Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
A világ kombájnpiacán mintegy 15 gyártó van jelen a termékeivel, közülük a legnagyobb multinacionális kombájngyártók (és egyben a legnagyobb fejlesztők is) a John Deere, a Claas, a Versatile/Rosztszelmas, a CNH Industrial (Case IH és New Holland), valamint az AGCO (Challenger, Fendt, Massey Ferguson). A "dobogós" gyártóknál évente 5000-6000 db kombájn gördül le a szalagokról. Az aratógépek ára a technikai paraméterekkel arányosan 30 millió és 150 millió forint között változik.
Növekvő méretek
A magyar mezőgazdaságban mintegy 10 ezer db gabonakombájn szolgál, és évente átlagosan mintegy 300 db új gép áll munkába. Ezek túlnyomó része a Claas, a John Deere, a New Holland és a Case IH márkák modelljeiből áll össze. Elsősorban ezeknek az újdonságait vesszük számba, de előremutató innovációk szempontjából foglalkozunk az AGCO (Massey Ferguson) a Deutz-Fahr és a Versatile/Rostselmas újdonságaival is.
Napjaink gabonakombájn-fejlesztéseit az alábbi tendenciák jellemzik:
- Minden kategóriában nőttek a motorteljesítmények, és új környezeti normás motorok kerültek a kombájnokba. Jelenleg a Tier 4 final/Stage IV károsanyag-kibocsájtási normatívákat teljesítő motorok a jellemzőek, de jövőre már új, Tier 5/Stage V. normás motorok beépítése válik szükségessé.
- Nőttek az áteresztő képességek, a csúcskombájnok (NH CR 10.90) már 100 t/h alapidő alatti szemteljesítményre is képesek.
- Növekedtek a cséplőszerkezetek és a magkiválasztó rendszerek átejtő- és leválasztó felületei, valamint a rostafelületek.
- Minden teljesítménykategóriában nőtt a magtartályok befogadóképessége. A nagy szériában gyártott kombájnoknál a jelenlegi maximum 17,1 m3 (AGCO Ideal 9), de a speciális, csuklós alvázú kombájnoknál (Tribine) már 35 m3-es magtartállyal is lehet találkozni. Ez magával hozta a magtartály ürítő-átrakó csigák teljesítményének növelését is (max. 210 l/s).
- A nagyobb áteresztőképességekkel arányosan nőtt a szalmaszecskázók és terítők teljesítménye.
- A nagyteljesítményű arató-cséplőgépekhez szinte minden gyártó kínál talajkímélő, kézi vezérlésű, vagy automata guminyomás-szabályzót, illetve fele-harmada talajtömörítést gátló gumihevederes járószerkezetet (TerraTrac, TracRide, ProDrive stb.).
- Folyamatosan javul a gabonakombájnok vezetési komfortja, növekszik az automatizáltságuk szintje, csökken a szervizelési igényük. Sok gyártó kínál műholdas gépkövető és távellenőrző, illetve távdiagnosztikai, valamint telemetrikus adatátviteli rendszereket a kombájnjaihoz. Ezek nélkülözhetetlenek a precíziós gazdálkodás megvalósításához.
Claas: 4D szemterítés és automatikus működésszabályozás
A Claas a hagyományos keresztdobos (ezen belül is a többdobos) szalmarázós, valamint a hibrid (APS keresztdobos cséplőrendszer + Roto Plus rotoros magleválasztás) cséplőrendszerű gabonakombájnok legnagyobb gyártója. Az előzőekből 13, az utóbbiakból 7 modellkínálattal van jelen a piacon. A hibrideket egyrotoros (Tucano 560/570) és kétrotoros (Lexion 740/750/760/770/780) magleválasztó berendezéssel is gyártja. A hibrid cséplő-magleválasztó rendszerű kombájnoknál több konstrukciós lehetőség kínálkozik az áteresztőképesség növelésére, ezért is fektet nagyobb hangsúlyt a Claas ezek fejlesztésére. Ezeken kívül több modellnél is növelték a meghajtó motor teljesítményét és a magtartályaik befogadóképességét. A Claas legújabb fejlesztései közé tartozik a Lexion 700-as hibrid kombájnoknál alkalmazott 4D szemterítőrendszer, amely takarólemezek segítségével, egyenletesen teríti el a szalmából kiválasztott magot a magtisztító rostákon, a kombájn különböző dőlésszögű pozíciójában. A szellőzésvezérlő a rostára juttatott levegő mennyiségét szabályozza az arra kerülő magmennyiség függvényében.
