Nem tartja konkurensnek Csányi nagy vágóhídját a pápai húsvezér

agrarszektor.hu
A négy legjobb hazai húsipari cég közé szeretne tartozni rövid időn belül a Pápai Hús Kft., amelyet felszámolási eljárásból tavaly vásárolt meg egy távol-keleti befektető. A cég a bel- és az exportpiacon egyaránt erősíteni kívánja pozícióit. Kovács László, a társaság ügyvezető igazgatója szerint a vállalat úgy alakítja ki termékportfólióját, hogy itthon ne ütközzön a konkurens Pick Szeged Zrt.-vel.

Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!

Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...

Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!

A pápai húsgyárat tavaly vásárolta meg felszámolási eljárásban egy hongkongi üzletember. Ezzel távol-keleti befektető először szerzett jelentős tulajdont a magyar húsiparban. Mi motiválta itteni húsipari ambícióit?

A fő befektető számára is ismert tény az ázsiai gazdaságok bővülése, pontosan ismeri az ázsiai piaci lehetőségeket, az ottani fogyasztói szokásokat, illetve még pontosabban a várható, hosszú távú trendeket. Utazásai során ismerkedett meg a magyar élelmiszerekkel, azok minősége, megbízhatósága, ízvilága, továbbá GMO-mentessége vezette ahhoz a felismeréshez, hogy a magyar termékeknek lenne piacuk a Távol-Keleten. Az élelmiszeripar egyértelműen a jövő egyik nagyon fontos iparága.

Ön szerint hoztak-e új szemléletet a tulajdonosok a hazai iparágba, és milyen stratégiát határoztak meg a pápai cég számára?

A stratégia alapvetően egyszerű. A cél elsősorban a hatékonyság növelése, a megfelelő termékmix összeállítása, a hazai piaci jelenlét szinten tartása és mellette az exportpiacok bővítése és felfuttatása. Ennek elérése igazi csapatmunkát igényel, amelyhez minden egyes kollégának hozzá kell tennie a maga részét. A tulajdonosi tőke mellé ez is elengedhetetlenül szükséges a sikerhez.

A vállalat jogelődei főként a belpiacra alapozták tevékenységeiket. Az új tulajdonosok belépésével milyen arányt képviselhet az értékesítésben a hazai és az exportpiac?

A Pápai Hús a múltban jelentős szerepet játszott a hazai piac ellátásában, a termékek a kereskedelem minden szegmensében megtalálhatók voltak, és azokat jó minőségük miatt keresték is a fogyasztók. Sajnos a felszámolás alatti időszakban a belföldi piacon jelentős visszaesés következett be. Jelen helyzetben fő célkitűzés az, hogy a kereskedelem és a fogyasztók számára egyaránt bizonyítani tudjuk, hogy a Pápai Hús talpra állt, és a régi jó minőségű termékeket folyamatosan megbízhatóan tudja biztosítani. Célunk, hogy a belföldi piacon a Pápára jellemző termékek ismét vezető szerepet töltsenek be, és a jelenlegi alacsony piaci részesedésünket növekvő pályára állítsuk. Komoly energiákat mozgósítunk a külpiacok bővítésére és növelésére is. Az EU-n kívüli piacokon történő intenzív megjelenés és értékesítés a jövő építése szempontjából stratégiai kérdés. A Pápai Hús azon kevés vállalat közé tartozik, amelyek az ázsiai és az amerikai piacra szállítás feltételével rendelkeznek, és ezzel a lehetőséggel élni is kívánunk. Növeljük az USA-piacon a hagyományos főtt sonka és bacon termékek értékesítését, és további termékbővítéssel szélesítjük a termékportfóliót.

Az ázsiai piacon (Japán, Kína, Dél-Korea, Tajvan) készítmény és nyershús termékkörökben folyamatosan vannak megrendeléseink, és az intenzív piacépítés eredményeként folyamatos növekedéssel számolunk. Ma már elmondhatjuk, hogy árbevételünk 40 százalékát exportból realizáljuk.

