Arany középút
Az emberek figyelmét inkább a szélsőségek ragadják meg. Ötszáz lóerős traktorbehemót? Az igen! De ki figyel oda egy 90 lóerős, méretében a nagy igáslovak mellett csikónak tűnő CLAAS ARION-ra? Esetünkben az, aki nem megbámultatni akarja magát, hanem sikerre vinni egy családi gazdaságot, tehát akinek pontosan az ő igényeire szabott megoldás kell - azaz ifjabb Máriás Károly agrármérnök, növényvédő szakmérnöknek.
A Debrecen határában kaszálón és hatszáz hektár szántón gazdálkodó Máriás '97 Kft. fő profilja az állattenyésztés: sertést, juhot és marhát tartanak. Földművelésük elsődleges célja az állatállomány takarmányának és alomanyagának megtermelése, noha eladásra is marad kukorica, gabona, és épp nemrég fordították figyelmüket a repce, a napraforgó, a mák és a csemegekukorica felé. Debrecen környékén jobb minőségű, magasabb aranykoronás területeik vannak, Kismarjánál inkább anyagos a talaj.
Lépésről lépésre
Ahhoz, hogy a jelenlegi helyzetüket jobban átérezhessük, egy kicsit vissza kell tekinteni a múltba. A gazdaság a nyolcvanas évek eleje óta működik, már akkor állattenyésztéssel foglalkozott. A kilencvenes években, kárpótlásból nyílt lehetőség növelni a területet, eleinte sertéseket tartottak, majd marhákat is, végül juhok csatlakoztak ezekhez. Fokozatosan elérték azt a nagyságot, amikor már elengedhetetlen, ugyanakkor lehetséges is a lett a gépesítés.
Az első CLAAS gép, mintegy előrejelezve a későbbi eseményeket, egy akkor 15 éves DOMINATOR 106-os kombájn volt. Náluk is nagyon sokat dolgozott, minden baj nélkül, jól bevált, megalapozva a bizalmat a német cég iránt, amely épp akkoriban, 1993-ban mutatta be első traktorját.
A másik sorsszerű esemény: szintén akkortájt, 1991-ben indult az AXIÁL, de még a szerény, alkatrész-kereskedő korszakát élte, így Máriásék a korábbi forgalmazótól vettek két új CLAAS MEGA 204-es kombájnt. De aztán felfutott az AXIÁL, és átvette a CLAAS magyarországi képviseletét, úgyhogy már tőle érkezett 2010-ben a 360-as MEGA és 2011-ben a 440-es TUCANO. Létrejött egy kölcsönös bizalmon alapuló, tartós partnerkapcsolat, amely azóta is meghatározó jelentőségű a Máriás gazdaság életében.
És a traktorok? A hősi időkben MTZ - máig megvan -, Zetor, Case IH járta. Nem volt ezekkel baj, de a kiválasztás alapját az adta, hogy közeli telephelyű kereskedőktől vásároltak, akik nem bizonyultak eléggé stabilnak. Pedig a nagy kérdés az, hogy ha valamiért megáll a gép, akkor egy óra, egy nap vagy egy hét alatt sikerül megoldani a problémát? Megtanulták, hogy egyértelműen a biztos háttér a legfontosabb, és ebben verhetetlennek bizonyult az AXIÁL. Ettől a felismeréstől kezdve szóba sem jöhetett, hogy máshoz forduljanak.
Szerethető traktor
Szerethető traktor? Hát ez meg micsoda badarság? Egy traktor legyen erős, megbízható, sokoldalú, és kész. Nem igaz?
Nem. Nem igaz. Vannak érzelmi szempontok is, és ezek nagyon fontosak lehetnek. A Máriás '97 Kft. kis cég, semmilyen tekintetben nem vetélkedhet az agráróriásokkal. A dolgozóinak nyújtott fizetésben sem. A nagyok egyszerűen elszívják az embereket. Ha ebben a kedvezőtlen helyzetben szeretne megtartani egy jó gépkezelőt, akire számíthat, akkor olyan traktorra kell ültetni, amelyik vagány, kényelmes, modern, ezért tetszik neki, büszke lehet rá. Reggel örömmel megy munkába, ahol egy mutatós gép várja, talán mindjárt csinál is magukról egy szelfit, és elküldi a barátnőjének. Az ilyen traktoros kíméli, ápolja, tisztán tartja azt a masinát, amely munkája, sőt szinte élete társa - ez Máriás Károly filozófiája, amelyet az élet igazol.
