6 kihívás, amivel a növényvédőszer-gyártóknak számolniuk kell

Agrárszektor
Az agribusinessglobal.com éves kereskedelmi találkozóján az iparág képviselői együtt gondolják át a növényvédőszer-gyártást és -forgalmazást érő új kihívásokat. Idén hat olyan jelenségre hívták fel a figyelmet, amelyet minden egyes piaci szereplőnek érdemes szem előtt tartania. A gazdákat természetesen ugyanúgy érinti az összes alábbi trend.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

1. A SinoChem és a ChemChina egyesülése

Ha a Chemchina és a Sinochem összeolvad Kínában, akkor egy 100 milliárd dolláros piaci értékű társaság jön létre, amely messze a világ legnagyobb növényvédőszer-gyártójává és -forgalmazójává válik a  piacon. Ehhez még hozzájön a nem régiben megszerzett, 43 milliárd dolláros Syngenta is. A hatóanyagok  jelentős része Kínából érkezik Európába és Amerikába (ahol a formulázások megtörténnek, vagyis a magasabb hozzáadott értékű termék elkészül). A monopol helyzetbe kerülő ChemChina/Sinochem konglomerátum képes lesz a termékek jelentős része felett ellenőrizést gyakorolni. A gyártóknak ezért újra át kell gondolniuk, milyen hatóanyagokból épülnek fel a készítményeik.

2. Elhúzódó konszolidációk az egyesülések után

Látjuk, hogy a cégfúziók (Dow/DuPont, Syngenta/ChemChina, Bayer/Monsanto) sok pénzt és sok időt rabolnak el a vállalkozásoktól. Az elmúlt években lelassult az új molekuklák felfedezése, ehelyett inkább az új formulázásokra koncentráltak a gyártók. Miközben a cégóriások azzal vannak elfoglalva, hogy átfedő tevékenységi köreiket szétválasszák, és soraikat rendezzék, addig a kisebb cégek felcsippentik a piacról leeső morzsákat. A generikus készítményeket gyártók várhatóan rárepülnek a szabadalmak alól felszabaduló hatóanyagok "utángyártására".


3. A glifozátperek hatása

Az ipar és a termelés nem tud egyik pillantról a másikra lemondani a vitatott glifozátról, de nehéz figyelmen kívül hagyni a növekvő ellenállást a gyomirtó irányában. Brazília is megpróbálta betiltani a glifozátot, de mindössze 24 órára sikerült neki. Az iparág azon igyekszik, hogy a bíróságot és a véleményformálókat a tudomány felé terelje az érzelmek helyett - mind hiába. Talán csak idő kérdése, hogy a civil szervezetek észrevegyék: a Bayeren kívül minden más gyártónál is ott van néhány glifozátalapú gyomirtó, csak éppen nem Roundupnak nevezik ezeket. (Magyarországon több mint százféle glifozát hatóanyagú gyomirtót forgalmaznak.) A Bayernek azt tanácsolják az ülés résztvevői, kérje számon a perelőkön a profitvesztésből eredő károkat. A Bayer a maga részéről már azon dolgozik, hogy megtalálja a glifozát elfogadható utódját. 

EZ IS ÉRDEKELHET

4. Az e-kereskedelem elharapódzása

Eddig egyedül a műtrágyákat is forgalmazó Nutriennek jött be az e-kereskedelem, a többi forgalmazó nem keresett ezen a szegmensen - vélekednek a tanácskozás résztvevői. A növényvédőszer-gyártók nem félnek az Amazon.com-tól sem. Mint mondják: ők ha kell, 2 órán belül leszállítják az árut, ezt a netes értékesítő nem tudja megtenni. Másrészt egyre több a biológiai készítmény, amelyek értékesítésekor felhasználási útmutatást is igényel a vevő. A növényvédőszer-forgalmazók hazánkban is összekötik az értékesítést a szaktanácsadással, vagyis erős személyes kapcsolatot tartanak fenn a vásárlókkal. Emiatt ez a veszélyforrás pillanatnyilag kis jelentősségű, de figyelemmel kell kísérni a fejlődését.

5. Precíziós növényvédőszer-kijuttatás

A precíziós technikák terjedése gyorsabban fog végigsöpörni a gazdatársadalmon, mint ahogy az internet használata általánossá vált - vélekedtek a tanácskozás résztvevői. Óriási mennyiségű pénz áramlik a precíziós alkalmazások fejlesztőihez. Hozzátesszük: hamarosan a technikát alkalmazó gazdák is észlelhetik ezt a pénzáramlást a támogatásokban. A növényvédelmi iparágnak részt kell vennie ebben a folyamatban. Új, drónos kijuttatásra alkalmas technológiák kidolgozásával, új szolgáltatásokkal kell fellépnie a piacon. Maguk a drónforgalmazók erre sosem lesznek képesek.


6. A környezet- és fogyasztóvédelem hajtóereje

Nem új dolog, de érdemes megemlíteni a fogyasztók és a környezetvédelmi hatóságok oldalról erősödő nyomást, ami a rovarvilág kíméletére, a talajok és vizek élővilágának védelmére, valamint a szermaradék-mentes élelmiszerek irányába hat. Az egyre kisebb mennyiségben kijuttatható szereknek egyre hatékonyabb fomában kell elérniük a célszervezetet, és egyre ártalmatlanabb vegyületként kell lebomlaniuk. Előtérbe kerülnek a biológiai megoldások, amelyek a felhasználó részéről is nagyobb együttműködést igényelnek. Ez további lökést adhat a gyártók komplex szolgáltatói szerepkörének.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?