Idén először 3 napos az Agrárszektor 2024 konferencia!
A Portfolio Csoport év végi Agrárszektor Konferenciája ma már az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény a hazai agrárgazdaságban. A rendezvény exkluzivitását és különlegességét az adja, hogy egyedülállóan átfogó és részletes módon jeleníti meg a mező- és élelmiszergazdaságot érintő legaktuálisabb témákat. A rendezvényre idén először konferencia előesttel is készülünk!
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
A tavalyi évre jellemző gabonaár-emelkedések idén sem torpantak meg. Jelenleg kétszer annyiba kerül egy tonna búza, mint egy évvel ezelőtt ugyanebben az időszakban. Raskó György, agrárközgazdász szerint a pékségekben már olyan termékek ára is emelkedik, ahol azt a piac nem is indokolná - olvasható az Infostart oldalán.
- fogalmazott Raskó György.
A szakember úgy látja, egyértelmű, hogy a spekuláció hajtja fel az árakat. A portál jelezte, hogy a Gabonafeldolgozók Szövetségének tagozati elnökétől származó információi szerint vannak olyan ágazati szereplők, akik szándékosan visszatartják, azaz nem értékesítik a búzájukat, mert így egy év alatt akár 3-4 évnyi profittal is számolhatnak. Hogy ez lehet-e az a spekuláció, amire most sokan gondolnak a búzánál, arról Raskó György azt mondta, a magyarok is spekulálnak, de a világpiaci szereplők is hasonlóképpen gondolkodnak.
- részletezte Raskó György.
Arra azonban számítani lehet, hogy ezen mesterségesen generált folyamat idején a világon mindenütt magasabb lesz az infláció, amely így végül hamarosan a fogyasztói árakban is jelentkezni fog, mivel a pékek, pékségek is drágábban juthatnak liszthez. Az agrárközgazdász úgy látja, az alapanyag kevesebb mint 20%-a az árnak, miközben a többi összetevő is drágult a sütőiparban: az energiaárak és a munkaerőköltségek is emelkedtek. Raskó György szerint azonban olyan mértékű áremelésre, mint amilyen tavaly ősszel volt, idén nem kell számítani. Arról, hogy a pékségekben miért lehet mégis hétről hétre akár 10-20%-os drágulást tapasztalni, a szakember azt mondta: ha a kereskedő azt olvassa vagy hallja, hogy "inflációs várakozások vannak" az emberekben, akkor olyan termékkörökben is drágít, ahol egyébként nem lenne rá szükség.