2024. november 21. csütörtök Olivér
Durva áremelés jöhet a hazai boltokban: nincs választása a baromfiiparnak, lépnie kell

Durva áremelés jöhet a hazai boltokban: nincs választása a baromfiiparnak, lépnie kell

Rendkívül nehéz helyzetbe sodorta a hazai baromfiágazatot a takarmányárak növekedése, a drágulás mostanra olyan súlyos problémákat szült a szektorban, hogy a piaci szereplőknek muszáj a teljes termékpályán végig vinniük az áremelkedést és a kereskedelemben érvényesíteni azt - mondta az Agrárszektornak Volosinovszki János, a Hungerit Zrt. vezérigazgatója. Hozzátette, ez utóbbit nem egyszerű megvalósítani, ha ugyanis az egekbe emelkedne a magyar baromfi ára, akkor olcsóbb lengyel import áru áramlana a boltokba, így ez a hatás jelentősen féken tartja a hazai árakat. A szakemberrel többek között arról is beszélgettünk, hogyan lehetne növelni az ágazat versenyképességét, mit lehetne tenni a fellendítése érdekében, de szó volt arról is, milyen fejlesztések, illetve beruházások várhatók a Hungerit táján a következő években.

Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!

Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...

Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!

Ha a koronavírus-járvány és a madárinfluenza nem lett volna elég, most az egekben lévő takarmányárakkal kell megküzdenie a hazai baromfiágazatnak. Hogyan érintette a Hungerit Zrt.-t ez a három negatív tényező, milyen tapasztalatokkal és tervekkel vágott neki a cég a 2021-es évnek ezen hatások árnyékában? 

A koronavírus-járvánnyal már több mint egy éve együtt élünk, a különböző hullámoknak más és más volt a hatása gazdasági szempontból. Az első hullámnál egy rendkívül drasztikus forgalomnövekedés volt tapasztalható, a második, harmadik hullám pedig egy visszafogottabb növekedést eredményezett. Azt, hogy melyik vállalkozásra milyen hatással volt a járvány, nagyban befolyásolja, hogy milyen a cég értékesítési csatorna-összetétele. Azok a szereplők, akiknél a HORECA-szektor, illetve a közétkeztetés aránya lényegesen magasabb, nagyon rosszul jártak, hiszen ez a piac rendkívül beszűkült, ugyanakkor azokat a cégeket, amelyek ezen a piacon nincsenek jelen, kevésbé érintette a járvány. Ez általánosságban igaz minden szektorra, így a baromfiágazatra is.

A baromfiágazat esetében Magyarországon az önellátottsági szint meghaladja a fogyasztási szintet, 130 százalékon vagyunk, a feldolgozás 30 százaléka export piacokon értékesül. Emellett kiemelkedő a HORECA-szektor felhasználása is, ez utóbbi azonban a járvány hatására töredékére csökkent, így 2020-ban túlkínálat alakult ki a baromfipiacon. Ezt fokozta a madárinfluenza miatt a harmadik országokba történő exportkorlátozás. Emiatt volt egy jelentős árcsökkenés az őszi időszakban.

A madárinfluenza sajnos egy visszatérő dolog, 15 éve küzd vele a magyar baromfiágazat. A 2005-2006-os első megjelenésekor általános hisztéria alakult ki, és drasztikusan visszaszorult a szárnyasok fogyasztása, mára a vásárlók tisztában vannak azzal, hogy közvetlen humán egészségügyi kockázatot nem jelent a járvány, így a keresletet már egyáltalán nem befolyásolja a vírus megjelenése. A járvány ma döntően a baromfiágazat szereplőit, közvetlenül a mezőgazdaságot és közvetve a feldolgozókat sújtja. Amikor megjelenik a betegség, abban a pillanatban életbe lépnek a járványvédelmi előírások, amelyek következtében az érintett és a védelmi körzetben lévő telepek sajnos ellehetetlenülnek, a feldolgozók pedig élőáru alap nélkül maradhatnak. A madárinfluenzának emellett fontos külkereskedelmi vonzata is van, hatására ugyanis a harmadik országok irányába exportkorlátozások lépnek életbe, ami túlkínálatot eredményezhet az uniós és ezen belül a belföldi piacon. Összességében elmondható tehát, hogy a baromfiipar egy nagyon nehéz éven van túl, hiszen a csirkénél általános túltermelés alakult ki, míg a kacsánál a kieső állomány miatt jelentős hiány lépett fel. Ha a madárinfluenza és a koronavírus-járvány nem lenne elég, a takarmányárak növekedése is óriási problémát jelent az ágazat számára, hiszen nagyban befolyásolja az élő áru felvásárlási árát, ami a Hungerit költségszerkezetében például 70 százalékos nagyságrendben van jelen. Ezen hatások árnyékában visszafogottabban vágtunk neki az idei évnek, és igyekeztünk a koronavírus hatását is beépíteni a terveinkbe. Ugyanakkor a baromfiinfluenzával nem lehet tervezni, ha megjelenik, hatalmas károkat tud okozni nemcsak egy cég életében, de ágazati szinten is.