Szenzorok ellenőrzik a cséplő, magleválasztó rendszer és a motor terhelését. Kritikus terhelések esetén leállítják a ferdefelhordó terménytovábbítását és a vágóasztal működését, megakadályozva ezzel a cséplőszerkezet eltömődését. A gép a terhelés függvényében automatikusan változtatja a munkasebességet, a vezetőnek nem kell beavatkoznia. A Cruise Pilot nevű rendszer használata akár 10 százalékos teljesítménynövelést is lehetővé tesz. A kombájn komplex irányítására a Claas kétféle rendszert kínál. A Cemos Dialog asszisztencia rendszer figyeli és ellenőrzi a kezelő beállításait, és javaslatokat küld az optimálisabb üzemeléshez. Egy másik, teljesen automatizált rendszer (Cemos Automatic) figyeli a cséplő-, magleválasztó egység működését, illetve a magtisztító-ellenőrző rendszereken keresztül a termény minőségét, és ezeknek megfelelően állítja be a kombájn üzemelési paramétereit. Ez a komplex kombájnvezérlési rendszer nagydíjas lett a tavalyi Agritechnicán Hannoverben és idén januárban az AGROmaschEXPO-n is. Ezek a rendszerek a nagyteljesítményű Claas Lexion 700 hibrid és Lexion 600 szalmarázós kombájncsaládoknál kerülnek alkalmazásra.
John Deere : hatékonyabb előcséplés és lejtőkompenzálás
A John Deere hagyományos keresztdobos (tangenciális) és szalmarázós rendszerű (W és T széria), valamint egyrotoros, axiáldobos cséplő-magleválasztó rendszerű (S-széria) kombájnokat gyárt. Az elmúlt időszakban a kisebb teljesítményű kategóriában (W) bővítette a kisgazdaságok számára a kínálatát, valamint lecserélte a teljes S 600-as rotoros kombájnszériáját nagyobb teljesítményű S 700-as modellcsaládra. A kisgazdaságoknak ajánlott W 330 PTC kombájn háromdobos, horizontális cséplőrendszerrel, öt szalmarázó ládával készül, és 216 lóerős motor működteti. A cséplőrendszernél újdonság az előcséplő dob, amely a cséplés hatékonyságát növeli meg. Nyolc verőléces, 500 mm átmérőjű cséplődobjának szélessége 1110 mm. A szalmarázó felülete 4,8 m2, magtartályának befogadóképessége 5,2 m3 gabona.
A család két nagyobb modellje a W 440 és W 440 PTC hat szalmarázóval rendelkezik. A sima változat kétdobos, a PTC változat háromdobos cséplőrendszerrel és 500 mm átmérőjű, 1330 mm széles cséplődobbal készül. A szalmarázóik felülete 6,3 m2, magtartályaik 6,5 és 7,6 m3 űrtartalmúak. Az új W modellek kétfokozatú szalmaszecskázót tartalmaznak, és hidrosztatikus meghajtású a járószerkezetük. Az új John Deere S 700 csúcsteljesítményű széria öt tagjánál csak kisebb változtatások történtek. Aktív lejtőkompenzáció került a magtisztító szerkezetre, amely kombájn dőlésszögének megfelelően szabályozza a magtisztító rosták működését és szelelőventilátor fordulatszámát. Automata hozammérő és kalibráló rendszer kerül beépítésre a kombájnokba, amely pontosabb hozamtérkép készítést tesz lehetővé.
