Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Miközben a mezőgazdaságban és az élelmiszeriparban működő vállalkozások életét számos belső és külső probléma nehezíti - időjárási anomáliák, áringadozások embargó, importnyomás, árfolyam-kockázatok stb. - meggyőződésem, hogy mind eltörpül a feketegazdaság okozta halmozódó és összetett károk mögött.
A probléma nem hazai jelenség, sőt vannak az Európai Unióban nálunk jelentősen rosszabb helyzetű tagállamok is. Mégis, annak kapcsán, hogy 2015. január elsejétől 5 százalékra csökken a szarvasmarha, a juh és a kecske "köztes" áfája, érdemes elgondolkodni az adóelkerülés romboló hatásairól az agráriumban.
Mekkora a rejtett gazdaság Magyarországon?
Műfaji adottság, hogy a feketegazdaság méretéről kevés információval rendelkezünk. Két forrás segít helyén értékelni a problémát. Az egyik az Európai Unió nemrégiben közzétett tanulmánya arról, hogy mennyi forgalmi adótól eshettek el a tagállamok. E szerint Magyarország 2012-ben mintegy 3700 milliárd forint áfát szedhetett volna be. Ezzel szemben a tényleges bevétel 2800 milliárd forint volt. A kettő közötti különbség (900 milliárd Ft) alapján csaknem 25 százalékos a be nem szedett adó aránya. Ennél hatékonyabban szedi be az áfát Hollandia, Finnország, Luxemburg, ahol 5-6 százalék mindössze a különbség. Nálunk rosszabb az arány például Romániában (44%) Szlovákiában (39%) Litvániában (36%). Az Európai Unió a tagállamok egyeztetett fellépését sürgeti a visszaélések ellen.
A másik forrás az Agrárgazdasági Kutató Intézet idei tanulmánya, amely a rejtett gazdaság élelmiszer-termelésben való szerepét vizsgálja. E szerint Magyarország az európai középmezőnyben van a rejtett gazdaság GDP-hez viszonyított aránya tekintetében (a 2013. évi becslés 22,1%). Becslésük szerint, az élelmiszergazdaságban 32,5-49,9 százalék között van a rejtett gazdaság aránya.
A különböző mezőgazdasági, élelmiszeripari szakmai, szakmaközi szervezetek nyilatkozataiban szintén 30 és 50 százalékos feketegazdasági arányokkal találkozunk, mint szakmai becslés. Könnyen belátható, hogy ezen arányok jelentős mérséklése mekkora versenyképesség-javulást tudna okozni. E szintek kialakulásának hátterében súlyos morális, társadalmi, adózási, piaci, gazdasági problémákkal találkozunk. A helyzet összetettsége és mélysége egyértelművé teszi, hogy elhúzódó kezelésre kell felkészülni. Ugyanakkor az is látszik, hogy mivel ez az első számú probléma az élelmiszergazdaságban, e téren lehet a legnagyobb sikereket is elérni. Másképp fogalmazva, létkérdés, a fejlődés, adottságaink kihasználásának kemény akadálya a feketegazdaság. A mezőgazdaságba jutó igen komoly támogatási összegek hasznosulásának is ez a legerősebb gátja. E tekintetben az évtizedből hátra lévő évek igen nagy jelentőségűek. Ha nem sikerül a várható támogatás-csökkenésekre felkészülni, olyan versenyképes üzemi és termelési szerkezetű mezőgazdaságot, élelmiszeripart kialakítani, amelyet nem tart gúzsban a feketegazdaság, akkor hosszú időre elbúcsúzhatunk a fenntartható fejlődéstől az agrárgazdaságban.
Erőfeszítések az agrárpiacok fehérítése érdekében
Mindezek fényében kell értékelnünk azokat az erőfeszítéséket, amelyek az utóbbi időben történnek az agrárpiacok fehérítése terén. Ezek közé tartozik a most asztalon lévő tervezet: az élő- és félsertésre vonatkozó áfa csökkentésének mintájára tovább bővíti a kormány az adókedvezményt.
Ezt az intézkedést sem szabad önmagában vizsgálni. Jól érzékelhető ugyanis, hogy egy olyan csomag része, amely több ponton próbálja gátolni a feketegazdaság működését. Önmagában a forgalmi adó csökkentésének kiterjesztése a sertés után más nagy testű állatokra nemzetgazdasági szempontból nem nagy jelentőségű, de egyrészt azt mutatja, hogy kedvezőek a tapasztalatok a sertés és félsertés kapcsán, másrészt, hogy a kormány folytatja a mezőgazdasági áfa-csökkentést. A kis lépések jelzik a szűk költségvetési mozgásteret is.
A marha, juh és kecske piacán azokra a kedvező hatásokra számítok az áfa csökkentésének hatására, amelyeket már a sertés piacán is érzékelni lehet. Ezek az állatforgalom fehéredése, az élőállat-import motivációinak csökkenése, tér az állomány növekedéséhez. Ezeket a hatásokat fogják erősíteni a csomag további elemei, mint például az elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszert (Trade Controll) bevezetése, vagy az adóhatóság adóbehajtási hatékonyságának emelése, a havi áfa-bevallások kiterjesztése, vagy a tételes áfaösszesítő összeghatárának egymillió forintra való csökkentése. Mivel jellemzően nemzetközileg szervezett visszaélésekről van szó, a környező országok adóhivatalaival való együttműködés szélesítése is fontos része a csomagnak. Ez is alátámasztja, hogy korántsem hazai sajátság a forgalmi adó meg nem fizetése.
Továbbra is meggyőződésem, hogy a feketegazdaság visszaszorulása nem várható egyetlen tényező, a forgalmi adó mérséklésétől. Komplexen, a motivációk mérséklése, a kockázatok növelése által lehet elérni, hogy többen válasszák a legális utakat az élelmiszer termékláncban is.
Álljon itt végül példaként a - visszaélésektől hangos - dobozos tejek piaca. Ezen a piacon, elsősorban a kormányzati intézkedések hatására, jelentősen emelkedett a hazai piaci szereplők élettere. Akik emiatt bővíteni tudták kapacitásaikat és biztosabb piacot jelentenek a tejtermelők számára.
Fórián Zoltán
vezető agrárszakértő
Takarékbank Zrt.
Agrár Központ