Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
A Lactalis csoportot 1933 októberében - azaz 87 évvel ezelőtt - alapította André Besnier Franciaországban. Kezdetben csak néhány fajta penészes camembert készült az épület falai között, kézi gyártással. Fia, Michel 1955-ben vette át a cég irányítását, az ő nevéhez fűződik már a President márka létrehozása 1968-ban. Az 1970-es években kezdődött a cégcsoport expanziós tevékenysége, először francia földön, amelyet az 1990-es évektől erőteljes nemzetközi terjeszkedés követett - először Európában, majd az USA-ban, Közel-Keleten és Észak-Afrikában. A nemzetközi terjeszkedés következtében a családi cégcsoport 1999-ben vette fel a Lactalis nevet. 2000-ben a cégcsoport irányítását a harmadik generáció, Emmanuel Besnier vette át, aki tovább folytatta az édesapja által megkezdett erőteljes nemzetközi terjeszkedést. 2006-ban Nestlé-vel közös érdekeltséget alapítottak az európai joghurt és desszert jellegű termék európai piacára.
Az egyik legnagyobb felvásárlásuk 2011-re tehető az olasz Parmalat többségi tulajdonának megszerzésével. A Parmalat megszerzése jól kiegészítette a cégcsoport expanziós tevékenységét, mivel olyan piacokon tudott növekedni (Kanada, Ausztrália, Afrika és Dél-Amerika), amelyeken korábban érdemi jelenléttel nem rendelkezett. A Lactalis csoport 1990-as évektől bekövetkezett jelentős növekedését jól szemlélteti az alábbi ábra:
A cégcsoport akvizíciós tevékenysége a Rabobank adatai alapján az elmúlt években sem hagyott alább, 2013 óta összesen 41 tranzakciót zártak le, amelyek földrajzilag elsősorban a Közel-Kelethez, Afrikához, Észak- és Dél-Amerikához kapcsolódtak.
A Lactalis csoport a világ vezető sajtgyártója és a folyadék tej európai piacán is vezető szerepet tölt be. A csoport ma már 250 termelő üzemmel rendelkezik a világ 50 országában, alkalmazottainak a száma eléri a 80.000-t és forgalma pedig 18,5 milliárd EUR-t (összehasonlításként a teljes magyar tejfeldolgozási ágazat árbevétele nem éri el az 1 milliárd EUR-t, alkalmazottainak a száma pedig a 7.000 főt). Árbevétel tekintetében a sajtértékesítés a legjelentősebb 34%-kal, amelyet a folyadéktej követ 25%-kal. A Lactalis csoport Magyarországon 2015 óta van jelen a Kuntej - hazai piacon közepes szereplőnek tekinthető - felvásárlásával, de emellett a Parmalat, illetve President márkák termékei is elérhetők a magyar boltok polcain.
A családi tulajdon miatt a cégcsoportról korlátozottan érhetőek el információk, de néhány stratégiai gondolatot érdemes kiemelni, amelyek hozzájárulhattak a cégcsoport sikeres működéséhez:
- kezdetek óta kiemelt figyelmet fordítanak a minőségi termelésre és ehhez kapcsolódóan a minőségi nyerstej alapanyag felhasználásra - tejtermelőknek minőségi sztenderdek felállítása, folyamatos minőségi kontroll
- tudatos növekedési és akvizíciós stratégiával bírnak
- folyamatos a termékfejlesztés, az innováció és a márka fejlesztés
- klasszikus tejtermék gyártás helyett magasabb hozzáadott értékű termékek előállítását helyezik a fókuszba
Felhasznált források: parmalat.hu, lactalis.fr, Rabobank Global Dairy TOP 20, IUF Dairy Division - The Lactalis Group
Írta: Magyar Attila, Takarékbank Agrárcentrum