Makro adatok a gazda szemével: Hazai jégkrémgyártás - hat-e a járvány, vagy éppen ellenkezőleg, bővülnek a piaci lehetőségek?

Makro adatok a gazda szemével: Hazai jégkrémgyártás - hat-e a járvány, vagy éppen ellenkezőleg, bővülnek a piaci lehetőségek?

Takarék Agrár24
A hazai köznyelvben a nyári jeges finomságot általában fagylaltként említjük, ezért az elején érdemes tisztázni a fagylalt és jégkrém közötti különbséget - a NÉBIH fogalmi meghatározása alapján.

Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!

Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...

Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!

A fagylalt cukrászati technológiával, speciális fagyasztással, jellemzően a fogyasztás helyszínén készülő, vendéglátó-ipari termék. A jégkrém pedig üzemi körülmények között, meghatározott összetevőkből hőkezeléssel, zárt technológiával, rendszerint homogénezéssel, szükség szerint érleléssel és hűtött állapotban végzett habosítással, majd fagyasztással készül. A jégkrémmel kapcsolatos fogyasztói elvárásokat a Magyar Élelmiszerkönyv tartalmazza.

A jégkrémgyártás a hazai élelmiszeriparon belül talán az egyik legkoncentráltabb szakágazat, a hazai gyártást gyakorlatilag két cég dominálja. A legjelentősebb hazai jégkrémgyártó az Unilever veszprémi jégkrémgyára, a veol.hu cikke alapján a gyár kapacitása évi 75 millió liter és az előállított termékek kb. 70%-át Európa több mint 20 országába szállítják. A másik jelentős hazai jégkrémgyártó az Eispro, amely szintén jelentős export értékesítéssel rendelkezik, de a nyilvánosan elérhető adatok alapján az árbevétele az elmúlt években csökkenő tendenciát mutat. Az AKI 2016-os élelmiszeripari tanulmánya alapján a horvát tulajdonban lévő Ledo is rendelkezett még korábban hazai jégkrémgyárral, de 2013-ban költségtakarékossági okokból a cég a gyártósorát Zágrábba telepítette - termékei ugyanakkor továbbra is megtalálhatóak a magyar piacon. A jégkrémgyártásban is a legismertebb márkák multinacionális gyárak kezében vannak, a Mordor Intelligence adatai alapján az európai piacon a két legjelentősebb szereplő az Unilever és a Nestlé.

Európában - a statista.com adatai alapján - a legnagyobb jégkrém fogyasztás az északi országokra jellemző, mellettük még Belgium és Olaszország emelhető ki - ezen országokban a jégkrém fogyasztás évi 7-8 kg/fő körül alakul, míg a legalacsonyabb Svájcban és Ausztriában (évi 2-3 kg/fő). A közép-kelet-európai országokra, így hazánkra is a nagyságrendileg évi 4-5 kg/fő jégkrém fogyasztás jellemző. Az európai piac folyamatosan bővül, a Mordor Intelligence becslése szerint az elkövetkező években nagyságrendileg évi 5%-kal növekedhet - a koronavírus idén akár átmeneti visszaesést hozhat a piacon, de ez jobban érinti a fagylalt gyártókat a gasztro szegmensen keresztül, mint a jégkrém gyártókat. A jégkrém fogyasztásra is jellemző a szezonalitás, viszont kevésbé olyan mértékben mint a fagylalt esetében, de például az északi - nagyobb jégkrém fogyasztó - országokban alapvetően nincs szezonalitása a jégkrém fogyasztásnak. A KSH adatai alapján a hazai piac is dinamikusan bővül - a fagylalt, jégkrém esetében az egy főre jutó kiadás 2010-2018 között éves átlagban közel 12%-kal emelkedett.

forrás: KSH, Takarékbank Agrárcentrum szerkesztés

A KSH adatai alapján a jégkrém, fagylalt külkereskedelmünk vegyes képet mutat: az elmúlt években az import mennyisége folyamatosan emelkedett, miközben az exportunk csökkenő pályán mozgott - legnagyobb visszaesés a Nagy-Britanniába irányuló exportban volt, amely 2015-2019 között kevesebb mint harmadára esett vissza. A határparitásos árak tekintetében az exportunk közel 50%-kal magasabb, azaz feltételezhetően a kivitelünk magasabb minőségű termékekből áll. A kivitelünk értéke nagyságrendileg évi 100 millió EUR, míg az import ennek közel fele.

A KSH 2020 első féléves külkereskedelmi adatai alapján ugyanakkor fordulat következett be - az exportunk mennyiségben jelentősen növekedett (+16-17%) az előző évhez képest, míg az import mennyisége nagyságrendileg változatlan maradt.

A koronavírus hatása miatt várhatóan gyengébb idei év ellenére a hazai jégkrémgyártók jövő évi kilátásai kedvezőek - az elmúlt időszakban gyengülő HUF/EUR árfolyam ugyanis drágítja és kiszorítja az import jégkrémeket, az export versenyképességét pedig folyamatosan javítja. A következő évben a gasztro szegmens is feltételezhetően sokkal jobb helyzetben lesz mint idén, de az időjárás is kegyes az ágazattal - a globális felmelegedés következtében az egyre gyakoribb nyári hőhullámok szintén támogatják a nyári, hűsítő jégkrémfogyasztást. A hazai jégkrémgyártóknak a termékinnováció mellett az egyre inkább előtérbe kerülő egészségtudatos táplálkozásra vonatkozó fogyasztói igények kielégítésére is érdemes minél nagyobb figyelmet szentelni.

Írta: Magyar Attila - Takarékbank Agrárcentrum

Támogatott tartalom! A cikk megjelenését a Takarékbank támogatta.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
Állattenyésztés

Ki szeretne drágább csirkét venni?

A broilercsirkék tartása drámai fejlődésen ment keresztül, jelenleg azonban egyre növekvő ellenérzéseket vált ki a társadalomban.

FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Kistermelőknek és fiatal gazdáknak most 50% kedvezménnyel! Decemberben ismét Agrárszektor konferencia!
EZT OLVASTAD MÁR?