Teljesen átalakíthatja a baromfiágazatot a koronavírus: a kacsa lehet a jövő csirkéje?

Teljesen átalakíthatja a baromfiágazatot a koronavírus: a kacsa lehet a jövő csirkéje?

agrarszektor.hu
Átalakulóban vannak a baromfiágazatban a fogyasztói szokások és az értékesítési lánc. A folyamatot a HoReCa-szektort szinte teljesen lenullázó, és a kiskereskedelmet is megváltoztató koronavírus-járvány is gyorsítja, derült ki a Tranzit Csoport közleményéből.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Szabó Ákos, az évi 2 millió libát, 10 millió kacsát és 15 millió csirkét előállító és 1800 főt foglalkoztató Tranzit Csoport vezérigazgatója elmondta, hogy miközben a koronavírus-járvány hatással van az összes iparágra, a baromfi- és az élelmiszeripar kedvezőbb helyzetben van, mint a vendéglátás, a turizmus vagy a légi közlekedés. A baromfinak ugyanis két alapvető értékesítési csatornája ismert: a kiskereskedelem és a vendéglátás (HoReCa).

December 3-án rendezi a Portfolio Csoport az Agrárszektor Konferenciát, amely idén egész napos, közel 10 órányi szakmai programot kínál online módon. Az eseményen két párhuzamos szekcióval, több mint 50 előadóval, és rengeteg témával várjuk a résztvevőket. Az ország egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárrendezvénye egyedülálló módon nyújt átfogó információkat az agrárgazdaság helyzetéről, és ad prognózisokat a támogatási, a finanszírozási, a piaci és az üzleti lehetőségekről, emellett napirendre veszi a legfontosabb szabályozási változásokat is. A résztvevőknek lehetőségük lesz online élőben követni az egész napos konferenciát, szavazni tudnak, illetve lehetőségük lesz networkingre és kapcsolatépítésre is. Ne hagyja ki az év egyik legfontosabb agráreseményét, a Portfolio Agrárszektor Konferenciát!

A koronavírus-járvány előtt Európában 60%-os volt a kiskereskedelem, és 40%-os volt a HoReCa-szektor részesedése a baromfitermékek értékesítésében, csakhogy a szállodák, az éttermek és az iskolák részleges vagy teljes bezárása drasztikusan átrendezte ezeket az arányokat. A 40% szinte a nullára redukálódott, és ennek csupán a felét tudja kompenzálni a kiskereskedelem. Szabó Ákos elmondta, hogy ez azt jelenti, van egy 20%-os többlettermelés Európában a COVID miatt.

A kiskereskedelmi láncoknak 20-30%-kal nőtt a forgalmuk a HoReCa-szektor bezárása miatt. Egyes baromfifajták (csirke, pulyka) ezt az átrendeződést jobban viselik, míg mások (húsliba, kövér liba) kevésbé. A liba jellemzően szezonális termék (az emberek jellemzően Márton-napon és karácsonykor, családi, baráti és vállalati eseményeken fogyasztják), csakhogy az éttermi fogyasztása Európában jelenleg lenullázódott. A csirke és a pulyka esetében a vendéglátás bezárásából származó bevételcsökkenést részben kompenzálja a kiskereskedelem forgalomnövekedése.

A kacsánál is hiányoznak az éttermek, de ott a kiskereskedelemben tudtak növekedni a friss GMO-mentes termékeikkel. Szabó Ákos szerint akár azt is lehetne mondani, hogy a kacsa a jövő csirkéje. Európában és a régióban is extrém módon nő a kacsa fogyasztása, köszönhetően az utóbbi évek jóléti növekedésének. A kacsa szezonálisból egyre inkább napi fogyasztási cikké válik.

Komoly gátja a növekedésnek az, hogy míg a nyers termékeknek csupán 5%-os az áfája, a feldolgozott termékeké 27%-os. Ez ugyanis jelentős versenyhátrányt okoz a magasabb feldolgozottságú termékeknél, mint például a méltán népszerű sült kacsánál

- mutatott rá Szabó Ákos.

A Tranzit Csoport vezérigazgatója szerint világosan látszik, hogy az a réteg, aki eddig az éttermeknek volt a vendége, most eltolódik a magasabb feldolgozottsági fokú termékek irányába. Egyrészt azért, mert megengedheti magának, másrészt pedig azért, mert úgy gondolkodik, hogy az így felszabaduló idejét a családjának vagy a kedvtelésének szentelheti. Míg egy egész kacsa előkészítése, megsütése igénybe vesz 1,5-2 órát, addig a félkész kacsát a háziasszony csak bedobja a sütőbe és fél óra múlva már ehet is a család.

Látva ezt a trendet, számunkra is kirajzolódott a feladat: a kínálatunkon belül növelni kell a sült és a panírozott termékek arányát. Ezt a folyamatot a koronavírus csak még inkább felgyorsította

- állította a Szabó Ákos.

A szakember szerint örvendetes azt látni, hogy egyre tudatosabbak a vásárlók, és hogy visszaszorult a pazarló és az impulzív fogyasztás. Jelentősen átalakultak az értékesítési csatornák is. A fogyasztók minél kevesebb kontaktust akarnak, ezért a vásárlást "beterelik" az online-térbe. Virágzik a házhoz szállítás is, és ezek az új módik el fognak jutni a HoReCa-szektorba és a kiskereskedelembe is. A Tranzit Csoport a beruházásait az erre való felkészülés jegyében tervezte meg. Az a legfontosabb, hogy biztonságos és egészséges élelmiszert tudjanak eladni a fogyasztóknak, a termőföldtől az asztalig kontrollálva a folyamatot. Ezért indították el évekkel ezelőtt a GMO-mentes és az antibiotikum-mentes programjukat, és ezért kezdtek el egy újabb 20 milliárd forintos beruházási csomagot.

Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. május 14. 05:58