Rengeteget esznek ebből az élelmiszerből a spanyolok: mi folyik itt?

Rengeteget esznek ebből az élelmiszerből a spanyolok: mi folyik itt?

agrarszektor.hu
Antonio Alarcón, a Bollo Natural Fruit vezérigazgatója a madridi Fruit Attraction kiállításon bemutatta a spanyol gyümölcsvásárlási szokások legújabb alakulását, amelyet a Kantar Worldpanel kutatása támasztott alá. A tanulmány szerint a spanyol fogyasztók, különösen a 45-65 évesek, a magas árak ellenére is keresik a gyümölcsöket, míg a fiatalabb korosztály az akciós termékeket részesíti előnyben. A kutatás arra is rávilágított, hogy a vásárlók egyre inkább a szupermarketeket és diszkontokat választják, miközben az online gyümölcsvásárlás népszerűsége is növekszik, különösen a fiatalabb generáció körében.

Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!

Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...

Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!

Antonio Alarcón, a Bollo Natural Fruit vezérigazgatója a madridi Fruit Attraction kiállításon tartott előadást a spanyol gyümölcsvásárlási- és fogyasztási szokások alakulásáról. A Kantar Worldpanel által végzett, több mint ezer fogyasztó megkérdezésén alapuló vizsgálat legfontosabb eredménye, hogy az egyre emelkedő árak nem csökkentették a spanyol fogyasztók gyümölcsök iránti keresletét. A válaszadók 70%-a nyilatkozott úgy, hogy naponta fogyaszt friss gyümölcsöt, további 20% pedig legalább hetente háromszor. A narancs, a banán, az alma és a mandarin együttesen több mint 50%-át tette ki az otthon fogyasztott friss gyümölcsök összmennyiségének - írja a FruitVeb.

A tanulmány kimutatta, hogy a 45-65 év közöttiek a legrendszeresebb gyümölcsfogyasztók, akik a vásárlás fő mozgatórugójaként az egészséget jelölték meg. Ezzel szemben a fiatalabb fogyasztók (18-35 évesek) nagyobb valószínűséggel vásárolnak akciós gyümölcsöt. Az idősebb fogyasztók gyakrabban vásárolnak márkás gyümölcsöt is, míg a fiatalabb fogyasztók az olcsóbb, saját márkás termékeket részesítik előnyben. Alarcón szerint meglepő és egyben örvendetes, hogy a COVID-járvány előtti számokhoz viszonyítva a fogyasztók több gyümölcsöt vásárolnak, mint a pandémia előtt.

EZ IS ÉRDEKELHET

Ez jó hír az ágazat számára, a fő teendő ennek a növekvő trendnek a fenntartása, erősítése lesz. Arra a kérdésre, hogy milyen tulajdonságok határozzák meg, hogy mit tartanak jó gyümölcsnek, a válaszadók 45%-a a gyümölcsök ízét nevezte meg fő mutatónak, majd a frissesség (18%), az érettség (14%), a szín (13%), a megjelenés (12 százalék) és az, hogy van-e szezonja (11%) következett. Figyelembe véve azonban, hogy a fogyasztók a vásárlás előtt csak ritkán tudják megkóstolni a gyümölcsöt, a tanulmány arra következtet, hogy a vizuális érzékelés játszik kulcsszerepet a vásárlásban, vagyis a fogyasztó az ízeket a vizuális szempontokhoz kapcsolja a vásárlási döntés meghozatalakor.

Összességében a gyümölcsmárkákat a minőség garanciájaként említették, de a gyümölcsmárka megvásárlásának okai eltérőek voltak attól függően, hogy a fogyasztó rendszeres gyümölcsvásárló-e vagy sem. A nem rendszeres vásárlók esetében a leggyakrabban említett vásárlást ösztönző tényezők a garantált minőség (53%), az ár-érték arány (52%) és a termék íze-zamata (49%) volt. A rendszeres gyümölcsvásárlók esetében a márkás gyümölcsök választásának okai némileg változtak: náluk is a garantált minőség maradt ugyan az elsődleges motiváció (40%), ám a második leggyakrabban említett tényező a megjelenés (37%) volt, a harmadik helyen pedig a gyümölcs eredete állt (32%).

EZ IS ÉRDEKELHET

A jelentés arra is rávilágított, hogy a fogyasztók vásárlási szokásai hogyan változtak az utóbbi évek során: egyre több fogyasztó részesíti előnyben a szupermarketeket és a diszkontokat mint a kisebb zöldségeseket, mivel ezek könnyebb hozzáférést és alacsonyabb árakat kínálnak. A Kantar Worldpanel szerint Spanyolországban a szupermarketek 2024-ben a gyümölcsértékesítés 40,4%-át fogják kitenni, szemben a 2023-as 37,7%-kal. Ezzel szemben a hagyományos zöldségesek piaci részesedése a 2023-as 37,4%-ról 2024-re 34,7%-ra csökken. Érdekes viszont, hogy ez a tendencia nem volt megfigyelhető azon válaszadók körében, akik jellemzően márkás gyümölcsöt vásárolnak – ők ugyanolyan valószínűséggel vásárolnak hagyományos zöldségesnél (65%), mint szupermarketekben (66%).

A tanulmány azt is kimutatta, hogy az online vásárlások száma valószínűleg tovább fog nőni: míg a válaszadóknak csak 18%-a nyilatkozott úgy, hogy valaha is vásárolt már gyümölcsöt online, addig ez az arány a fiatalabb fogyasztók körében 27% volt, akiket inkább a kényelem, a személyre szabhatóság és az árak összehasonlításának lehetősége motivált. A kutatás összegző része három olyan kulcsfontosságú tendenciát azonosított, amelyek valószínűleg a kategória jövőbeni növekedését elősegíthetik: az élelmiszerbiztonság, a kényelem – különösen a fiatalabb fogyasztók körében -, valamint az egészségtudatosság.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Kistermelőknek és fiatal gazdáknak most 50% kedvezménnyel! Decemberben ismét Agrárszektor konferencia!
EZT OLVASTAD MÁR?