Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Az Agrotec - ebben a formában - viszonylag új szereplő a magyar piacon. Az eltelt rövid idő ellenére több területen is piacvezető pozíciót értek el. Mennyiben köszönhető ez annak, hogy egy meglévő tevékenységet - vele együtt ügyfélkört - vettek át, illetve mennyi ebben a "saját érdem"?
Az Agrotec magyarországi piacra lépésekor egy működő vállalatot, szervezetet vett át, így az abban dolgozók szellemi - és fizikai - tőkéjéhez is hozzájutott. Ez tudta biztosítani, hogy a korábbi ügyfelek számára az átmenet zökkenőmentes legyen, a cég számára pedig olyan hátteret nyújtott, amely nélkül sokkal nehezebb lett volna a piacra való betörés is, nemhogy a pozíció megszilárdítása. A megalakuláskor az IKR-től 90 főt vettünk át, akikben már megvolt az a szakmai tudás, amelyre a sikeres működéshez szükségünk volt. Ismerték a forgalmazott termékeket, ismerték az ügyfeleket, de mindezt másik cégkörnyezetbe kellett átültetni. Változott a munkakörnyezet és például a pénzügyi háttér, amelyek könnyebbé, gördülékenyebbé tették és teszik ma is a mindennapi munkavégzést. Mindenki ugyanott folytatta a munkáját, ahol addig, de azóta történtek változások, átalakítottuk, jelentősen fejlesztettük az infrastruktúránkat, ami mára a hatékonyságban is meglátszik. Ahogy eddig, most is, a jövőben is nagy figyelmet fordítunk a munkatársaink folyamatos képzésére, és ez nemcsak a termékekkel közvetlenül foglalkozó, értékesítő és vevőszolgálati, műszaki munkatársakra vonatkozik, hanem a menedzsmentre is, mert a versenyképességünk érdekében minden új ismeretre szükségünk van.
Kérem, világítsa meg a New Holland magyarországi helyzetét, kinek mi a szerepe az értékesítési láncban?
A New Holland mezőgazdasági gépek - traktorok, kombájnok stb. - esetében az Agrotec a szerződött importőr és egyben 13 értékesítési pontján a márkakereskedő is. Mi ebben hiszünk, ez a versenyképességünk kulcsa.
Mivel pontosan látja, hogy a régióban milyen gépárak a jellemzőek sőt, azt is tudja, hogy az importőr milyen áron kapja a termékeket a gyártól, kérem, árulja el, a magyarországi termelők milyen helyzetben vannak ezen a téren?
Nem akarok üzleti titkokat elárulni, de a hazai gazdálkodókat meg tudom nyugtatni, hogy ők kapják a legkedvezőbb áron a termékeket, mindenhol máshol magasabbak az árak.
Ez nem teremt olyan helyzetet, mint ami az új autók piacán előfordul, hogy innen viszik ki a határon túli felhasználók a gépeket?
Nem, nagy figyelmet fordítunk arra, hogy minden Agrotec- érdekeltség - jelen esetben országra gondolok - a saját piacát lássa el, a helyi versenytársakkal vegye fel a harcot, és ne "házon belül" jelentsen konkurenciát saját magának.
Mekkora most a New Holland részesedése itt, mely területen látnak további lehetőséget a szektoron belül?
Az elmúlt évek lefelé tartó trendjét követően sikerült a márka pozícióit stabilizálni, és az elmúlt évben, illetve az idei első három negyedévben növelni is. 2015 első kilenc hónapjának adatai alapján a New Holland 18,9 százalékos piaci részesedéssel bír a magyar piacon a traktorok tekintetében, és 21 százalékossal a kombájnok esetében.
Milyennek látja a hazai piacot, a gazdák tudatossága vagy az éppen elérhető támogatások befolyásolják jobban?
A mezőgazdasági gépek piacára is jellemző, hogy a vásárlók nem mindig a legracionálisabb döntéseket hozzák meg. Az aktuális támogatások jelentős hatással bírnak, előre is hozhatnak bizonyos beszerzéseket, és későbbre is tolódhatnak ugyanezek, tehát sok esetben nem a gépek műszaki és számviteli amortizációja határozza meg, mikor kerülnek lecserélésre, pótlásra, hanem a támogatások ideje. Ez jól nyomon követhető az elmúlt 15 év statisztikáin, melyekben jól látszódik a támogatások strukturáltsága. Ez jelentős mértékben megnehezíti a mi dolgunkat is, hiszen mi a gépeket "látjuk", azok állapota alapján teszünk ajánlásokat és ajánlatokat az ügyfeleinknek, akik más szempontok alapján hozzák meg a döntéseiket.
