Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
A vadhús tehát prémium terméknek számít, még annak ellenére is, hogy Magyarország vadászati nagyhatalomnak számít. Sajnos a húsfogyasztás tekintetében még mindig sereghajtók vagyunk európai viszonylatban, bár pozitív elmozdulás egyértelműen észrevehető. Jelenleg mindössze 30-40 dkg mennyiség fogy évente fejenként. Magyarországon elsősorban a nagyvadak húsa iránt jelentős a kereslet, közülük a legnépszerűbbek a szarvas, az őz és a vaddisznó. Ezek közül is a vaddisznó fogy legjobban, talán ez a legkedveltebb pörkölt alapanyag is
- fogalmazott Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese.
A szakember kifejtette továbbá, hogy az egészségtudatos életmód, a különböző táplálék intoleranciák megszaporodása előtérbe helyezte, hogy lehetőleg vegyszermentes, valódi tápértékkel bíró élelmiszereket fogyasszunk. A vadhús ilyen szempontból kitűnő alapanyag, hiszen az állat saját élőhelyén, természetes környezetben növekszik, így is táplálkozik, ez a hús minőségét is befolyásolja.
Ráadásul ma már kikeveredtünk abból a kissé unalmas szemléletből, hogy a húst csak pörköltként vagy sültként lehet elkészíteni. Ezt nagyban elősegítette, hogy számtalan gasztronómiai csatorna érhető el online és a televízióban is, rengetegen blogolnak, amelyek igen népszerűek is, így az emberek bátrabban kezdtek el kísérletezni az ízekkel. A vadhúsok is jobban előtérbe kerültek, a grillkultúra térhódítása pedig újabb lökést adott. Nem beszélve arról, hogy a fogyasztói igények kielégítésére ma már számos kényelmi termék elérhető, így akár előre kockázott és csíkozott húsok, hússzeletek, hamburger vagy grillkolbász formájában is hozzájuthatunk a vadhoz.
Kampányokban az erő?
Az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese lapunknak elmondta azt is, hogy a szemléletformáló kampányok egyértelműen lendítenek egy adott élelmiszer fogyasztói hajlandóságán, ez persze attól is függ, hogy mennyire érhető el a boltok polcain és azt a körülményt sem felejtsük el, hogy a magyar vásárlók árérzékenyek. Ennek ellenére például a halfogyasztást ösztönző kampánynál számszerűsítve is kimutatható volt, hogy a kampány hatására közel húsz százalékkal növekedett a halfogyasztás, pedig a halhús sem a legolcsóbb élelmiszer. Az idénygyümölcsök esetében valamivel könnyebb dolguk van, de ott is megfigyelték, hogy a kóstoltatások alkalmával igenis tudtak újat mondani, akár egy élelmiszer egészségre gyakorolt hatását, akár elkészítési módját illetően.
A 2021-es vadhús kampányunk során is megmutatkozott, hogy sokkal nyitottabbak az emberek - és ennek megfelelően a vásárlási hajlandóság is nagyobb -, ha a népszerűsített élelmiszer rendszeresen elérhető, húsféle esetében pedig konyhakész állapotban vásárolható. Éppen ezért örvendetes, hogy a vadhúsok is ilyen formán érhetőek el a legtöbb áruházláncban, míg korábban gyakorlatilag csak speciális üzletekben, vagy piacokon lehetett hozzájutni, többnyire fagyasztott formában
- mondta Giczi Gergely.
Szinte alig marad itthon a vadhús
A magyarországi vadgazdálkodás során évente mintegy 3800 tonna feldolgozott vadhús kerül ki. A magyar vadhús kilencven százaléka exportra kerül, ráadásul igen keresett az európai piacon. A legfontosabb exportpartner e tekintetben Németország, ahová az exportált húsmennyiség közel fele kerül, de jelentős felvásárló Olaszország és Ausztria is. Az itthon maradó húsmennyiség negyven százalékát a kiskereskedelem értékesíti, hatvan százalékát pedig a vendéglátóipar vásárolja fel.
A vadhús import kevésbé jellemzi a hazai vadágazatot, leginkább a fagyasztott termékekre irányul a behozatal, főként Lengyelország vagy Észtország területéről. Mivel 2021-ben a vaddisznóállomány jelentősen visszaesett, így a vaddisznóhús importja is megugrott, e tekintetben Lengyelország, Ausztria, illetve Csehország a legfőbb partnerünk.