Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Szabó Ákos, az évi 2 millió libát, 10 millió kacsát és 15 millió csirkét előállító és 1800 főt foglalkoztató Tranzit Csoport vezérigazgatója elmondta, hogy miközben a koronavírus-járvány hatással van az összes iparágra, a baromfi- és az élelmiszeripar kedvezőbb helyzetben van, mint a vendéglátás, a turizmus vagy a légi közlekedés. A baromfinak ugyanis két alapvető értékesítési csatornája ismert: a kiskereskedelem és a vendéglátás (HoReCa).
A koronavírus-járvány előtt Európában 60%-os volt a kiskereskedelem, és 40%-os volt a HoReCa-szektor részesedése a baromfitermékek értékesítésében, csakhogy a szállodák, az éttermek és az iskolák részleges vagy teljes bezárása drasztikusan átrendezte ezeket az arányokat. A 40% szinte a nullára redukálódott, és ennek csupán a felét tudja kompenzálni a kiskereskedelem. Szabó Ákos elmondta, hogy ez azt jelenti, van egy 20%-os többlettermelés Európában a COVID miatt.
A kiskereskedelmi láncoknak 20-30%-kal nőtt a forgalmuk a HoReCa-szektor bezárása miatt. Egyes baromfifajták (csirke, pulyka) ezt az átrendeződést jobban viselik, míg mások (húsliba, kövér liba) kevésbé. A liba jellemzően szezonális termék (az emberek jellemzően Márton-napon és karácsonykor, családi, baráti és vállalati eseményeken fogyasztják), csakhogy az éttermi fogyasztása Európában jelenleg lenullázódott. A csirke és a pulyka esetében a vendéglátás bezárásából származó bevételcsökkenést részben kompenzálja a kiskereskedelem forgalomnövekedése.
A kacsánál is hiányoznak az éttermek, de ott a kiskereskedelemben tudtak növekedni a friss GMO-mentes termékeikkel. Szabó Ákos szerint akár azt is lehetne mondani, hogy a kacsa a jövő csirkéje. Európában és a régióban is extrém módon nő a kacsa fogyasztása, köszönhetően az utóbbi évek jóléti növekedésének. A kacsa szezonálisból egyre inkább napi fogyasztási cikké válik.
- mutatott rá Szabó Ákos.
A Tranzit Csoport vezérigazgatója szerint világosan látszik, hogy az a réteg, aki eddig az éttermeknek volt a vendége, most eltolódik a magasabb feldolgozottsági fokú termékek irányába. Egyrészt azért, mert megengedheti magának, másrészt pedig azért, mert úgy gondolkodik, hogy az így felszabaduló idejét a családjának vagy a kedvtelésének szentelheti. Míg egy egész kacsa előkészítése, megsütése igénybe vesz 1,5-2 órát, addig a félkész kacsát a háziasszony csak bedobja a sütőbe és fél óra múlva már ehet is a család.
- állította a Szabó Ákos.
A szakember szerint örvendetes azt látni, hogy egyre tudatosabbak a vásárlók, és hogy visszaszorult a pazarló és az impulzív fogyasztás. Jelentősen átalakultak az értékesítési csatornák is. A fogyasztók minél kevesebb kontaktust akarnak, ezért a vásárlást "beterelik" az online-térbe. Virágzik a házhoz szállítás is, és ezek az új módik el fognak jutni a HoReCa-szektorba és a kiskereskedelembe is. A Tranzit Csoport a beruházásait az erre való felkészülés jegyében tervezte meg. Az a legfontosabb, hogy biztonságos és egészséges élelmiszert tudjanak eladni a fogyasztóknak, a termőföldtől az asztalig kontrollálva a folyamatot. Ezért indították el évekkel ezelőtt a GMO-mentes és az antibiotikum-mentes programjukat, és ezért kezdtek el egy újabb 20 milliárd forintos beruházási csomagot.