Nagy dobásra készül a magyar takarmánygyártó a Kárpát-medencében

Nagy dobásra készül a magyar takarmánygyártó a Kárpát-medencében

agrarszektor.hu
A következő években az állattartás súlypontja Nyugat-Európából fokozatosan áthelyeződik Kelet-Közép Európába, ahol az állattartás koncentrálódásával egyre nagyobb igény lesz a nagyüzemi, jó technológiával előállított, minőségi tápokra. Ugyancsak meghatározó piaci folyamat lesz a következő években a baromfi- és sertéshús-fogyasztás esetében globálisan várható dinamikus, összesen 10 százalék körüli növekedés - hangzott el Magyarország legnagyobb takarmánygyártó vállalatának számító UBM Csoport sajtóeseményén, Budapesten. A vállalat vezetői áttekintették a hazai agrárszektor, és kiemelten a takarmányipar 2023-as főbb piaci trendjeit, valamint, kiderült az is, hogy az UBM Csoport 2025-ig szóló növekedési stratégiája mit is rejt magában.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Horváth Péter, a cégcsoport vezérigazgatója elmondta, hogy az UBM hazánk legnagyobb takarmányalapanyag-kereskedője, emellett jelenlegi, 575 ezer tonnás termelési volumenével piacvezető takarmánygyártó cégcsoportja. Magyarországon, Szlovákiában és Romániában összesen 6 takarmánygyárat működtet, melyek 450 féle terméket, együttvéve 575 ezer tonna keveréktakarmányt állítanak elő. A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) egyetlen agráripari cégeként az Xtend piac és a pénzügyi szektor nélkül a BÉT 7. legnagyobb árbevételű szereplője. Mindemellett 15 országba exportál, ezekből származik árbevételének közel fele is.

EZ IS ÉRDEKELHET

Nehézségekből nyereség

Az már nem újdonság sem a fogyasztóknak, sem az agrárium szereplőinek, hogy számos problémával álltak és állnak szemben a termelők. A nehézségek ellenér a tervek szerint a cégcsoport idei, 2022/2023-as üzleti évben eléri majd a 210-240 milliárd forintos szintet, ami 5-20 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbi értékhez képest, míg ugyanezen időszakban az EBITDA értéke 21 százalékkal, 6,6-ról 8 milliárd forint fölé emelkedhet. A vállalat vezetői bemutatták a cégcsoport 2025-ig szóló növekedési stratégiáját, amely az alábbi négy fő piaci trendre épül:

1. A következő években az állattartás súlypontja Nyugat-Európából fokozatosan áthelyeződik Kelet-Közép-Európába - ebben a trendben az UBM vezető szerepet kíván betölteni, valamint, a zöldmezős beruházások mellett akvizíciókkal is szeretnék ezeket az országokat lefedni.

2. A kelet-közép-európai régió országaiban az intenzív állattartás jóval kevésbé elterjedt, mint Nyugat-Európában, ezért várható, hogy a háztáji csökkenésével és az állattartás koncentrálódásával egyre nagyobb igény lesz a nagyüzemi, jó technológiával előállított, minőségi tápokra – ez szintén erősíti a vállalat piaci pozícióját.

3. A kelet-közép-európai régió országai a jelenlegi takarmánykeverő technológiák terén 10-20 éves lemaradásban vannak a fejlett piacokhoz képest, ezért szeretnék a legfejlettebb technológiát és know-how-t elterjeszteni ezeken a piacokon a saját kutatás-fejlesztési tevékenysége segítségével. Emellett kiemelt szerepet kap a technológiai színvonal folyamatos emelése a cégcsoportnál, melynek hátterét az évi több mint 300 millió forintból gazdálkodó kutatás-fejlesztési részlegének tevékenysége biztosítja.

4. Meghatározó piaci folyamat lesz a következő években a baromfi- és sertéshús-fogyasztás esetében globálisan várható dinamikus, összesen 10 százalék körüli növekedés, hiszen a Föld népessége csak nő és nő. Erre felkészülve az UBM 2025-ig új kereskedelmi irodák nyitásával tovább bővíti kontinentális kereskedelmi tevékenységét Kelet- és Nyugat-Európában. Ezáltal két éven belül valamennyi piacot képesek lesznek kiszolgálni Magyarország nagyjából kétezer kilométeres körzetében.

EZ IS ÉRDEKELHET

Komoly növekedés várható a vállalatnál

E növekedési stratégia megvalósításával az UBM Csoport 2025-ig a jelenlegi, 0,6 millió tonnás éves takarmánygyártási volument 1 millió tonnára kívánja bővíteni, míg a jelenleg 1,7 millió tonnás éves takarmányalapanyag-kereskedelmi volument 2 millió tonnára növelné a cégcsoport. Az UBM stratégiai célja a következő két évben működési vertikumának további szélesítése, ezért vizsgálja az élőállat-tenyésztésbe való belépés lehetőségét is. Emellett a cégcsoport akvizíciók és beruházások révén folytatja kelet-közép-európai terjeszkedését, illetve a commodity üzletágban fejleszti regionális logisztikai infrastruktúráját.

Mindezeknek köszönhetően az UBM Csoport árbevétele a tervek szerint évi 9-15 százalékos átlagos növekedést mutat majd a 2023-2025 években - így a jelenlegi árkörnyezetet feltételezve, ezen időszak végére elérheti a 350 milliárd forintos szintet -, amelynek köszönhetően a vállalat a kiterjedt kereskedelmi és gyártási hálózatával megkerülhetetlen szereplővé válik az agrárium területén a Kárpát-medence országaiban”

- emelte ki a sajtóeseményen Janositz Balázs, az UBM Csoport pénzügyi igazgatója.

EZ IS ÉRDEKELHET

Fontos a környezetvédelem, de látni kell az összefüggéseket

Horváth Péter előadása során kiemelte, hogy sok fogyasztó - főleg azok, akik fenntarthatóbb módon szeretnének élni - gondolja úgy, hogy a hosszú életciklusú állattenyésztésre kell törekedni, hiszen. például egy tanyasi csirke boldogabb, több ideig él, megvan mindene, így teljes életet élhet, ráadásul a húsa is finomabb. Ez azonban nem fedi le a valóságot. Ugyanis, a rövid életciklusú termelés jóval környezetbarátabb, tehát az intenzív állattenyésztés és az ehhez kapcsolódó takarmánygyártás esetében nem igaz az, hogy kártékonyabb lenne a hosszú életciklusú tenyésztéshez képest. Előbbi kevesebb energiát és vizet kíván, ráadásul a kibocsátást is lehet csökkenteni. Természetesen a környezetvédelem nagyon fontos, éppen ezért törekedni kell arra, hogy a környezeti optimumokat javítsák - ezért lényeges, hogy lássák az összefüggéseket ezek között az emberek.

Közismert, hogy az energiaszektor és a logisztika mellett az agrárium a legnagyobb kibocsátás globálisan az üvegházhatású gázok vonatkozásában, ezért a vállalati hatékonyság növelése számunkra nem pusztán pénzügyi cél, de természetes módon javítja az UBM és partnerei fenntarthatósági mutatóit is

 - húzta alá Janositz Balázs.

EZ IS ÉRDEKELHET

Hozzátette, a globális karbonlábnyom csökkentése érdekében a cégcsoport folyamatosan javítja a megtermelt termények hatékonyabb állati hasznosulását, valamint - Magyarország vezető fehérje-importőreként - keresi a megoldásokat a szállítmányozás környezeti hatásainak mérséklésére is.

Címlapkép forrása: UBM Csoport

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. május 17. 10:03