Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Vörös Attila, a Felelős Élelmiszergyártók Szövetsége (FÉSZ) ügyvezető igazgatója szerint a magyar élelmiszeripart kontextusba kell helyezni: 1%-át adjuk az uniós élelmiszeriparnak, mind termelésben, mind volumenben. A hazai élelmiszeriparra azonban az alacsony hatékonyság, a magas energiaintenzitás, a gyenge termelékenység és a versenyképességi hiányosságok jellemzőek. A szakember beszélt arról is, hogy a 2023-as év egy mélyrepülés volt a magyar élelmiszer-kiskereskedelemben, és bár idén márciusban már volt egy növekedés, ez csak a volumenben volt mérhető, ráadásul azt nem mutatják a statisztikák, hogy ezek az élelmiszerek honnan származnak, és egyáltalán nem biztos, hogy hazai előállítású élelmiszerek kerülnek a boltok polcaira.
És bár a kiskereskedelmi-forgalom elindult felfelé, a belföldi értékesítés és a termelés egyaránt visszaesőben van. Vagyis polcot, polchelyet veszítünk az élelmiszerboltokban, ami az import erősödésével jár
- mondta Vörös Attila.
A szakember beszélt arról is, hogy a 2021-es adatok szerint a magyarok átlagosan a jövedelmük 27%-át költik élelmiszerre, miközben az uniós átlag a 21,4% volt. A 2022-es és 2023-as évben ez ráadásul romlott a kiugró infláció miatt. A FÉSZ ügyvezető igazgatója a nemzetközi trendek kapcsán elmondta, hogy az utóbbi 3 év fogyasztási adatai alapján az látszik, hogy egyre kevésbé fontos a fogyasztóknak a fenntarthatóság, míg az ár egyre fontosabb tényezővé vált.
Óriási változásokon ment keresztül a magyar élelmiszer-kiskereskedelem
Az elmúlt időszakban az árak emelkedésén túl rengeteg, a magyarok által kedvelt és keresett élelmiszernél lehetett megfigyelni csomagolás, a méret, vagy a kiszerelés változását is. Egyes termékeknél átmenetileg termékhiány is kialakulhatott. Balázs Ildikó, aki az Auchan Magyarországnál a vállalati kapcsolatok igazgatója, úgy fogalmazott, hogy az áremelkedések mellett az is óriási kihívást jelent, hogy a kereskedők a mostani keresletekhez adaptálják az egyes termékek bolti megjelenését. Mint mondta,
a kiskereskedelem egy nagyon széles portfólióváltozáson ment keresztül, amivel a fogyasztók most szembesülnek.
Felkai Beáta Olga, az Agrárminisztérium helyettes államtitkára szerint vannak olyan termékek amelyeknél az áremelkedés az alapanyagok drágulása miatt nem meglepő, mint például a kávénál és a csokoládénál. Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezető-helyettese szerint egyes termékeknél a méretcsökkenés feltűnő, az áremelkedések pedig általában megfigyelhetőek. Ruck János, a Gallicoop vezérigazgatója úgy fogalmazott, hogy a saját márkás termékek általában magasabb minőségűek és drágábbak, így ezeknél érezhetően csökkent a kereslet. Még úgy is, hogy az árak folyamatosan lefelé mentek az utóbbi hónapokban.
Idén már meg fog állni a forgalom csökkenése, de nagy visszarendeződés még nem várható
Balázs Ildikó szerint a 2023-as évben volt a mélypont, de azon már túl vagyunk, és azóta egy óvatos fejlődés látható a forgalomban, ami azonban még messze van az elvárásoktól, mivel a fogyasztói bizalom még nem tért vissza. A teljes ellátási láncban érezhető egy 10%-os csökkenés, ami mindenkitől egy újratervezést igényel. A szakember szerint idén még nem várható nagy erősödés a forgalomban, ami lesz, az viszont nem fogja pótolni az elmúlt időszakban elszenvedett volumencsökkenéseket. Felkai Beáta Olga is úgy látta, hogy a hazai fogyasztás még nem tért vissza a pandémia utáni - amúgy kiugró - szinthez. A helyettes államtitkár ugyanakkor kiemelte, hogy a fogyasztók alkalmazkodnak a mindenkori körülményekhez.
Van pozitív hozadéka is a mögöttünk álló időszaknak, ugyanis csomagolásban, ízben és minőségben olyan folyamatok indultak el, amelyek a következő évek fejlesztéseibe be fognak épülni
- mondta Felkai Beáta Olga.
A szakember kiemelte, hogy bár a fogyasztóknál elsősorban az ár-érték arány került előtérbe, a származás és az eredet is egyre fontosabb. Giczi Gergő egyetértett abban, hogy a fogyasztási mélypont tavaly októberben volt, amikor a megelőző év azonos időszakához képest 10%-os forgalom-csökkenést lehetett regisztrálni, ám azóta javult a helyzet. Az emberek az ilyen zuhanások után elsőként az élelmiszer-jellegű költéseiket építik vissza - mutatott rá az ügyvezető-helyettes, aki szerint a mostani 4% alatti infláció és 1% alatti élelmiszer-infláció már megalapozza az optimizmust. Giczi Gergely ugyanakkor elismerte, hogy egy ilyen mértékű visszaesés után kell 1-2 év ahhoz, hogy az emberek élelmiszer-fogyasztása visszaálljon a korábbi szintre. Ruck János úgy látja, hogy a forgalom zuhanása már megállt, de az értékesítésben még nem tapasztaltak növekedést. Ami érdekes volt a Gallicoop számára, hogy európai szinten hasonló folyamatok játszódtak le a fogyasztásban, mint itthon.