Volosinovszki János

A gabonaárak, és ezáltal a takarmányárak növekedése még mindig nem állt meg. Mit gondol, milyen hatással lehet a drágulás hosszú és rövid távon a baromfiszektorra nézve?

A gabonaárak átlagosan körülbelül 60-70 százalékkal emelkedtek egy év alatt, ami a takarmányárakban 40 százalékos drágulást eredményezett. A takarmányozás költsége a baromfitenyésztésnél is a legnagyobb önköltségtétel, így az élőállat árának emelkedése gazdasági törvényszerűség. Ennek pedig be kell épülnie a fogyasztói árakba. A kereskedelmi partnereknek is be kell látniuk, hogy itt a költségek növekedése egyértelmű, nem az állattenyésztők vagy a feldolgozók profitéhségéről van szó, hanem arról, hogy a gazdasági túlélés érdekében be kell építeni a növekvő költségeket a fogyasztói árba. Szükség van a kereskedelmi partnerek és a fogyasztók megértésére, empátiájára. Nem lehet cél, hogy a magyar állattenyésztés, ezen belül a baromfiágazat teljesítménye jelentősen csökkenjen amiatt, mert az önköltség-növekedést nem tudja átadni a fogyasztók felé. 

A hazai baromfiágazatot szinte minden évben sújtja valamilyen probléma. A Hungerit vezérigazgatójaként mit gondol, hogyan lehetne növelni a szektor versenyképességét, illetve mit lehetne tenni a fellendítése érdekében?

A koronavírus-járványra nem tudunk hatással lenni, a madárinfluenzával szemben azonban valamilyen szinten fel lehet lépni. Fontos például, hogy a termelők telepeinek műszaki állapota úgy legyen kialakítva, hogy a szárnyasok védettek legyenek a járvánnyal szemben. A legkritikusabbak a félintenzív tartásban lévő kacsatelepek, ahol át kell állni a zárt tartásra, aminek komoly beruházási igénye van.

Megoldás lenne, ha célzottan a madárinfluenza elleni védelemre szolgálóan lennének kiírva olyan támogatások, amelyek elősegítik a beruházásokat az állományok biológiai védelme érdekében. Emellett nagyon fontos a hatóság drasztikus fellépése valamennyi szereplővel és állattartó teleppel szemben. Szigorú kontrollellenőrzéseket kellene lefolytatni, és amely telepeken nem tartják be a követelményeket, amik szükségesek ahhoz, hogy a telep elkerülje ezt a betegséget, ott mérlegelni kell a kártalanításra vonatkozó állami támogatást.

A Hungeritnél nagyon fontos a vírus elleni védekezés során a dolgozók oktatása, valamint a felállított biológiai védelemmel kapcsolatos standardok betartatása és szigorú kontrollja. A szektor versenyképességét egyértelműen optimális telep- és vágóhídméret kialakításával, valamint technológiai korszerűsítéssel lehet növelni. A baromfiiparnak nagyon magas a munkaerő-igénye, a folyamatosan emelkedő bérek azonban egyre növekvő költségeket eredményeznek. A fogyasztói árak ugyanakkor évek óta nem változnak, ha jelentős áremelkedést indukálnánk, könnyen lehet, hogy beáramlana az országba az olcsó - elsősorban lengyel - import baromfi, így ez a hatás jelentősen féken tartja a magyar árakat. A külföldi alternatíva tehát komoly visszatartó erő, ami megakadályozza, hogy az egekbe emelkedjen a hazai szárnyas ára,így a jelenlegi helyzeten csak a hatékonyság növelésével lehet úrrá lenni.

A Hungerit hogyan élte meg az utóbbi válságos időszakot? Milyen módon tud a cég megbírkózni az ágazatot érintő sok problémával?