New Holland: gigateljesítmény
A New Holland tangenciális cséplőrendszerű modelljei a kisüzemek számára 4 és 5 szalmarázós kivitelben, a nagyüzemek számára pedig 5 és 6 szalmarázós kivitelben készülnek. Ezeken kívül szerepel a gyártási palettáján még a legnagyobb teljesítményű kategóriákat képviselő, sokáig egyedülállónak számító, kétrotoros cséplő-magleválasztó rendszerű kombájnszéria (CR) is. A New Holland testvérmárkája, a Case IH pedig kizárólag különböző teljesítményű, egyrotoros AF (Axial Flow) cséplő-magleválasztó rendszerű kombájnokat gyárt (AF 140.-es és 240-es szériák). Az elmúlt két évben a New Holland a legtöbb kombájn szériájánál motorokat cserélt. Jelenleg 700 lóerővel a NH CR 10.90-es modell rendelkezik a világon a legnagyobb motorteljesítménnyel. Teljesen megújult a CX7 és a CX8-as szalmarázós, nagy teljesítményű modellcsaládjuk is. Új, nagyobb teljesítményű, korszerűbb motorok kerültek a kombájnokba, megnövelték a ferdefelhordóik teljesítményét, nagyobb lett a teljes magleválasztó felület (7,7-9,22 m2), nőtt a rostafelület (5,4-6,5 m2) és magtartályaik térfogata is (9,0/10/11,5/12,5 m3). A magtisztító rendszert intelligens vezérléssel látták el, amely összehangoltan dolgozik a terhelésszabályzóval. A többdobos cséplőrendszerbe centrifugál magszeparátor (leválasztó) dobot építettek be. Intelligensebb a kombájnok fedélzeti elektronikája, a legtöbb vezérlés automatikusan történik.
Case IH: rotoros cséplés továbbfejlesztve
A Case IH a világ legnagyobb axiáldobos (rotoros) kombájngyártója. A legtöbb modellt állítja elő két modellcsalád keretében, amelyeknél a cséplő-magleválasztó rotorok geometriájában és méretében van eltérés. Valamennyi modelljében a közelmúltban kifejlesztett hatmodulos, CVT hajtású, AFX rotorkonstrukció, Tri-Swep processor magleválasztó rendszer, Self-Leveling Cleaning rostarendszer és Cross Flow légtisztító található. A kisebb teljesítményű szériákat az AF 5140/6140 és 7140-es modellek képviselik, a nagyobbakat az AF 7240/8240 és 9240es modellek alkotják. A meghajtómotorjaik maximális teljesítménye 350 és 550 LE között változik. A rotoros (Axiál Flow) kombájnok előnye, hogy nedves gabonában tovább képesek dolgozni, mint a szalmarázósok, ilyenkor kisebb szemtöréssel takarítják be a termést. Hátrányuk, hogy jobban törik a szalmát, amely annak betakarításakor hátrányos lehet. A Case IH az idén tervezi bemutatni a legújabb kombájnfejlesztéseit.
AGCO: a legnagyobb cséplőrendszer
Az AGCO öt márkanév alatt kínálja gabonabetakarító kombájnjait. Ezek a Challenger (USA-Kanada, Ausztrália) Fendt és Massey Ferguson (Európa) Laverda (csak Olaszország). Az észak-amerikai piacra gyártja még a Gleaner márkájú, egyedülálló, keresztben elhelyezett forgókosaras, axiáldobos cséplő-magleválasztó rendszerű kombájnjait. Erre a konstrukcióra épül a világ egyetlen csuklós alvázú, 35 m3-es magtartállyal rendelkező Tribine kombájnja is, amelyik 690 lóerős. Magyarországon a Massey Ferguson kombájnjaival van jelen a piacon. (Korábban a Laverda modellek is kaphatók voltak, míg az AGCO fel nem vásárolta a gyárat. Jelenleg csak a márka hazai piacának számító olasz piacon értékesíti azokat.) A legszélesebb arató-cséplőgép portfólióval az AGCO rendelkezik. Tangenciális cséplőszerkezetű kombájnjait 4/5/6 és 8 szalmarázós változatban is gyártja. Szerepelnek a kínálatában "HyPerforma" hibrid cséplőszerkezetű (Fendt X és MF Delta széria) kombájnok, valamint az ebben az évben piacra került Ideal 7 egyrotoros, Ideal 8 és 9 kétrotoros, axiáldobos kombájnok is. Ez utóbbiak Challenger, Fendt és Massey Ferguson márkanevek alatt kerülnek forgalomba, és jelenleg a legújabb kombájnkonstrukciót testesítik meg.