Az ő helyzetében a CLAAS ARION az optimum: már elég rangos, hogy szívesen dolgozzanak rajta az emberei - ő maga csak elvétve ül a vezetőfülkébe -, de nem kell tízmilliókat költeni arra a pluszra, amelyet ehhez képest egy csúcsmodell kínál. Egy összehasonlítható Fendt közel másfélszer ennyi kóstál… Ebben az értelemben a traktorokról is megállapíthatjuk ugyanazt, mint az autókról: nincs legjobb autó vagy traktor, már maga a kérdésfelvetési értelmetlen, hanem legjobbak vannak. Mindegyik a legjobb. Valakinek, valamire. A Máriás '97 Kft-nek most az ARION 420 volt ez, amelyből mindjárt kettőt vásárolt.
Teljesítményigény
Visszatérve az előbbi kérdésre, Máriáséknak hat-nyolc állandó emberre lenne szükségük, de három-négynél többet nemigen tudnak foglalkoztatni. Ez nyilván azzal jár, hogy a legtöbbet kell kihozni a munkaidőből, tehát sokat számít a traktor munkasebessége. Nagyobb napi teljesítmény - nagyobb havi fizetés: egyszerű képlet ez. Tehát szükségük van felsőbb kategóriájú erőgépekre is. Van is három darab (Rába, IH) a birtokukban, ezeknek még szolgálniuk kell, amíg lehet és gazdaságosan fenntarthatók, de a későbbi tervekben már szerepel a lecserélésük (van egy tippem, hogy milyen márkára, de nem árulom el…) Most a kisebb kategóriában vált esedékessé a fejlesztés, távlatilag az MTZ-ket szeretnék kiváltani.
Az ARION 410 a család legkisebb teljesítményű tagja, 90 lóerővel. Manapság nem tűnik soknak, de nagyon változatos feladatokra elegendő, és ennek a géptípusnak éppen az az előnye, hogy tényleg egy valódi mindenes, az egyik legsokoldalúbb. A cégnél már van két ilyen, másfél évesek, 2000 és 2500 üzemórát teljesítettek, maximális megelégedésre. Kihasználják őket vetésre, néha talaj-előkészítésre, kaszálásra, rendképzésre, bálázásra, bálabegyűjtésre, kombájnoktól szemszállításra, pótkocsivontatásra. Homlokrakodóként viszont - holott kapható ilyen adapter az ARION-hoz - egy régi, 11 ezer üzemórás teleszkópos rakodót fognak be, de már nem sokáig, mert egyre több vele a probléma. Az már meg sem kérdezem, mennyire voltak elégedettek a két CLAAS-szal, hiszen az, hogy megduplázták a számukat, minden dicshimnusznál többet mond.
Másról van szó
Eredetileg úgy terveztem, hogy egy nagyon műszaki jellegű cikket írok az Agritechbe, arról, hogy pontosan milyen lépésenként szűkítették a keresést a sok traktormárka rengeteg típusának alig megszámolható változata között, míg megállapodtak az adott modell ilyen meg olyan felszereltségű kivitelénél. Ám kiderült, hogy egészen másról volt szó, egy ilyen kiválasztási folyamatot majd máskor, máshol mutathatok be - itt abszolúte eltérő megközelítést tapasztaltam.
Máriás Károly nem traktortípust keresett, hanem eladót, de azt már rég megtalálta: az AXIÁL-t. Akármilyen cég például a KITE, harminc kilométerre van, az AXIÁL pedig még akkor is Debrecenben, ha Máriás Károly (mosolygós) rosszallására kődobásnyi távolságról néhány csúzlilövésnyire került az új telephellyel. Így is helyben van, megvan a kapcsolat, a bizalom.
Mint említettem, Máriás Károly mérnök ugyan, de nem gépész. Nem is akar különösebben foglalkozni azzal, ami nem az ő szakterülete. Minek, amikor Szatmári László, az AXIÁL értékesítője töviről-hegyire ismeri a Máriás '97 Kft-t, tisztában van a feladatokkal és igényekkel, már tudja a választ azokra a kérdésekre, amelyeket még fel sem tett a cég, mert a precíz megfogalmazásuk sem lenne egyszerű. Tehát Szatmári László, gondos elemzés után tett egy ajánlatot a traktortípusra, persze mindjárt a finanszírozás módozatával együtt, és a cég erre, korábbi jó tapasztalatai alapján, egyszerűen rábólintott. Részletkérdések, például hogy automatikus legyen-e az erőátvitel (nem), vagy hogy azért legyen-e alacsony-tetős a fülke, hogy beférjen az istálló ajtaján (nem szempont), fel sem merültek. Majd amikor nagyobb traktort vesznek, bizonyára másképp lesz…
A cikk szerzője: Karlovitz Kristóf
Fotós: Porció Norbert
(x)