Egyre inkább az alsó polcos termékek felé fordul a fogyasztás
Ruck János elmondta, hogy az elmúlt fél évben az élelmiszer-gyártók szempontjából nem jó irányba változtak a dolgok, ugyanis a fogyasztás még inkább eltolódott az alsó polcos, olcsóbb termékek felé. Giczi Gergely rámutatott, hogy nemcsak Magyarországon, de Európában is az látható, hogy inkább az olcsóbb termékeket keresik a vásárlók.
A brand helyett a gyártói márkát választják, a bio helyett pedig a konvencionálist. A kérdés csak az, hogy ez egy néhány éves jelenség lesz, vagy tartósan trend marad?
- tette fel a kérdést Giczi Gergely.
Balázs Ildikó szerint a közvélemény-kutatások során ugyan mindenki jó minőségű, magyar terméket akar, de valójában a vásárlók közel egyharmadának megfelelnek az import és a saját márkás élelmiszerek, amelyeknek viszont erősödött a piacnyerése. A szakember szerint a fogyasztókat itt lehet megfogni: ha valaki hozzászokik a jó minőségű saját márkás termékekhez, azzal hűségessé lehet tenni. A kiskereskedelem jelenleg komoly küzdelmet folytat a fogyasztók visszanyerésére, és az akciók révén próbálják meg őket visszahódítani. Felkai Beáta Olga szerint ugyanakkor nem minden szegmensnél tapasztalható visszaesés, a jó ár-érték arányú termékeknél kevésbé csökkent a forgalom.
Az élelmiszeripari pályázatok lehetőséget adnak a hazai gyártóknak a kitörésre
Giczi Gergely elmondta, hogy a következő időszakban mintegy 750 milliárd forint jut majd az élelmiszeripar fejlesztésére, 50%-os támogatási intenzitással, ennek pedig mindenképpen hatékonyság-növekedés lesz a vége. Az AMC ügyvezető-helyettese beszélt arról is, hogy a nemzetközi kiskereskedelmi cégek megjelenésével a hazai beszállítók piacokat vesztettek ennek a visszaszerzése stratégiai fontosságú lenne. A hatékonyság és a versenyképesség növekedése vezethet oda, hogy a külföldi beszállítókat kiszorítjuk ezekről a polcokról - mondta a szakember, hozzátéve, hogy a következő időszak hatékonyságnövekedésével Európában is nyílhatnak új piacok a magyarok számára. Felkai Beáta Olga szerint alapvetően magasabb hozzáadott értékű termékek létrehozására van szükség, de kell a viszonylag egyszerű, nagy mennyiségű alaptermék előállítása is. Balázs Ildikó elmondta, hogy az Auchan 2000 beszállítójának 85%-a hazai, de amire itthon nem találnak alternatívát, azt importálni fogják, mert fogyasztói kereslet van rá. Ami a lehetőségeket illeti, a szakember szerint a mentes termékek forgalmában várható komolyabb keresletnövekedés. Ruck János szerint a magyar élelmiszeriparban, és különösen a húsiparban nagy probléma, hogy csak húst értékesítenek exportra. Mint mondta,
sokan nem fejlesztettek a technológiákon, és nem tudnak húskészítményeket hasonló volumenben exportálni.
Fontos lesz a kényelmi és az egészséges termékek előállítása
Balázs Ildikó szerint a következő időszakban az alapélelmiszerek fejlesztésére kellene fókuszálni. Jelenleg azonban sok szabályozó van, ami korlátozza a piacot. Ha ezektől mentesülne a kiskereskedelmi szektor, az minden termékkategóriának jó lenne – tette hozzá a szakember. Balázs Ildikó beszélt arról is, hogy fontos lenne a termékekkel kapcsolatos edukáció, kommunikáció, ám ehhez együttműködés kellene a beszállítók és a kereskedők között. Felkai Beáta Olga szerint a következő időszakban a termékeknél erősödni fog a „mentes-vonal”, mert egyre nagyobb szükség van rá. A növényi termékeknél azonban várhatóan a magyar fogyasztók nem fogják azt a növekedést produkálni, ami külföldön látható. A szakember bízik benne, hogy a pályázatok során a csomagolási és technológiai újítások előtérbe fognak kerülni. Giczi Gergely szerint a jövőben két tényező fogja alapvetően befolyásolni a fogyasztói döntéseket: a kényelem és az egészség. Emellett azonban fontos lenne, hogy a magyar élelmiszeripar megőrizze a GMO-mentes termelését. Ruck János úgy látta, hogy törekedni kell a megfelelő volumen elérésére a termelésben. A szakember szerint is a magas minőségű, kényelmi termékek fejlesztésére kell fókuszálni a jövőben.
A Portfolio AgroFood 2024 Konferenciáról eddig megjelent cikkeink: