Akkora a baj Franciaországban, hogy piaci beavatkozást követelnek a termelők

Akkora a baj Franciaországban, hogy piaci beavatkozást követelnek a termelők

agrarszektor.hu
Az egyszerre nagy mennyiségben piacra kerülő kajsz- és őszibarack, valamint a külpiacokon erősödő verseny miatt azonnal összefogtak a francia szakmaközi szervezetek. A termelés és a nagykereskedelem legfontosabb szereplői ezért egy közös kommunikációs csatornát, fórumot hoztak létre, ami lehetővé teszi a helyzet további alakulásának szoros nyomon követését, valamint a lehető leggyorsabb és legközvetlenebb beavatkozást.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Amikor már a jó termés és a kiváló minőség sem elég: kompetitív nyomás és elégtelen kereslet okoz gondokat az idei nyáron a francia kajszi- és őszibarack ágazatban, ezért az AOP Pêches et Abricots de France országos termelői szervezet ismételten cselekvésre szólította fel a kereskedőket - írja a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács. Ismételten, mivel június elején a Francia Gyümölcstermelők Szövetsége (FNPF, Fédération Nationale des Producteurs de Fruits), valamint a Francia Őszibarack- és Kajszitermelők Szövetsége (AOP Pêches et Abricots de France) már küldött egy levelet a legnagyobb francia kiskereskedelmi láncoknak, amelyben hazai gyümölcs forgalmazására szólították fel őket. A probléma már ekkor körvonalazódni kezdett: az idei szezon kezdete óta nagy mennyiségben érkezett kajszi, őszibarack és nektarin főleg Spanyolországból (ahol a tavalyi borzasztó év után várhatóan 50%-kal nő a termelés), míg a hazai gyümölcsöt a termelők szerint a kereskedők “jóval a termelési költségek alatti áron” értékesítették.

Most az érdekképviseleti szervezetek újra zárják soraikat, és együttesen lépnek fel a kritikussá vált piaci helyzet megoldása érdekében. A hét végén az AOP, az FNPF kiegészülve most már a Francia Zöldség- és Gyümölcs-nagykereskedők Egyesületével is (UNCGFL, Union Nationale du Commerce de Gros en Fruits & Légumes) közös állásfoglalást adott ki, amelyben úgy fogalmaznak, hogy megoldást várnak a jelenleg kialakult “igen aggasztó” helyzetre, amely több okra vezethető vissza. Az egyik, hogy a nehezen kezdődő, több termesztőkörzetet sújtó jégkárok és esőzések miatt csúszó 2023-as szezonban mégis a vártnál nagyobb termést takarítottak be, amely most egyszerre kerül a piacokra. Másrészt több európai ország részéről olyan erős a verseny az uniós piacokon, ami a francia export csökkenését okozza, ez pedig visszahat a belföldi piacra is. Bár a gyümölcsminőség sokkal jobb lett az előzetesen vártnál, a belföldi piaci kereslet önmagában nem elégséges, hogy le lehessen vezetni a boltokba érkező mennyiségeket, különösen, hogy a fogyasztók vásárlóereje is megsínylette az előző bő két éves időszakot. Mindezek az okok együttesen óriási kihívásokkal szembesítik a szektort, és komolyan megkérdőjelezik a francia gyümölcstermesztési ágazat jelenlegi formában történő fenntarthatóságát.

Rövid- és középtávú tervek

Rövid távon a nagykereskedők a hazai beszállítók iránti szolidaritásból a francia gyümölcsöket részesítik előnyben, és ösztönzik a vevők és eladók közötti párbeszédet annak érdekében, hogy mindkét fél igényeit kölcsönösen ki lehessen elégíteni. Különös figyelmet fordítanak a minőségi jellemzőkre és a termelés módját elismerő tanúsítványokra, mint amilyen például a „Vergers écoresponsables” (ökológiai felelősséget vállaló gyümölcsösök), a HVE (Haute Valeur Environnementale, ez Franciaországban a jelenlegi legmagasabb, harmadik szintű agrár-környezetvédelmi tanúsítvány), de egyéb tanúsítványok is számításba jöhetnek a párbeszéd során. Középtávon pedig olyan termékekre kívánnak majd összpontosítani, amelyek egyrészt a fogyasztói igényeknek, másrészt a kiskereskedelem és a közétkeztetés követelményeinek egyaránt megfelelnek.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?