincs teljesen felkészülve az év közben, ráadásul a nyár folyamán kihirdetett jogszabálya – mondta el az Agrárszektornak Vörös Attila, a Felelős Élelmiszergyártók Szövetségének (FÉSZ) ügyvezető igazgatója.

Sok szereplő ma sincs tisztában azzal, hogy mit fog jelenteni ez pontosan, ez pedig érinti a gazdálkodás és az EPR-hez kapcsolódó adminisztráció folyamatait is. Egyelőre a cégek elemzik azt is, hogy a belső folyamatokat tekintve, például az alapanyag-beszerzés során keletkező csomagolóanyagok esetében hogyan fog alakulni a jogszabály végrehajtásának gyakorlata.

A szabályozás ugyanis természetesen nem csupán a kész termék csomagolására vonatkozik, hanem minden olyan csomagolóanyagra, amely a gyártási folyamat során szükségessé válik. „Nem csupán a becsomagolt termék esetében keletkezik díjfizetési kötelezettség, hanem a termelésben az alapanyagok csomagolásai, a göngyölegek esetében is.

Ezeket a díjtételeket kellene valahogy visszaosztani egységnyi termékre, hogy tisztán látható legyen a költségek emelkedése

– mondta el Vörös Attila, aki szerint a legtöbb élelmiszeripari szereplő még kalkulálja ezeket a feltételeket.

Az adminisztráció sem világos még

„Ráadásul nem csupán a számítás a kérdés, hanem annak a technikai megvalósítása is. Sok olyan kérdés felmerül most, amelyek során arra kell válaszolni, hogy a díjtételt hogyan kell lekönyvelni, bevallani, az egyes csomagolóanyagokat hova kell besorolni, hogyan zajlik ezek osztályozása. Itt több ezer cikkről is szó lehet. A teljesen új rendszer alkalmazásában igyekeztünk segítséget nyújtani a tagjainknak, hiszen egyfajta technikai megfelelési feladvány is adódik most, amely nagy nyomást helyez az érintett iparági szereplőkre.”

Az érintetteket nem kérdezték

Jelenleg a rendszer úgy működik, hogy a MOHU valamilyen költségszintet kimutat egy csomagolóanyag-típus kezelését illetően, ez alapján a Magyar Energetikai és Közműhivatal (MEKH) kalkulál valamilyen javasolt díjat, majd a minisztérium ezt egy rendeletben közli.

Ez a díjmeghatározási folyamat egyszer már le is zajlott idén tavasszal. Valós költségek és tapasztalatok hiányában azonban becslések és ajánlatok alapján álltak össze tervezett költségek, amiből a 2023 II. félévére fizetendő díjakat meghatározták.

„Hiányzik tehát az a láncszem, amelynél az élelmiszerszakma kontrollt gyakorolhatna a díjak alakulása felett, konkrétan nem látható a feldolgozók számára, hogy az egyes díjak miért úgy alakulnak, ahogy az végül a rendeletben szerepel” – hangsúlyozta az ügyvezető, aki szerint fontos érintettek maradnak így ki a díjak megállapításának folyamatából.

Például a Magyarországon már viszonylag jól működő papírhulladék-feldolgozás esetében is jelentősen nőttek az EPR-díjak, az ágazat számára azonban nem világos, hogy miért, hiszen ezen a területen nem kell nagyarányú fejlesztéseket finanszírozni.

Az a feltételezésünk, hogy a jelenlegieknél alacsonyabb mértékű díjakkal is lehetne jól működtetni a rendszert.

Mit hoz a jövő év?

Az élelmiszerágazat aggódik a jövő miatt is.

Egyelőre nem világos, hogy milyen díjakkal kell számolnunk jövőre. A mostani rendszer fél évre szól, de 2024-től új díjtételek lesznek érvényesek, ezeket novemberig el kellene fogadtatni, tehát feltehetően ezek a számítások már folynak. Szeretnénk beleszólást ezeknek a díjaknak a kialakításába

– szögezte le Vörös Attila.

Az átláthatóság tehát teljes mértékben hiányzik az EPR-rendszerből a FÉSZ szerint, márpedig a szisztéma egyik legfontosabb uniós követelménye épp a transzparencia lenne. Egy transzparensen átláthatóan működő, csak az indokolt költségeket elszámoló rendszer kellene, ez azonban most nem valósul meg – tette hozzá az ügyvezető.

Borítékolható az áthárítás

Az mindenesetre már a mostani számítások szerint az látszik, hogy az eddig kalkulált összeg az élelmiszerágazat 3500 milliárdos belföldi árbevételének 3-4 százalékát jelenti majd. Mindez azt is jelenti, hogy ha minden szereplő továbbhárítja a költségnövekedést - ami valószínű -, akkor akár 4 százalékkal is drágulhatnak az élelmiszerek csak emiatt a szabályozás miatt. Mindez azért is jelentős, mert egy forintnyi drágulás az önköltségben, egy forintnál többet jelent a fogyasztói árban a kereskedelem árképzése és az áfa miatt is.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
Állattenyésztés

Ki szeretne drágább csirkét venni?

A broilercsirkék tartása drámai fejlődésen ment keresztül, jelenleg azonban egyre növekvő ellenérzéseket vált ki a társadalomban.

FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Kistermelőknek és fiatal gazdáknak most 50% kedvezménnyel! Decemberben ismét Agrárszektor konferencia!
EZT OLVASTAD MÁR?