Egyre többen mondanak le erről az élelmiszerről: pedig régen kapkodtak érte

Egyre többen mondanak le erről az élelmiszerről: pedig régen kapkodtak érte

agrarszektor.hu
Az emberiség azon része, amely megteheti, rendszeresen fogyaszt húst és hústermékeket, a kereslet ezen élelmiszerek iránt pedig egyre növekszik. A világ húsiparának értéke 2022-ben valamivel több mint 960 milliárd amerikai dollár volt, ami 2027-re várhatóan 1000 milliárd dollár fölé fog emelkedni. Mindazonáltal Európában mintha ezekkel a trendekkel ellentétes folyamatok játszódnának le, és csökkenne a különféle húsok fogyasztása, amelyek helyét fokozatosan átvehetik az alternatív fehérjeforrások. De vajon valóban így van? Mi az igazság a világ, Európa és Magyarország húsfogyasztási szokásairól?

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Az Európai Unió a világ negyedik legnagyobb marha- és borjúhús-, valamint a negyedik legnagyobb csirkehústermelője, a húsexportban azonban ennek ellenére nem tölt be vezető szerepet. Az olyan országok, mint például Brazília, az Egyesült Államok és India körülbelül 4-8-szor több marhahúst exportálnak, mint az EU - olvasható a Statista elemzésében. Az uniós tagállamokön belül Németország tölti be a vezető szerepet a hústermelésben, bár az utóbbi időszakban egyre több olyan hír látott napvilágot, amely szerint a német húsipar komoly gondokkal küszködik.

Mennyi húst fogyasztanak Európában?

Az európai országok húsfogyasztása az elemzéek szerint 2022-ben körülbelül 38-62 kilogramm között mozgott fejenként, egy főre vetítve Németországban fogyasztották a legtöbb húst, azt is sertéshúsból. Az Európai Unió lakossága a tavalyi év során mintegy 6,4 millió tonna marha- és borjúhúst fogyasztott el, ezzel pedig - a fogyasztás mennyiségét tekintve - a negyedik helyre került a világon. A szakértők szerint ugyanakkor a marhahús ára 2024-re várhatóan csökkenni fog.

Egyre inkább elfordulnak az európaiak a húsoktól

A vegetarianizmus és a veganizmus az utóbbi években több okból is egyre népszerűbbé vált. Az éghajlattal, az egészséggel és az állatjóléttel kapcsolatos aggályok csak néhány olyan tényező, amely a fogyasztókat a főként vagy kizárólag növényi alapú étrendre való áttérésre készteti. Számos húsipari vállalat kezdett növényi alapú húspótló termékeket gyártani, hogy stabilan megállja a helyét a piacon. Az Európai Unióban a húspótlók fogyasztási volumene az előrejelzések szerint az elkövetkező években növekedni fog, és 2028-ra eléri a 178,8 millió kilogrammot, azaz 178,8 ezer tonna húspótlót. A felmérések szerint az európai országokban egyre több fiatal fordul a vegán és vegetáriánus étrend felé: Németországban, Lengyelországban és Franciaországban a 18 és 29 év közötti felnőtteknek már több mint 5%-a vegetáriánus. A szakértők szerint éppen ezért a növényi eredetű helyettesítő termékek térnyerésének tendenciája valószínűleg folytatódni fog a következő időszakban is.

Ez azonban korántsem tekinthető általános trendnek, ugyanis egy friss felmérés szerint a vásárlók megközelítőleg 60%-a a következő fél év során növeli, vagy növelni kívánja a növényi eredetű termékek fogyasztását, míg a maradék 40% épp ellenkezőleg, csökkenteni tervezi az alternatív hústermékek fogyasztását. A felmérést Írországban, az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban végezte el a Strong Roots nevű, növényi alapú élelmiszereket előállító és forgalmazó vállalat, 1000 fő bevonásával - írta meg az Agriland. Külön érdekesség, hogy a válaszadók 51%-a saját bevallása szerint inkább hagyományos húsokat fogyaszt, 47%-uk pedig úgy nyilatkozott, hogy nem szereti a "hamis húsok" ízét. Emellett több mint egyharmaduk tart attól, hogy ezek az élelmiszerek túlságosan feldolgozottak, míg 36%-uk a mesterséges adalékanyagok miatt aggódnak. A felmérés ugyanakkor arra az eredményre jutott, hogy a fogyasztók továbbra is meg fogják vásárolni ezeket a növényi alapú hamburgereket, a mikrózható vagy készételeket és a fagyasztott zöldségeket.