Az AGCO Ideal gabonakombájnjai a legnagyobb méretű, háromlépcsős, rotoros cséplő-magleválasztó rendszerrel rendelkeznek a világon, a maximális motorteljesítményük 451 és 647 LE között változik. A termény egyenletes átadását a rostaszerkezetre két feladású, osztott rendezőasztal végzi. Az Ideal 9 DualHelix kombájn rendelkezik a standard kombájnok közül a legnagyobb, 17,1 m3-es magtartállyal és a legnagyobb teljesítményű (210 l/s) magtartályürítő csigával. Az Ideal kombájnok rendelkeznek a világ egyik legegyszerűbb hajtásrendszerével. Az adapterek automatikus csatlakozását az AutoDock és RFID azonosító rendszer végzi. Szenzor és automatikák gondoskodnak a kombájnok áteresztőképességének maximális kihasználásáról, a betakarításra kerülő szemtermés minőségéről és a veszteség minimalizálásáról.
Rostselmas/Versatile: forgókosaras cséplés
A rosztovi kombájngyár arató-cséplőgépei, a magyarországi kombájnos gabonabetakarítás kezdetétől az 1980-as évekig voltak használatba nagyobb darabszámban. Annak idején a Níva kombájnokból 1,2 millió darabot gyártottak Rosztovban, amely bekerült a Guinness rekordok közé is. Később a hazai technológiai igények meghaladták a konstrukciókat. Közben sokat változott a világ és a rosztovi kombájnok konstrukciója is. A rosztovi kombájngyárat orosz magánvállalkozók privatizálták, a Rostselmas a leányvállalataival együtt felvásárolta a kanadai-amerikai Buhler Industries Inc vállalkozást. A Rostselmas a világ harmadik legnagyobb kombájngyártónak tartja magát, évente 5000 és 6000 db közötti darabszámban állít elő kombájnokat, 70 százalékban, az orosz piacra, Nova, Vector, Acros, RSM, Torum márka nevek alatt, illetve az amerikai és az EU-s piacokra Versatile márkanév alatt. Magyarországon szinte valamennyi típusa kapható, mondhatni barátságos árakon. Előnyük még a rendkívüli univerzalitás: szinte az összes szemestermény betakarítására képesek jó paraméterek mellett.
A Rosztovban készülő kombájnokba amerikai Cummins motorok kerülnek beépítésre 175 és 520 LE közötti teljesítményekkel. Számos nyugati komponensgyártó (Bosch, Claas, Indesit stb.) termékei is megjelennek a kombájnjaikban. A legtöbb modell különböző méretű tangenciális elrendezésű, több dobos cséplő- és szalmarázós magleválasztó szerkezettel készül, a Torum modelleknek viszont egyedülálló, nagyfelületű, forgókosaras, axiáldobos (rotoros) a cséplőszerkezetük, amely fokozatnélküli (Vario) meghajtással rendelkezik. A Versatile RSM 161 két éve jelen van a magyar piacon is. Ez egy hat szalmarázós 380 lóerős típus, a magtartályának térfogata 10,8 m3. A kombájnban megtalálható a cséplőszerkezet-ellenőrző és -szabályzó rendszer (JamControl), az "okos" magtartályürítés, vagy a hangos vezetőtájékoztató rendszer is.
Deutz-Fahr: a megbízható dombvidéki munkatárs
Az SDF Grouphoz tartozó Deutz-Fahr kisebb kombájngyártónak számít. Horvátországban gyártja az európai piacra a hagyományos felépítésű tangenciális cséplőszerkezetű 5 és 6 szalmarázós gabonakombájnjait. Minden modelljében létezik kifejezetten dombvidéki változat is. Az elmúlt évben került piacra egy öt szalmarázós, 320-340 lóerős C 9025 TS/TSB, és egy hat szalmarázós 363-395 lóerős C 9026 TS/TSB típus, amelyek teljes szemkiválasztó felülete 7,36 és 8,8 m2 között, a rostafelületük 5,3 és 8,5 m2 között változik. A magtartályaik befogadóképessége az öt szalmarázós modelleknél 9,5 m3, a hat szalmarázósoknál 10,5 m3. A TS jel a standard kiviteleket, a TSB a lejtőre alkalmas kiviteleket takarja. A teljes C 9000-es szériába az elmúlt évben új, korszerűbb motorok kerültek beépítésre.
Dr. Hajdú József
gépesítési szakértő