Miközben a hazai állatállomány mélyponton van, az idén üzembe helyezték a Csányi Sándor OTP elnök-vezérigazgató tulajdonában lévő új mohácsi vágóhidat, amely egy műszakban egymillió sertés levágására lesz képes évente. A mohácsi vágóhíd az alapanyag-beszerzésben és a termékértékesítésben milyen konkurenciát jelenthet a Pápai Hús számára?

A Pápai Hús számára alapanyag oldalról nem jelent konkurenciát a mohácsi vágóhíd. Pápa földrajzilag a nyugat-dunántúli régióhoz tartozik, és e területen a vállalat számára szükséges alapanyag beszerezhető. A mohácsi vágóhíd a szállítási távolságok miatt nem érdekelt abban, hogy e területről sertéseket vásároljon. Ezen túlmenően a mohácsi cég saját termelésű és termeltetésű sertésalapanyagból dolgozik, és a vágáshoz szükséges élőállat-mennyiséget elsősorban Dél-Magyarországon szerzi be, így a jelenlegi tapasztalatom szerint egymásnak nem jelentünk konkurenciát. A termékértékesítésben Pápa a mohácsi vágóhíddal egy csoportba tartozó Pick márka mellett kiegészítő szegmenst jelent. A Pick a magyar piac meghatározó, vezető cége, és értékesítése elsősorban a szárazáru termékkörre koncentrálódik. A Pápai Hús termékportfóliója a kereskedelem számára volumenben és szortimentben ehhez képest kiegészítést kínál. Ebből adódóan a cég értékesítését és termékszerkezetét úgy építjük fel, hogy azon termékek legyenek meghatározóak számunkra, amelyekben a konkurencia - adottságai miatt - nem érdekelt.

Köztudottan szakemberhiánnyal küzd a húsipar is. Pápán milyen ma a munkaerő-ellátottság, és mennyire éles a verseny a vállalatok között a húsipari szakemberekért?

Magyarországon a húsipari szakemberhiány jelentős, e szempontból a Pápai Hús sem kivétel. Pápán a munkaerő-ellátottság enyhén szólva nem optimális, így nemcsak a húsipari versenytársakkal kell megküzdenünk a munkaerőért, hanem sok esetben helyben, a várossal is. Az elmúlt években Pápán az emberek bizonytalanságban éltek abból adódóan, hogy nem tudták, mi lesz a cég sorsa. Ma elsősorban a bizalmat és a biztonságot kell a számukra megadni annak érdekében, hogy a cégnél munkát vállaljanak. Ezen keményen dolgozunk, és az utánpótlás érdekében toborzásokat szervezünk. Szoros kapcsolatot építünk ki a szakmunkásképző intézetekkel, együttműködést alakítottunk ki az egyetemekkel, hogy a jövőre nézve ismét stabil kollektíva jöjjön létre Pápán.

Ön tavaly decembertől vette át az újjászervezett Pápai Hús vezetését. Hol helyezné el most a vállalatot a magyar húsiparban, és hosszabb távon milyen piaci részesedéssel lenne elégedett?

Jelen pillanatban teljes erővel dolgozunk azon, hogy a cég rehabilitációja a lehető leggyorsabban megvalósuljon, a piacépítés felgyorsuljon, és a cég minden szempontból stabilizálódjon. A legrövidebb időn belül szeretnénk felzárkózni a nagyok mögé, és a húsipari cégek négy legjobbja közé tartozni. Kemény feladat, de nem reménytelen.

Agrárszektor 2017 - Az 50 legbefolyásosabb személy a magyar agráriumban
A cikk teljes terjedelmében az "Agrárszektor 2017 - Az 50 legbefolyásosabb személy a magyar agráriumban" című kiadványban jelent meg. Keresse a Portfolio könyvesboltban vagy az újságárusoknál!

A cikk saját termék népszerűsítését szolgálja.

 

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
Állattenyésztés

Ki szeretne drágább csirkét venni?

A broilercsirkék tartása drámai fejlődésen ment keresztül, jelenleg azonban egyre növekvő ellenérzéseket vált ki a társadalomban.

FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Kistermelőknek és fiatal gazdáknak most 50% kedvezménnyel! Decemberben ismét Agrárszektor konferencia!
EZT OLVASTAD MÁR?