Mi a helyzet az alternatív húsokkal?

Az alternatív húsok iránti étvágy csökkenése ellenére a megkérdezett vásárlók csaknem fele "klímatudatos", és hajlamosabb olyan márkákból vásárolni, amelyek a címkén feltüntetik a szénlábnyomra vonatkozó információkat. Ennek a változásnak a fő hajtóerejét a fiatalabb vásárlók jelentik, mivel ők 20%-kal nagyobb valószínűséggel vásárolnak a szén-dioxid-címkével ellátott márkáktól. A felmérésből az is kiderült, hogy a fogyasztók felét összezavarják a címkék, és nem biztosak abban, hogy egy termék tartalmaz-e állati eredetű összetevőket, vagy sem. A fogyasztók egyformán megosztottak abban a kérdésben, hogy a növényi alapú termékek vásárlása segíthet-e pénzt megtakarítani az élelmiszer-számlán: azoknak, akik következő hónapban a növényi alapú termékek fogyasztásának növelését tervezik, közel 20%-a a megélhetési költségek emelkedése miatt döntene így.

Az alternatív húsbuborék kipukkadt. A felmérésünk eredményei azt mutatják, hogy a fogyasztóknak elegük van az adalékanyagokkal teli, túlságosan feldolgozott élelmiszerekből, még akkor is, ha azok növényi alapúak

- mondta Samuel Dennigan, a Strong Roots vezérigazgatója és alapítója.

A szakember szerint jelentős elmozdulást látható abba az irányba, hogy a fogyasztók a teljes növényi eredetű, tápanyagokban gazdag élelmiszereket részesítik előnyben, amelyek összetevőinek listája nem kilométeres hosszúságú. Samuel Dennigan szerint a növényi alapú élelmiszereket gyártó cégek egykor a műhúst a klímaválság megoldásának vagy a vegánság kapujának hirdették, de ez egy új korszak, és

a "növényi alapú 3.0", olyan lehetőségek létrehozására kell összpontosítanunk, amelyek áthidalják az íz, az egészség és a fenntarthatóság terén azt a szakadékot, amelyet a műhústermékek nem tudnak kielégíteni.

Magyarországon is egyre népszerűbbek ezek az élelmiszerek

A magyar fogyasztók sem közömbösek a növényi eredetű élelmiszerekre: a Danone által májusban közzétett felmérés szerint Magyarországon is egyre növekszik a növényi alapú termékek népszerűsége. Mint írták, szinte minden ötödik (19%) fogyasztó alkalmanként tudatosan is helyettesíti a hús- vagy tejalapú ételeket növényi alternatívákkal, 8%-uk heti egy alkalomnál is kevesebbszer fogyaszt húst. Ezzel párhuzamosan emelkedik a növényi alapú élelmiszerek iránti igény, a 18-24 év közötti fiatalok 73%-a keresi a növényi alapú alternatívákat a hús helyett.

A kutatás eredménye szerint a fő motivációs tényező az egészség megőrzése, de a megkérdezettek alig 8%-a hivatkozott kimondottan egészségi okokra, például allergiára. A fogyasztók egyharmada környezeti, fenntarthatósági kérdéseket is mérlegel vásárláskor. Szakértők szerint az állati eredetű termékek legalább részben növényi alapú élelmiszerekkel történő helyettesítése nélkül aligha érhetők el a klímacélok.

Mindezek ellenére mégis azt lehet mondani, hogy a magyar inkább húsfogyasztó nemzet. A Pápai Hús Kft. tudatos táplálkozással és húsfogyasztással kapcsolatos, több mint 4000 ember bevonásával készített kutatásából egyértelműen kiderült, hogy a válaszadók majdnem 90%-a elmaradhatatlan alkotóelemként jelöli étrendjében a húsokat és feldolgozott hústermékeket. Így az talán nem mondható meglepőnek, hogy a fogyasztók 9%-a hetente többször - de köztük sokan (33%) akár naponta is - eszik húst. A hús kedveltsége még a diétázók körében is magas. Részletekre bontva; a válaszadók 63%-a bármilyen húst beépít diétájába. A legkedveltebb a szárnyas és a sertéshús, népszerűségük immár hosszú évek óta kikezdhetetlen.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?