A pénzügyek után térjünk át a fenntarthatóság egy másik területére, mégpedig a környezetvédelemre. Milyen fejlesztések, innovációk voltak, vannak és lesznek ezen a téren a mezőgazdaságigép-iparban?
A mezőgazdaságban dolgozó gépek esetében más nagyságrendekről lehet beszélni, mint amivel a legtöbb, szektoron kívüli ember találkozik. Az utakon a száz kilométerenként 10 literes fogyasztást elérő autó már a sokat fogyasztók táborába tartozik, miközben egy traktor vagy kombájn napi 500-800 litert is elhasznál. A megtett távolság ezalatt nem sok, de a működési ideje 24 óra/nap. Az arányok tehát így alakulnak a "hétköznapokhoz" képest. A mezőgazdasági gépek egyébként a kamionos iparágat követik kibocsátási normák tekintetében, hiszen az erőforrások is azonosak, vagy nagyon közel állnak egymáshoz. Jelenleg a 100 lóerőnél erősebb gépek esetében a Tier 4B az előírás, ami a közúti Euro 6 körüli határértékeket jelent. A New Holland kínálatában már 4 évesek az első AdBlue adalékkal és SCR szűrővel szerelt erőforrások, tehát kijelenthető, hogy nemcsak naprakészek, hanem előremutatóak, korukat megelőzőek a környezetvédelmi intézkedések. Azt is érdemes megemlíteni, hogy egy mai motor NOx kibocsátása százada egy 10 évvel ezelőttinek, miközben a teljesítménye és a hatásfoka jelentősen nagyobb.
Mi a helyzet az alternatív hajtóanyagokkal, gondolok itt például a helyben előállítható biodízelre vagy LPG-ra, CNG-re, esetleg elektromos hajtásra?
Valamilyen szinten mindegyik napirenden van, léteznek már hibrid hajtással épített traktorok is, de ezek még csak a kísérleti fázisnál tartanak. A New Holland gépek FPT (Fiat Powertrain) erőforrásokat használnak, csakúgy mint az Iveco haszonjárművek, melyek léteznek gázhajtású változatban is, míg a Diesel-motorjaink már 7-8 éve "biodízelkész" erőforrások, de ennek a hajtóanyagnak a használata nálunk nem igazán elterjedt.
A meghajtó motorokon kívül mi az, ami a hatékonyságot növelni, a környezetterhelést csökkenteni képes?
Ezen a területen egyértelműen a precíziós gazdálkodásnak van nagy jövője. Nem mindegy, hogy egy földterület hányadát műveli meg kétszer a gazda, vagy a GPS-alapú navigációnak köszönhető- en átfedés nélkül, de mégis minden négyzetcentiméterre kiterjedő gazdálkodást folytathat. A nálunk elérhető technológiával 1-2 cm-es pontossággal "talál vissza" a traktor a hónapokkal korábban megművelt területen belül az adott sorba. Mindez annak is köszönhető, hogy a New Holland nagyon sok mindent házon belül fejleszt és gyárt, kevéssé van a beszállítóira utalva, mint például az autó- gyártásban megszokott.
Milyen szerepe lehet a jövőben a drónoknak a mezőgazdaságban, az Agrotec milyen lépésekre készül ezen a téren?
A precíziós gazdálkodás továbbfejlesztésében lehet nagy szerepük, de jelenleg semmilyen szabályozás nem létezik ezzel kapcsolatban, így nem is lehet semerre sem lépni. Például műtrágyázási tervek most is készülnek, de ezekhez az adatok begyűjtése sok időbe telik. Egy drónnal készített felmérés ezt jelentősen lerövidíthetné, sőt, a permetezés pontos helyét is meghatározhatná, amit a GPS vezérelte gép szinte magától el is tudna végezni, de amíg a hatóságok nem mutatnak irányvonalat, addig a fejlesztéseknek sincs értelmük, hiszen könnyen előfordulhat, hogy teljesen más lehetőségek nyílnak meg, mint amire készült az ember. Amíg a háttér nem lesz teljesen egyértelmű, addig nem is lesznek ilyen jellegű beruházások.
Az interjú teljes verziója az "Agrárszektor 2015 - Az 50 legbefolyásosabb személy a magyar agráriumban" című kiadványunkban olvasható.