A cég számára viszonylag jól indult a 2021-es év, az első negyedévben sikerült teljesítenünk a tervszámainkat, a kérdés most az, hogy a második negyedévben is megmarad-e ez a pozitív tendencia. A takarmányárak emelkedése a Hungeritre is komoly hatással van, ezzel párhuzamosan azonban vannak egyéb tényezők is, amelyek befolyásolják a piac működését. Ilyen például, hogy idén is nőtt a minimálbér, elszabadultak az üzemanyagárak, emellett a csomagolóanyag-árak is borzasztóan magasan vannak.

Mindezek fényében, a teljes termékpályán végighaladó áremelés megkerülhetetlen, mert ha ez megreked nálunk, a feldolgozóknál, akkor nagyon nehéz helyzetbe fogunk kerülni. Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy a hatékonyság meghatározó tényező ebben az iparágban, a baromfiágazatban egyszerűen nem lehet kicsiben csinálni a termeltetést és a feldolgozást.

Mit tapasztaltak, változtak a fogyasztói szokások a koronavírus-járvány hatására? Ha igen, milyen módon tud/tudott ezekre az átalakulásokra reagálni a Hungerit?

Érzékeltünk változást, a kényelmi kategóriában, ahová például a panírozott termékeink is tartoznak, két számjegyű növekedés következett be. Ennek az az oka, hogy a home office miatt az otthoni fogyasztás nagyságrendje megnőtt, az irodaházakban bezártak a menzák, és a gyorsétel-fogyasztás került előtérbe. Szerencsés helyzetben vagyunk, mert idén zárul le két beruházásunk is, az egyik egy új panírüzemi beruházás, amely a tervek szerint 30 százalékos kapacitásnövekedést eredményez majd, a másik a készételüzem indulása, amely szintén a megváltozott fogyasztói szokások kiszolgálását segíti majd.

2020-ban komoly mezőgazdasági és élelmiszeripari beruházások valósultak meg a Hungeritnél, hogyan, milyen tervekkel készültek 2021-re? Milyen fejlesztések, illetve beruházások várhatók a cég táján a következő években

Vannak rövid és hosszú távú elképzeléseink is, utóbbiak 10 éves nagyságrendig terjednek. Ezek között szerepel a víziszárnyas-feldolgozó rekonstrukciója, egy nagy kapacitású zöldmezős csirkevágóhíd létrehozása, valamint tervezzük az állattartó telepeink számának növelését is. A rövid távú tervek egyike a panírüzem fejlesztése, amely augusztusban kerül átadásra, illetve a telepek korszerűsítése, a hatékonyság javítása és a madárinfluenza elleni maximális védekezés kivitelezése.

Most folyik épp egy 3 éves stratégiai terv megalkotása a Hungeritnél, aminek keretében szeretnénk összefoglalni az erre az időszakra vonatkozó elképzeléseinket és a megfelelő irányba terelni a céget. Ez magában foglalja a piackutatástól kezdve a jelenlegi piaci részesedésünk és termék portfóliónk felmérését, és ezek alapján határozzuk majd meg, hogy milyen lépéseket szándékozunk tenni a jövőben.

A magyarok jellemzően nem fogyasztanak sok víziszárnyast. Mi a cél a feldolgozó rekonstrukciójával, ezzel a fejlesztéssel a hazai vagy inkább a külföldi piacra terveznek?

A víziszárnyasok esetében jelenleg valóban az exportpiacok a jelentősek, jól látszik azonban, hogy az utóbbi időben egyre nyitottabbak a hazai fogyasztók a kacsára, így ennél a szárnyasnál belföldre és külföldre is egyaránt tervezünk. A víziszárnyas piacon belül a liba egy speciális szegmens, a legnagyobb kultúrája Németországban van, Magyarországon a libafogyasztás például csak Márton-napkor és karácsonykor fordul elő, egyéb időszakokban szinte egyáltalán nem. A kacsafogyasztás gyakorisága ezzel szemben kezd növekedni a hazai gasztronómiában, és - habár vannak olyan periódusok, ünnepek, amikor népszerűbb - jellemzően azonban egész évben jelen van a hazai boltokban.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
Állattenyésztés

Ki szeretne drágább csirkét venni?

A broilercsirkék tartása drámai fejlődésen ment keresztül, jelenleg azonban egyre növekvő ellenérzéseket vált ki a társadalomban.

FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Kistermelőknek és fiatal gazdáknak most 50% kedvezménnyel! Decemberben ismét Agrárszektor konferencia!
EZT OLVASTAD MÁR?